dc.contributor.author | Plassová, Michala | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T10:03:07Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T10:03:07Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-08-07 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/40713 | |
dc.description.abstract | Předkládaná práce se soustředí na popis vztahu mezi mozkovou aktivitou během řešení aproximálních aritmetických úloh a výsledky naměřenými zkrácenou baterií Stanford-Binetova inteligenčního testu u předškolních dětí. Potvrzujeme vliv komponent N1, N2, P2p a pozdních posteriorních komponent na nesymbolické numerické zpracování. Zároveň poukazujeme na vliv maturace u všech zjištěných komponent a pozornost dále soustředíme na rozdíl v amplitudě komponent a rychlosti jejich nástupu po prezentaci stimulu. Z naměřených dat vyplývá, že právě výška amplitudy a nástup komponenty mohou sloužit jako indikátory inteligence u předškolních dětí. Obě složky totiž souvisí s rychlostí kognitivního zpracování, u které byla opakovaně prokázána významná korelace s G faktorem inteligence. Obzvláště slibně se pro potenciální diagnostiku z našich výsledků jeví komponenta N2, jež souvisí s inhibiční kontrolou exekutivních funkcí. Obecně je však výrazná pozornost věnována komponentě P2p. Ta nicméně v našem výzkumu vykazovala nekonzistentní výsledky z hlediska výšky amplitudy, což přikládáme nízkému rozptylu inteligence u měřených probandů. | cze |
dc.format | 153 | |
dc.format | 153 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | numerozita | cze |
dc.subject | aproximální numerický trénink | cze |
dc.subject | numerická kognice | cze |
dc.subject | evokované potenciály | cze |
dc.subject | EEG | cze |
dc.subject | numerosity | eng |
dc.subject | approximate number training | eng |
dc.subject | numerical cognition | eng |
dc.subject | evoked potentials | eng |
dc.subject | EEG | eng |
dc.title | Neurální koreláty aritmetických funkcí | cze |
dc.title.alternative | Neural corelates of arithmetic functions | eng |
dc.type | disertační práce | cze |
dc.identifier.stag | 55868 | |
dc.description.abstract-translated | This present thesis is focused on the description of relation between brain activity while solving approximate arithmetic tasks and results in Stanford Binet's intelligence test in preschool children. The influence of N1, N2 and P2p components and late posterior components on non-symbolic numerical processing has been validated. Furthermore, it is the influence of maturation with each measured component and also the difference in their amplitude and their commencement after the stimulus presentation that must be pointed out. Our research data show that it is the very amplitude and its commencement that can be used as a potential intelligence indicator in preschool children. Both these components are related to cognitive processing time which has repeatedly proved to correlate with G intelligence factor. It is especially N2 component, which is connected with inhibitiory control of executive functions, that seems to have the potential for this diagnosis. Generally, it is P2p component that is given major attention. Nevertheless, in our research, this component has shown inconsistent results with respect to the amplitude which can be attributed to a low variance of our children's intelligence. | eng |
dc.date.accepted | 2019-11-13 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Pedagogická psychologie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-program | Psychologie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Cígler, Hynek | |
dc.contributor.referee | Hošpesová, Alena | |