Spolupráce psychiatrických sester s rodinami duševně nemocných
Abstrakt
K vybrání tématu diplomové práce mě inspirovalo přečtení článku, který napsal znepokojený rodinný příslušník nemocného s duševním onemocněním.
Stigma duševně nemocného se netýká nejen pacienta samotného, zasahuje také i psychiatry, ošetřovatelský personál, který s těmito lidmi pracuje, ale především postihuje jejich rodiny a blízké. Duševní onemocnění pro ně znamená zátěž jak psychickou, tak i sociální, dochází ke změnám rolí v rodině, je ovlivněno i emocionální klima.
Teoretická část práce je zaměřena na spolupráci sester, rodiny a multidisciplinárního týmu. Věnuje se také osobnosti sestry v psychiatrické péči, možnostem psychiatrické rehabilitace, komunikaci a edukaci v psychiatrii. Dále se zabývá samotnou rodinou duševně nemocného a formami podpory pro rodiny.
Cílem diplomové práce bylo zjistit, zda psychiatrické sestry zapojují rodiny duševně nemocných do ošetřovatelské péče. Druhým cílem bylo zjistit, zda jsou rodiny duševně nemocných seznámeny se všemi možnostmi psychiatrické léčby ve všech oblastech péče. Cíle práce byly splněny.
Pro tuto práci byl zvolen kvantitativní výzkum, techniky - dotazníku a standardizovaného rozhovoru. První výzkumný soubor tvořilo 212 sester pracujících v psychiatrické péči, druhý výzkumný soubor tvořilo 33 rodinných příslušníků. Na základě výsledků bylo zjištěno, že sestry nemají čas na edukaci rodin při směně. Sestry motivují rodiny k aktivní účasti na péči o jejich blízké a nemají problémy při komunikaci s rodinami. Dále z výsledků vyplývá, že rodiny mají přístup k informacím a jsou také spokojeny s poskytovanými informacemi od zdravotnického personálu, rodiny využívají poskytnuté informace při péči o své blízké. K výzkumným cílům jsme stanovili 6 hypotéz, z nichž 5 hypotéz bylo potvrzeno, 1 hypotéza byla vyvrácena.
Součástí práce je vytvořená edukační hodina, která může pomoci nelékařským zdravotnickým pracovníkům orientovat se v oblasti edukace. Také byla sestavena edukační hodina pro rodinné příslušníky na téma ''Vhodné chování rodinných příslušníků k duševně nemocným'', která může být použita při edukování rodin.