Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorChlopčíková, Marie
dc.date.accessioned2021-12-03T14:03:09Z
dc.date.available2021-12-03T14:03:09Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-07-14
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21960
dc.description.abstractDisertační práce s názvem: "Význam edukace a prevence úrazu u dětí při kontaktu se psem" vznikla se záměrem poukázat nejen na aktuální stav znalostí a zkušeností dětí při kontaktu s nejoblíbenějším zvířecím společníkem - psem, ale především jako nový edukačně - preventivní koncept, který by měl pomoci snížit u dětské populace riziko vzniku negativních zkušeností (úrazů, napadení) se psy. Cílem disertační práce bylo zkvalitnit znalosti dětí o zodpovědném a bezpečném přístupu ke psům. Teoretická část práce poukazuje na komplexní význam vztahu dítěte a psa. Jednotlivé kapitoly popisují zásadní vliv psa na psychický, emocionální i sociální vývoj dítěte s důrazem na pochopení rozdílů humánně animální komunikace a rizik s ní spojených. Práce současně nastiňuje i problematiku úrazu a konfliktních situací způsobených psem u dítěte, díky neznalosti základních pravidel bezpečného přístupu ke zvířeti.V neposlední řadě pak zdůrazňuje význam primární prevence v dané problematice. Výsledky empirické části práce poukázaly na nejčastější rizikové faktory v chování dětí (příčiny a mechanismy), které mohou předcházet vzniku konfliktních situací. Na základě znepokojivých výsledků první etapy výzkumu byl vytvořen nový interaktivní edukačně preventivní program, vycházející ze zooterapie - metody canisterapie, techniky AAE (Animal Assisted Education - "vzdělávání za asistence zvířat"), kooperativní výuky a situačního učení. Pro zhodnocení efektivity preventivní aktivity byla vytvořena i zpětnovazebná kvantitativní studie, která prokázala zlepšení znalostí o bezpečném přístupu ke psům u žáků prvního stupně základních škol po absolvování preventivního programu.Úspěch praktické podoby preventivního programu ve vzdělávacích zařízeních následně podpořili vznik edukačního materiálu - pracovního sešitu pro děti. Pomůcku lze využít nejen jako didaktický materiál, ale především zdroj vizuálně zpracovaných informací a zásad pro bezkonfliktní soužití dítěte a psa. Disertační práce je uchopitelným materiálem nejen pro laickou veřejnost v rovině vzdělávací, ale i odbornou z hlediska praktikování canisterapie a prevence dětských úrazů.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdítěcze
dc.subjectpescze
dc.subjectúrazcze
dc.subjectrizikové faktorycze
dc.subjectedukacecze
dc.subjectpreventivní programcze
dc.subjectchildeng
dc.subjectdogeng
dc.subjectinjuryeng
dc.subjectrisk factorseng
dc.subjecteducationeng
dc.subjectprevention programeng
dc.titleVýznam edukace a prevence úrazu u dětí při kontaktu se psemcze
dc.title.alternativeImportance of education and prevention of child injury in contact with dogeng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag40243
dc.description.abstract-translatedThe dissertation entitled: "Importance of education and prevention of child injury in contact with dog" was written with the purpose to point out not only the current status of children's knowledge and experience in contact with the favourite pet - dog, but primarily to provide a new educational-preventive concept that should help to reduce the risk of incidence of negative experience (injuries, attacks) with dogs in child population. The goal of the dissertation was to improve the children's knowledge on responsible and safe approach to dogs. The theoretical part of the dissertation points out the comprehensive significance of the child-dog relation. The individual sections describe the essential influence of the dog on the mental, emotional and social development of the child, with emphasis on understanding the differences of human-animal communication and the related risks. At the same time, the dissertation outlines also the issue of injuries and conflict situations caused to the child by the dog due to lack of knowledge of basic rules of safe approach to the animal. Last but not least, it emphasizes the significance of primary prevention in the relevant issue. The results of the empirical part of the dissertation pointed out the most frequent causes and mechanisms (basic risk factors in child behaviour) of origination of conflict situation between children and dogs. Based on the alarming results of the first research stage, a new interactive educational-preventive program was created, based on zootherapy - canistherapy method, AAE (Animal Assisted Education) technique, cooperative teaching and situational learning. To assess the efficiency of the preventive activity, a feedback quantitative study was created; it showed improved knowledge on safe approach to dogs in elementary school pupils after having passed the preventive program. The success of the practical form of the preventive program in educational facilities was supported also by creation of educational material - workbook for children. The aid can be used not only as teaching material but particularly as a source of visually processed information and principles for conflict-free child-dog coexistence. The dissertation constitutes a serviceable material not only for lay public at educational level, but also for professional public from the perspective of use of canistherapy and prevention of child injuries.eng
dc.date.accepted2014-10-08
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePrevence, náprava a terapie zdravotní a sociální problematiky dětí, dospělých a seniorůcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBalogová, Beáta
dc.contributor.refereeBenešová, Veronika
dc.contributor.refereeŠoltésová, Denisa


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam