dc.contributor.advisor | Kaplánek, Michal | |
dc.contributor.author | Urban, David | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T08:58:53Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T08:58:53Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.date.submitted | 2009-09-04 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18685 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Salesiáni dona Bosca | cze |
dc.subject | Don Bosco | cze |
dc.subject | romská mládež | cze |
dc.subject | zdravotně sociální aspekty | cze |
dc.subject | Salesians of don Bosco | eng |
dc.subject | Don Bosco | eng |
dc.subject | Romany youth | eng |
dc.subject | health and social aspects | eng |
dc.title | Motivační faktory v práci salesiánů s romskou mládeží | cze |
dc.title.alternative | Motivation faktors in the work of Salesian with Romany young people | eng |
dc.type | disertační práce | cze |
dc.identifier.stag | 16522 | |
dc.date.accepted | 2009-12-02 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Prevence, náprava a terapie zdravotní a sociální problematiky dětí, dospělých a seniorů | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace ve zdravotnictví | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Balvín, Jaroslav | |
dc.contributor.referee | Musil, Libor | |
dc.contributor.referee | Šrajer, Jindřich | |
dc.description.defence | Protokol o obhajobě doktorské disertační práce
Jméno studenta: Mgr. David URBAN
Školitel: doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D.
Název disertační práce: Motivační faktory v práci Salesiánů s romskou mládeží
Datum konání obhajoby: 2.12.2009
Průběh obhajoby:
1.Studenta představil školitel doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D.. Studentovi byla představena komise pro obhajobu disertační práce.
2.Student pomocí prezentace MS Power Point představil svou disertační práci. Soustředil se zejména na metodiku výzkumu, výsledky a závěry práce.
3.Posudek školitele - školitel seznámil komisi se svým hodnocením - doporučil práci k obhajobě.
4.Posudky oponentů - přítomní oponenti seznámili komisi se svými posudky:
doc. PhDr. J.Balvín, CSc. - zdůraznil kvalitu práce.
Otázky oponenta : Máte představu o posledních diskusích o konci"multikulturality"?
Objasněte vřazení salesiánské pedagogiky do pedagogického systému jako celku.
Odpovědi studenta: Problémy s kulturou Romů a chudoby jsou z důvodů vžitých a opakovaných schémat. Z dnešního pohledu jde spíše o vztah, který lze najít konkrétně v sociálně vyloučených komunitách.
Některá střediska jsou formálně zařazena v systému školských pracovišť.
Diskuse o konci multikulturalismu vnímám spíše jako diskusi okolo názorů pana Jakoubka, jehož názory jsou z mého pohledu velmi radikální.
prof. PhDr. Libor Musil, CSc. - pozitiva práce - splňuje minimální standardy disertační práce, upozorňuje na pozitivní snahu empiricky snížit bipolární vnímání salesiánských přístupů. Česká společnost prožívá skutečnost neměnného postavení Romů a práce otvírá diskusi o inspiraci.
Připomínky oponenta:
Autor přináší teoretické zjednodušení, čímž zužuje interpretaci. Výchozí pohled na salesiánské prostředí a Romy je nediferencovaný.
Otázka: Z jakých hledisek by bylo možné se dívat na Salesiány jinak než kladně a na romskou populaci jinak než potemněle?
Odpověď: Důvod nižší diferenciovanosti je dán obecným pohledem. Rozhodně by bylo možné zohlednit větší diferenciovanost z pohledů na specifický typ práce i pozitivní sociokulturní aspekty romského etnika.
doc. Mgr. Jindřich Šrajer, Th.D. - téma je velice aktuální, jak společensky, tak pro Salesiány samotné. Práce přináší pozitivních výsledků. V rámci teoretické části by bylo vhodné podrobněji a diferencovaně propracovat problematiky. Závěry někdy působí vágním dojmem.
Otázka: Proč jste popsal pouze 1 středisko na Slovensku?
Odpověď: Důvodem je, že právě toto jedno středisko pracuje primárně s cílovou skupinou. Ostatní střediska ve Slovenské republice se romskou mládeží zabývají pouze okrajově.
5. Dotazy členů komise:
prof. MUDr. Pravoslav Stránský, CSc.:
Uvedl jste, že v ČR byla zahrnuta kompletní populace. Jak jste se dopracoval k počtu 105 dotazníků?
Odpověď studenta: bylo stanoveno ve spolupráci se sociologem. Jaký podíl je těch 105 respondentů přesně nevím, jde zhruba o polovinu návštěvníků.
Odpovídá genderové rozložení vzorku faktickému rozložení ve střediscích?
Odpověď studenta: Ano, ve střediscích i díky programu převažují chlapci.
doc. Ing. Lucie Kozlová, Ph.D.:
Považujete za zásadní motivační faktor osobu asistenta?
Odpověď: Asistent je zásadní faktor pro motivaci.
V jakém jazyce jste vedl výzkum na Slovensku? A pokud to byl český jazyk - rozuměly Vám děti?
Odpověď: Výzkum jsem vedl v českém jazyce, děti mi rozuměly.
doc. JUDr. Vilém Kahoun, Ph.D.:
Jaké dva zdravotně - sociální aspekty jste podrobil zkoumání?
Odpověď: Jde např. o preventivní informace formou interaktivních her apod.
Práce se nazývá"Motivační faktory v práci Salesiánů s romskou mládeží". Mohly byste mi interpretovat motivační faktory salesiánských pracovníků?
Odpověď: Motivační faktory, které jsem zkoumal byly na straně romských dětí.
prof. MUDr. Ladislav Šoltés, DrSc., Dr.h.c.:
velmi kladně ohodnotil práci autora
Otázka: Jak by bylo možné motivovat romské dívky, tak aby bylo více působeno na dívky jako matky.
Odpověď: Práce s dívkami by měla být směřována k jejich zájmům.
doc. PhDr. Adéla Mojž | cze |