dc.contributor.advisor | Chloubová, Ivana | |
dc.contributor.author | Maříková, Václava | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T09:29:50Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T09:29:50Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.date.submitted | 2010-05-24 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/19541 | |
dc.description.abstract | Abstrakt
Diplomová práce se zabývá pozicí sestry ? mentorky a spoluprací se směnnými
sestrami. Teoretická část je rozdělena do sedmi kapitol a zaměřuje se na ošetřovatelství
v současnosti, které je spojené rovněž se vzděláním a legislativou. Dále je práce spojena
s rolí sestry a její spoluprací s ošetřovatelským týmem. V neposledním případě je
teoretická část věnována významu morálky a etiky v ošetřovatelství, která má dozajista
důležité místo. Dále se věnujeme Certifikovanému kurzu pro mentorky, který jako
jednu z forem celoživotního vzdělávání sester vidíme velmi přínosným. Absolventky
kurzu získají nové dovednosti a vědomosti, ale i znalosti v oblasti psychologie, práva,
didaktiky aj. Role sestry ? mentorky je velmi důležitá, protože takto osvojené poznatky
může poté předávat dál a pozitivně tak působit na studenty v průběhu odborné praxe a
usnadnit adaptaci při nástupu do zaměstnání. Hlavním cílem této práce bylo zmapovat
jaká je součastná pozice sestry ? mentorky, jaké má zkušenosti se spoluprací ostatních
směnných sester při praktické výuce studentů na pracovišti a zda-li sestry řídí a
dostatečně motivují studenty v zájmu o povolání všeobecných sester či porodních
asistentek.
Pro výzkumnou část byly použity dvě metody. První metodou byl kvantitativní
výzkum formou dotazníků. Dotazníky byly dva, jeden byl určen pro sestry ?
nementorky a druhý pro sestry ? mentorky. Jako druhá metoda byl použit kvalitativní
výzkum pomocí polostrukturovaného rozhovoru s vybranými vrchními a staničními
sestrami.
Prostřednictvím kvantitativního šetření byly následně ověřovány pracovní
hypotézy. H1: všeobecné sestry ví, jaká je role sestry ? mentorky ve zdravotnickém
týmu, H2: sestry ? mentorky motivují studenty v jejich zájmu o povolání všeobecných
sester, H3: sestry ? mentorky nejsou vždy ve vedoucích funkcích, H4: sestry ?
mentorky jsou pozitivně vnímány směnnými sestrami, H5: směnné sestry jsou
ve spolupráci se sestrou ? mentorkou neaktivní. Na základě vyhodnocení dotazníků
můžeme konstatovat, že hypotézy 1, 2, 3, 4 se potvrdily a cíle v kvantitativním
výzkumu byly splněny. V rámci tohoto šetření se nepotvrdila hypotéza 5, že jsou sestry | cze |
dc.format | 130 stran, 11 stran příloh | |
dc.format | 130 stran, 11 stran příloh | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | sestra - mentorka | cze |
dc.subject | ošetřovatelská praxe | cze |
dc.subject | role sestry | cze |
dc.subject | vzdělání | cze |
dc.subject | výuka | cze |
dc.subject | spolupráce | cze |
dc.subject | nursing - mentor | eng |
dc.subject | nursing practice | eng |
dc.subject | role of nurse | eng |
dc.subject | education | eng |
dc.subject | training | eng |
dc.subject | cooperation | eng |
dc.title | Pozice sestry - mentorky v kolektivu sester, spolupráce se směnnými sestrami | cze |
dc.title.alternative | The mentor position within in the nursing team, and her the cooperation with the shift nurses. | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 17000 | |
dc.description.abstract-translated | Abstract
This diploma thesis deals with the position of nursing mentor and her
cooperation with shift nurses. The theoretical part of the thesis is divided into seven
chapters, and focuses on the current nursing profession that is also interconnected with
education and legislature. The work is further dealing with the role of the nursing
mentor and her cooperation with the nursing team. Last but not least, the theoretical part
is devoted to the important role of ethics and morality in the nursing profession that is
undoubtedly of central importance. We are also addressing the Certified Course for
Mentors that we regard as rather positive as one of the forms of lifelong education. The
nurses completing the course will acquire new skills and knowledge, but also
knowledge in the field of psychology, law, didactics and other fields. The role of a
nurse-mentor is rather important as she can pass the acquired knowledge further and
positively influence the students in this way over the course of professional training
facilitating their adaptation when they start their professional career.
It was the main objective of this work to map the current position of a nurse?
mentor, what her experience is with cooperation with other shift nurses as part of
practical education in the workplace, and whether the nurses direct and sufficiently
motivate the students to become interested in the profession of general nurses or
midwifes.
The section on research employed two methods. The first method consisted in
quantitative research in the form of questionnaires. We employed two questionnaires,
one targeted the nurses-non-mentors, while the second was intended for nurses-mentors.
As a second method, qualitative research was carried out using semi-structured
interview conducted with selected head and ward (charge) nurses.
Using the qualitative survey approach, we tested the following working
hypotheses. H1: the general nurses know what the role of a nurse-mentor is in the
health-care team, H2: the nurses-mentors motivate their students to raise their interest
in the profession of general nurse, H3: the nurses-mentors are not always occupying
leading positions, H4: the nurses-mentors are perceived positively by the shift nurses, | eng |
dc.date.accepted | 2010-06-16 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Ošetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul vnitřní lékařství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Ošetřovatelství | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Schusterová, Marie | |