Situace ve finanční gramotnosti v EU
Abstrakt
Cílem diplomové práce je zmapovat aktivity zemí Evropské unie v oblasti finanční gramotnosti a vyvodit závěry a případná doporučení pro Českou republiku.
Nejdříve byly zjištěny aktivity v oblasti finanční gramotnosti České republiky, Slovenska, Německa, Rakouska a Nového Zélandu a následně byly vyvozeny závěry. Jednotlivé země vytvořily hodně projektů pro zvyšování finanční gramotnosti, ale finanční gramotnost v těchto zemích pořád ještě není dostatečně vysoká, jak ukázal průzkum PISA 2012.
Dále byl aplikován na obyvatele jižních Čech dotazník týkající se finančních institucí. Průzkum byl vyhodnocován graficky a statisticky. Pro statistické vyhodnocení byl použit test hodnocení nezávislosti Chí-kvadrát pro kontingenční tabulku. Výsledky vlastního průzkumu jsou velice znepokojivé. Obyvatelům jižních Čech chybí znalosti důležitých finančních pojmů, neznají rozdíl mezi debetní a kreditní kartou a dokonce neví, co je to RPSN. Mezi důležité výsledky dotazníku patří i důvěra lidí k zaměstnancům poboček bank nebo pojišťoven. Na tyto lidi by se nejčastěji respondenti obrátili v případě nespokojenosti s průběhem finanční služby. Naopak, lidé chovají nedůvěru k finančním poradcům, jejich služby totiž využívá jen málo respondentů.
Výsledky průzkumu odpovídají všeobecné úrovni finanční gramotnosti v České republice, která byla zjištěna obecnými metodami na základě průzkumů České národní banky nebo PISA již dříve.