Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorMarková, Eva
dc.date.accessioned2021-12-03T13:28:50Z
dc.date.available2021-12-03T13:28:50Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-03-14
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21371
dc.description.abstractDisertační práce "Pracovní strategie sester na řídících pozicích" se zabývá problematikou profesní dráhy a manažerské pozice vedoucí sestry. Vzhledem ke změnám v oblasti zdravotní politiky a poskytování zdravotní péče, ale i v souvislosti s otázkou pracovního uplatnění žen na trhu práce obecně, je důležité blíže poznat názory, ambice a motivace sester a jejich pracovní strategie na manažerských pozicích. Taktéž aspekty skloubení jejich rodinných a pracovních rolí, neboť v podstatě jde o momenty do značné míry určující postavení většiny žen v našich pracovních podmínkách. Řízení ošetřovatelského personálu a ošetřovatelské péče je v České republice totiž pozicí typickou pro ženy, které se přizpůsobují daným pravidlům organizace práce a hierarchické struktuře zdravotnických organizací. Cílem disertační práce tedy je pokusit se koncipovat takový úhel pohledu, který by umožnil lépe porozumět hodnotám a postojům vedoucích sester. Nezbytnou součástí tohoto náhledu je pochopit, jak se vyvíjely jejich kariérní dráhy, identifikovat jejich styly vedení a řízení ošetřovatelského týmu, jakož i zmapovat, jak se prolínají a vzájemně ovlivňují jejich životní a pracovní dráhy. V tomto procesu odkrývání dlouhodobé pracovní strategie vedoucích sester je významným zdrojem poznání současně i subjektivní reflexe těchto kontextů samotnými sestrami. Proto v rámci analýzy profesního života vedoucích sester byl nejprve popsán vývoj funkce sestry-manažerky, konkrétně pozice vrchní sestry a staniční sestry, a prezentovány závěry řady výzkumných studií, které se touto problematikou zabývaly. Dále byla analyzována specifika managementu v podmínkách ošetřovatelské péče, včetně jeho proměn po roce 1989, a taktéž možnosti vzdělávání sester-manažerek. Konečně byla realizována též empirická sonda do zkoumané problematiky. Data získaná technikou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými vrchními sestrami ve fakultních nemocnicích byla integrována za pomoci jednoho z klasických kvalitativních přístupů, prostřednictvím tzv. metody zakotvené teorie. Na základě provedené analýzy dat byl vytvořen model profesního paradigmatu, který dosvědčuje, že vrchní sestra prochází několika fázemi profesní kariéry, jež byly obrazně nazvány: Hledání oboru, Kolečko (střídání ošetřovatelských oborů a pracovišť), Z nouze ctnost (situace, kdy sestra vychovávající dítě, zvolí pracoviště s takovým režimem, který tuto péči dovoluje) a Ukotvení v ošetřovatelském oboru. Od fáze Ukotvení v ošetřovatelském oboru se potom odvíjí manažerská kariéra sestry. Životní příběhy vrchních sester, vystavěné na základě informací z kvalitativních rozhovorů, obsahují faktory, které se ukazují být predisponující pro manažerskou pozici. V neposlední řadě jde i o některé imprintingové aspekty z období dětství a dospívání (např. počet sourozenců, důvod volby studia). Sestra se stává po určité době vedoucí směny nebo zástupkyní staniční sestry a posléze staniční a vrchní sestrou. V této pozici používá podle okolností kombinaci několika manažerských stylů jako autoritativní, demokratický a konzultativní. Teoretický model profesního paradigmatu vrchních sester, zkonstruovaný na základě analýz empirických dat, otevírá cestu k dalšímu zkoumání, ve kterém bude případně možné prověřit některé detailnější konsekvence, např. průběh profesní dráhy sester, jejich styly řízení ad.Získané a utříděné poznatky přispívají k obohacení současného stavu poznání určitých segmentů problematiky ošetřovatelství. Top management zdravotnických organizací jich např. může využít při plánování a realizaci některých opatření v oblasti řízení lidských zdrojů a vzdělávací instituce pro lepší a přesnější nastavení vzdělávacích konceptů budoucích vedoucích sester.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectManagement v ošetřovatelstvícze
dc.subjectstaniční sestracze
dc.subjectvrchní sestracze
dc.subjectpracovní strategiecze
dc.subjectprofesní paradigmacze
dc.subjectzakotvená teoriecze
dc.subjectManagement in nursing careeng
dc.subjectward sistereng
dc.subjecthead nurseeng
dc.subjectworking strategieseng
dc.subjectprofessional paradigmeng
dc.subjectGrounded theory methodeng
dc.titlePracovní strategie sester na řídích pozicíchcze
dc.title.alternativeWorking strategies of nurses on manager postseng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag34536
dc.description.abstract-translatedThe thesis "Working strategies of nurses on manager posts" deals with issues of the professional role and manager position of a head nurse. With regard to changes in the area of health policy and health care providing, as well as is the relationship with the issue of professional fulfilment of women on the labour market generally, it is important to know views, ambitions, and motivations of nurses, and their working strategies on managing positions. It includes aspects of harmonizing their family and work roles, as these are the moments determining the position of most women in our working conditions to a significant extent. It is to say, managing of the nursing personnel and health care is a typical feminine position in the Czech Republic, adapting to given rules of the work organization and hierarchical structure of health institutions. The purpose of the thesis is to outline such a frame of reference, which would enable to better understand values and attitudes of head nurses. An indispensable part of this outlook is to understand, how their carriers developed, to identify their managing styles and guiding of the nursing team, as well as to map how their personal and professional roles pervade and affect each other. In this process, revealing long-term working strategies of head nurses is an important source of knowledge and at the same time, an attitudinal reflexion of these contexts by nurses themselves. Therefore, the development of the role of a nurse - manager (specifically, the head nurse and the ward sister) was described as the first item in the framework of the professional live of managing nurses; and conclusions of a series of research studies, focused on these issues, were presented. Additionally, the specificity of management in the nursing conditions was analyzed, including changes after 1989, and possibilities of education of nurses - managers. Finally, an empiric probe into the explored points at issue was carried out. Data acquired by means of semi-structured interviews with selected head nurses in faculty hospitals were integrated with the help of one of classical approaches, through so-called Grounded theory method. On basis of the data analysis, a model of professional paradigm was created, demonstrating several phases of the professional career, through which a head nurse passes, which were called for illustration: Seeking of domain, Circle (changing of nursing lines and sites), Virtue of necessity (situation, where a nurse caring of a child chooses a workplace, which enables such care), and Anchoring in the nursing branch. Then, the manager's career of the nurse unwinds form the "Anchoring in the nursing branch" phase. Life stories of head nurses, built on information from qualitative interviews, include predisposing factors for a managing position. Last but not least, it is also about some imprinting aspects from the childhood and adolescence (e.g., number of siblings, reasons for the selected study). After certain time, a nurse becomes a shift leader and a deputy ward sister, and subsequently, a ward sister and a head nurse. According to circumstances, she uses a combination of several managing styles in this position, like authoritative, democratic, and consultative. The theoretical model of professional paradigm of head nurses, construed on basis of empiric data analyses, opens a trail for further investigations, where it may be possible to examine some consequences in more detail, like the course of the professional career of nurses, their managing styles, etc. The acquired and classified evidences contribute to enriching current state of knowledge of certain segments of nursing issues. For instance, the top management of health institutions may use them in planning and implementation of some policies in the area of human resources, or educational institutions may use it for better and more accurate setting of educational concepts of future head nurses.eng
dc.date.accepted2013-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJarošová, Darja
dc.contributor.refereeKyasová, Miroslava


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam