Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorPlos, Michal
dc.date.accessioned2023-03-07T11:45:31Z
dc.date.available2023-03-07T11:45:31Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-03-06
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41054
dc.description.abstractOtevřít jiný pohled, na dosud stále diskutovaný rozdíl mezi křesťanským náboženstvím a magií - toť úkolem této práce. Abychom dospěli až ke zdránému konci, tj. ke čtvrté části práce, která se zabývá principem posvátnosti v katolické církvi, bylo zapotřebí nejprve rozvinout tři bloky: 1) Religionisticko-antropologická analýza magie ? v ní shrnujeme základní antroplogické názory na magii podle jednotlivých badatelů jako jsou J.G. Frazer, E.B. Taylor, R.R. Marett, B. Malinowski, E. de Martino. Předmětem tohoto bloku byl rozbor animismu a vnitřní síly stvoření. 2) Magie jako součást náboženství ? v ní jsme přikročili rozboru obsahu pojmu magie, z jaké oblasti pochází, a jakým způsobem byl chápán v prostředí středomořské evropské kultury starého Říma, i kterak se magie diskreditovala v antickém ?pohanském? a křesťanském prostředí. 3) Zájem mudrců o fenomén magie ? posktynul prostor k dosud málo zmiňovanému problému magie ?barbarských? kmenů, jejichž věroučné tradice se staly právoplatnou součástí katolické víry. Tento blok rozvinul také ?příběh příliš? svérázných adeptů magie ?obnovené? renesanční platonské akademie, v níž působili M. Ficino a P. della Mirandola. Jejich životu a dílu jsme věnovali poněkud větší pozornost, neboť právě oni stáli u zrodu ?institucionálního? sdružení v oblasti jakéhosi ?aplikovaného? magismu v podání esoterického novoplatonismu, hermetismu a theúrgie. Na tomto místě jsme také shledali dobový předobraz pozdější české hermetické společnosti Universalia, o níž jsme se zmínili v závěru práce. 4) Ex opere operato et ex opere operantis ? znamená vrchol naší práce, otevírá zcela novou diskuzi v kritice magie a náboženství. Magie a křesťanské náboženství mají společný kořen, koexistují vedle sebe, navzájem se doplňují a v některých oblastech všeobecné zbožnosti se dokonce prolínají jako podmínky jedné a téže katolické víry.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsPráce bude přístupná od 04.06.2022
dc.subjectteologiecze
dc.subjectantropologiecze
dc.subjectreligionistikacze
dc.subjectnovoplatonismuscze
dc.subjectkřesťanstvícze
dc.subjectmagiecze
dc.subjectrituálcze
dc.subjectčarodějnictvícze
dc.subjectherezecze
dc.subjecthermetismuscze
dc.subjectMarsilio Ficinocze
dc.subjectPico della Mirandolacze
dc.subjectposvátnostcze
dc.subjectsvátosticze
dc.subjectsvátostinycze
dc.subjectexorcismuscze
dc.subjecttheologyeng
dc.subjectanthropologyeng
dc.subjectreligioneng
dc.subjectneoplatonismeng
dc.subjectchristianityeng
dc.subjectmagiceng
dc.subjectritualeng
dc.subjectwitchcrafteng
dc.subjectheresyeng
dc.subjecthermetismeng
dc.subjectMarsilio Ficinoeng
dc.subjectPico della Mirandolaeng
dc.subjectsacramentalityeng
dc.subjectsacramentseng
dc.subjectexorcismeng
dc.titleTEOLOGIE MAGIE - Magie jako (dosud) nereflektovaná část teologie pozemských skutečnostícze
dc.title.alternativeTHEOLOGY OF MAGIC - Magic as (yet) unreflected part of the theology of earthly realityeng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag57319
dc.description.abstract-translatedTo open a different perspective on the still-discussed difference between Christian religion and magic is the task of this work. In order to reach the end successfully, that is, the fourth part of this thesis, which deals with the principle of sanctity in the Catholic Church, it was necessary to first develop the following three blocks. 1) Religious-anthropological analysis of magic ? in this part we summarize basic anthropological views on magic according to the individual researchers J.G. Frazer, E.B. Taylor, R.R. Marett, B. Malinowski, and E. de Martino. The subject of this section was the analysis of animism and the inner power of creation. 2) Magic as a part of religion ? in which we analysed the content of the concept of magic, the area where it came from, and how it was perceived in the environment of the Mediterranean European culture of ancient Rome, and how magic was discredited in the ancient "pagan" and Christian environment. 3) The interest of the sages in the phenomenon of magic ? has created a space for the issue of the magic of "barbaric" tribes, whose faith traditions have become a legitimate part of the Catholic faith. This section has also developed a "story of overly" peculiar magic adepts of the "restored" Renaissance Platonic Academy, in which M. Ficino and P. della Mirandola worked. We paid more attention to their life stories and work, for they themselves stood at the birth of an "institutional" association in the area of a sort of "applied" magism in the form of esoteric neoplatonism, hermetism, and theururgy. At this point we also found the historical model of the later Czech hermetic society Universalia, which we mentioned at the end of the work. 4) Ex opere operato et ex opere operantis ? it represents the peak of our work, opening a whole new discussion in the critique of magic and religion. Magic and Christian religion have a common root, they co-exist side by side, complement each other, and even blend in some areas of universal piety as conditions of one and the same Catholic faith.eng
dc.date.accepted2019-06-04
dc.description.departmentTeologická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineTeologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Teologická fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programTeologiecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHošek, Pavel
dc.contributor.refereeNakonečný, Milan


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam