Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMíková, Veronika
dc.contributor.authorFlíčková, Radka
dc.date.accessioned2021-12-03T13:21:30Z
dc.date.available2021-12-03T13:21:30Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21078
dc.description.abstractBakalářská práce se věnuje tématu hmatových knih jako jednoho z nástrojů rozvoje dítěte se zrakovým postižením. Teoretická část bakalářské práce je členěna čtyř kapitol, které se zabývají jedincem se zrakovým postižením, klasifikací zrakově postižených osob, specifickým vývojem dítěte se zrakovým postižením v předškolním věku, dále hmatovým vnímáním v životě člověka se zrakovým postižením, oblastí tyflografiky a výrobou knih s hmatovými ilustracemi. Hlavním cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jaký názor mají rodiče dětí se zrakovým postižením na hmatové knihy a jaké možnosti nabízí tato kniha pro jejich dítě v praxi. Ke zjištění tohoto cíle jsem si stanovila sedm výzkumných otázek. První výzkumná otázka se zaměřovala na to, kde mohou rodiče dětí se zrakovým postižením zapůjčovat hmatové knihy. Druhá výzkumná otázka se týkala toho, zda jsou nabízené knihy kvalitní, pro dítě a jeho rodiče zajímavé a množství v oběhu dostatečné. Třetí výzkumná otázka byla zaměřena na odlišnosti způsobu čtení hmatové knihy dle stupně zrakového postižení a pohlaví dítěte. Čtvrtá otázka se týkala reakce dítěte na hmatovou knihu při prvním kontaktu a následné práci. Pátá výzkumná otázka se zaměřovala na to, zda mají hmatové knihy dle názoru rodičů pro jejich děti nějaký přínos. Za pomoci šesté výzkumné otázky jsem zjišťovala, jaké oblasti jsou rozvíjeny pomocí této knihy u předškolního dítěte se zrakovým postižením. Sedmá výzkumná otázka byla zaměřena na zjišťování faktorů, které ovlivňují práci předškolního dítěte se zrakovým postižením s hmatovou knihou. Cílovou skupinu, která byla předmětem zkoumání, utvořili rodiče dětí se zrakovým postižením v České republice a nevidomý chlapec předškolního věku. Ke zpracování této bakalářské práce byly využity techniky kvalitativního přístupu. Data byla sbírána pomocí polostandardizovaných rozhovorů se zákonnými zástupci dětí se zrakovým postižením, pozorováním a analýzou dokumentů. Většina rodin s dítětem se zrakovým postižením si nechává knihy zasílat poštou. Čekací doba na danou knihu se odvíjí od toho, zda je k dispozici. Z odpovědí rodičů je patrné, že knih mají pro potřeby svého dítěte dostačující množství. Hmatové knihy jsou z jejich pohledu kvalitně zpracované. Nejčastěji uváděnou odpovědí bylo, že rodič čte dítěti příběh v knize, snaží se ho vtáhnout do děje, vysvětluje a pomáhá s hmatovým čtením. Nevidomé děti se na obrázku zaměřují nejprve spíše na detail. Při hmatovém prohlížení neznámých materiálů nemají děti respondentů problémy s materiály v knize. Většina rodičů odpověděla, že jejich děti čtou jednu knihu několikrát za sebou. Rodiče vidí přínos hmatových knih především v tom, že spojuje sluchový vjem s vjemem hmatovým, rozvíjí jemnou motoriku, komunikaci, myšlení, fantazii, seznamuje dítě s novými předměty prostřednictvím příběhu a přibližuje mu svět lidí bez zrakového postižení. Z výzkumu je patrné, že při čtení hmatové knihy je podporován rozvoj jemné motoriky, řeči a komunikace, orientace na ploše, časoprostorové orientace, hmatové a sluchové percepce, paměti, myšlení, pozornosti, ale i sociálních vztahů. Na průběh čtení má vliv řada faktorů, jako např. motivace ke čtení, zájem jedince, osoba, která s dítětem pracuje, pozornost, zvolené místo, poloha dítěte u čtení, aktuální nálada, zdravotní stav a samotné provedení knihy.cze
dc.format69 s. (87 657 znaků)
dc.format69 s. (87 657 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjecthmatová knihacze
dc.subjecthmatové vnímánícze
dc.subjectpředškolní věkcze
dc.subjectrodiče dětí se zrakovým postiženímcze
dc.subjectzrakové postiženícze
dc.subjecttactile bookeng
dc.subjecttactile perceotioneng
dc.subjectpreschool ageeng
dc.subjectparents of children with visual impairmentseng
dc.subjectvisual impairmenteng
dc.titleHmatová kniha jako jeden z nástrojů rozvoje dítěte se zrakovým postiženímcze
dc.title.alternativeTactile book as one of tools for visually impaired children developmenteng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag33977
dc.description.abstract-translatedThis bachelor´s thesis deals with the topic of tactile books as means of the development of a child with visual impairments. Its theoretical part is divided into four chapters which handle an individual with visual impairments, classification of people with visual impairments, specific development of a child of preschool age with this kind of impairment, tactile viewing, tyflographics and production of books with tactile illustrations. The main aim of my thesis was to find out the opinions of the parents who have children with visual impairments on tactile books and also to find out which possibilities these books offer to children. For that, I have specified seven survey questions. The first survey question was focused on where it is possible to borrow the tactile books. The second question concerns whether these books are of a good quality, interesting for parents and children and if there is enough of them. The third question dealt with the differences in reading of tactile books which depend on the rate of the handicap and child´s gender. In the fourth question children´s reactions to these books were examined. In the fifth question the parents were asked whether they find these books useful for their children or not. Then in the sixth question I examined which abilities of the disabled children are developing during the work with this book. Finally, the seventh question dealt with factors which influence the work of preschool child with the tactile book. The examined target group consists of parents of children with visual impairments in the Czech Republic and a blind preschool boy. The qualitative research strategy was used and the data were collected on the basis of semi-structured interviews, observation and document analysis. Most of the families have their books sent by post. The waiting time for the book depends on whether it is available or not. According to the provided answers, parents have enough books and they consider them to be of a good quality. They mostly said that a parent reads aloud to a child, tries to get him involved in the story, explains and helps with tactile reading. Blind children are usually first focused on a detail and there is an equal ratio of boys and girls. The children do not have any problems with materials during tactile viewing. Mostly the parents said that children use the book several times in a row. The parents see the main benefit of these books in the fact that their combine auditive sensation with tactile sensation, develop communication skills, imagination and they also introduce the world of healthy people to these children. Considering the results of my investigation, I would say that the tactile book can be perfect tool for improving the child´s manual dexterity, speech and communication, space and space-time orientation, tactile and auditory perception, memory, thought, attention, social relations. My experience gained during observation of the blind boy working with the tactile book leads me to the conclusion that many factors such as motivation, attention, the person working with the child, place, mood, position of the child, health condition and the book itself are important.eng
dc.date.accepted2013-06-10
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePrázdná, Radka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam