Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorSelner, Ondřej
dc.date.accessioned2024-03-12T07:09:04Z
dc.date.available2024-03-12T07:09:04Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-06-17
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/42170
dc.description.abstractPředložená disertační práce se zabývá specifickými řečovými figurami uměleckých textů, které se v literárněhistorické diskuzi ustálily pod pojmem sebereflexivita. V první části práce se její autor pokouší nalézt jak inspirační zdroje této poetiky v širším historicko-kulturním evropském kontextu, tak i její případné souvislosti s modernistickým proudem uvažování a následně hledá iniciační momenty těchto postupů v bohemikálním prostoru. V pojednání také napříč různými literárněvědnými přístupy mapuje základní pojetí zkoumané problematiky na poli české filologie. Po prozkoumání těchto domácích tezí, vytyčení styčných otázek z nich vyplývajících a definování určitých kolizních a limitujících momentů se práce obrací zpět k samotnému termínu sebereflexivity a ohledává zdroje jeho myšlenkové sémantiky v zásadních koncepcích předních evropských filozofů 1. poloviny 20. století - Edmunda Husserla, Jeana-Paula Sartra, Martina Heideggera a Maurice Merleau-Pontyho. Analýza relevantních děl těchto vybraných filozofů dovedla autora k vytvoření jakési myšlenkové mapy, která vykazuje zřejmé motivické paralely se sebereflexivními texty, což dokládají východiska stanovená pro jejich interpretaci. Se záměrem ověřit souvislost a platnost vytyčených východisek vznikly tři případové studie, jež se věnují klíčovým sebereflexivním dílům české prózy 30. a 40. let 20. století - Hře doopravdy Richarda Weinera, Rozhraní Václava Řezáče a Hlavě umělce Milady Součkové.cze
dc.format160 s. (360 885)
dc.format160 s. (360 885)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectSebereflexivitacze
dc.subjectsebereflexecze
dc.subjectsebereflexivní prózacze
dc.subjectsebereflexivní románcze
dc.subjectindividualismuscze
dc.subjectmodernismuscze
dc.subjectexistencialismuscze
dc.subjectidentitacze
dc.subjectautenticitacze
dc.subjectsubjektcze
dc.subjectreflexecze
dc.subjectčeská literaturacze
dc.subjectEdmund Husserlcze
dc.subjectJean-Paul Sartrecze
dc.subjectMartin Heideggercze
dc.subjectMaurice Merleau-Pontycze
dc.subjectRichard Weinercze
dc.subjectVáclav Řezáčcze
dc.subjectMilada Součkovácze
dc.subjectHra doopravdycze
dc.subjectRozhranícze
dc.subjectHlava umělcecze
dc.subjectSelf-reflexivityeng
dc.subjectself-reflexive novelseng
dc.subjectindividualismeng
dc.subjectmodernismeng
dc.subjectexistentialismeng
dc.subjectidentityeng
dc.subjectauthenticityeng
dc.subjectsubjecteng
dc.subjectreflexioneng
dc.subjectCzech literatureeng
dc.subjectEdmund Husserleng
dc.subjectJean-Paul Sartreeng
dc.subjectMartin Heideggereng
dc.subjectMaurice Merleau-Pontyeng
dc.subjectRichard Weinereng
dc.subjectVáclav Řezáčeng
dc.subjectMilada Součkováeng
dc.subjectHra doopravdyeng
dc.subjectRozhraníeng
dc.subjectHlava umělceeng
dc.titleSebereflexivní próza 30. a 40. let v české literatuřecze
dc.title.alternativeSelf-reflexive prose in the Czech literature during 1930s and 1940seng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag48920
dc.description.abstract-translatedThis doctoral thesis focuses on literary texts containing speech acts that are in literary history and theory usually known as self-reflexive. In the first part author attempts to find inspirations for self-reflexivity in a broader historical and cultural European context as well as its potential connections to modernism. Then it tries to find relations between these modernist tendencies and Czech literary production of the day. It also deals with different views of self-reflexivity in the Czech literary theory. After dealing with these perspectives and after analysis of their potential drawbacks, thesis then moves to an attempt to find a precise meaning of self-reflexivity with respect to the term itself. On that account it analyses reflexive philosophy of major philosophers of the 1st half of the 20th century - Edmund Husserl, Jean-Paul Sartre, Martin Heidegger and Maurice Merleau-Ponty. The analysis of relevant works of these philosophers dealing with reflexivity leads to the formulation of a thought-map that embodies evident parallels between self-reflexivity in literature and reflexivity in philosophy. In order to verify these parallels, thesis then focuses on interpretation of major texts of Czech literature that are usually considered to be prototypes of self-reflexive novels. These are works Hra doopravdy by Richard Weiner, Rozhraní by Václav Řezáč and Hlava umělce by Milada Součková.eng
dc.date.accepted2020-10-22
dc.description.departmentFilozofická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineDějiny novější české literaturycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Filozofická fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programTeorie a dějiny literaturycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBauer, Michal
dc.contributor.refereeWiendl, Jan


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam