Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorBlažek Iňová, Veronika
dc.date.accessioned2024-03-12T08:43:37Z
dc.date.available2024-03-12T08:43:37Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-06-30
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/43081
dc.description.abstractTato disertační práce se věnuje teologickému pojednání o vztahu mezi nadpřirozenou sférou Božího zjevení a přirozenou oblastí možností jeho lidského nacházení v kráse stvořeného světa a ve vizuálním umění. Otázku vztahu posvátna a krásy zde proto teoreticky nahlížíme hned z několika teologicko-estetických perspektiv, abychom tyto poznatky mohli následně aplikovat do současné nábožensko-edukační praxe. Hlavním teoretickým východiskem, které bylo součástí inspirace naší práce, je teologická estetika, zvláště dílo jednoho z jejích hlavních představitelů, Hanse Urse von Balthasara, který ve své trilogii "Herrlichkeit: Eine theologische Ästhetik" představil unikátní způsob teologického uvažování o vztahu krásy a dalších stupňů (dobra a pravdy) vedoucí k rozpoznání posvátné skutečnosti v profánním světě. Cílem zde uvedeného kvalitativního výzkumu potom bylo empiricky zjistit, zda člověk může skutečně prostřednictvím krásy zažít prožitek transcendence a pokud ano, jakým způsobem tuto zkušenost vnímá? Design našeho výzkumu se dělil na dvě části, určené rozdílnými cílovými skupinami. V první části byl výzkum veden metodou interpretativní fenomenologické analýzy (IPA) a daty získanými hloubkovými rozhovory s pěti výtvarnými umělci. Druhá část výzkumu zjišťovala modality vnímání krásy a posvátna u studentů gymnázií, pomocí metody zakotvené teorie (GTM) a analýzy fotografických dat. Zde představenou didaktickou metodu, která vede své posluchače od vnímání krásy stvořené i umělecké, přes dobro mezilidských vztahů až k uvědomění si smyslu života, které může být završeno přijetím vrcholného poznání Pravdy, jíž je Kristus, jsme nazvali "Užasnout-Zakusit-Proměnit". Tento didaktický "transcendentální" model je aplikací empiricky zjištěných dat a teoretických závěrů a může být uplatněn v náboženské edukaci, katechezi i pastoraci jako dynamický prvek lidské zkušenosti, jenž může otevírat hledajícímu člověku cestu k Boží Lásce.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectBoží zjevenícze
dc.subjectnáboženská zkušenostcze
dc.subjectkrásacze
dc.subjectposvátnocze
dc.subjectvizuální uměnícze
dc.subjectteologická estetikacze
dc.subjectnáboženská edukacecze
dc.subjectGod's revelationeng
dc.subjectreligious experienceeng
dc.subjectbeautyeng
dc.subjectnuminosityeng
dc.subjectvisual arteng
dc.subjecttheological aestheticseng
dc.subjectReligious Educationeng
dc.titleVztah Božího zjevení a lidské zkušenosti krásy jako výzva pro náboženskou edukacicze
dc.title.alternativeThe Relationship between God's Revelation and the Human Experience of Beauty as a Challenge to Religious Educationeng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag62840
dc.description.abstract-translatedThis dissertation deals with a theological reflection on the relationship between the supernatural sphere of God's revelation and the natural realm of its human finding in the beauty of the created world and in the visual arts. We thus approach the question of the relationship between the sacred and beautiful theoretically from several theological and aesthetic perspectives so that we can subsequently apply these findings to contemporary practice in the field of religious education. The main theoretical background that inspired our work is theological aesthetics, especially the work of one of its main representatives, Hans Urs von Balthasar, who in his trilogy "Herrlichkeit: Eine theologische Ästhetik" presented a unique way of theological thinking about the relationship between beauty and other degrees (good and truth) of recognizing the sacred reality in the profane world. The aim of the qualitative research presented here was then to empirically find out whether one can really experience transcendence through beauty, and if so, how does one perceive this experience? The research was divided into two parts, which correspond to different target groups. In the first part, the research was conducted using the method of interpretive phenomenological analysis (IPA) and the data obtained by in-depth interviews with five visual artists. The second part of the research examined the modalities of perception of the beautiful and sacred according to high school students, using the method of grounded theory (GTM) and analysis of photographic data. The didactic method presented here, which leads its listeners from the perception of created and artistic beauty through the goodness of interpersonal relationships to the realization of the meaning of life, which can culminate in accepting the ultimate knowledge of the Truth, which is Christ, was called "Astonish-Experience-Transform." This didactic "transcendental" model is an application of empirically obtained data and theoretical conclusions and can be applied in religious education, catechesis, and pastoral care as a dynamic element of human experience that can open the way for the seeking person towards God's Love.eng
dc.date.accepted2020-09-24
dc.description.departmentTeologická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineTeologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Teologická fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programTeologiecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam