Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorMaryšková, Jana
dc.date.accessioned2024-03-12T11:50:02Z
dc.date.available2024-03-12T11:50:02Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2020-11-01
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/45102
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá jednou z oblastí činnosti církve ve společnosti, konkrétně oblastí péče o nemocné v podobě klinické pastorační péče v kontextu mezní životní situace pacientů se závažným onemocněním, v konfrontaci s tzv. ?alternativní? spiritualitou. Klade si otázku, zda je závažné onemocnění prostorem pro křesťanství v podobě klinické pastorační péče či pro ?alternativní? spiritualitu, a to zejména se zřetelem k sekulárnímu českému kontextu. Za tímto účelem jsou v teoretické části práce nejprve stanovena základní a dílčí kritéria pro praxi církve, poté je analyzován současný společenský kontext, v němž je tato praxe realizována. Ten je, jak analýzy ukazují, charakterizován extrémně nízkým zájmem Čechů o křesťanství na jedné straně, avšak vysokým zájmem o magické fenomény na straně druhé. Tento kontext je následně zkoumán i v empirické části práce, jejíž výsledky korespondují s teoretickými východisky a ukazují, že mezní životní situace pacientů se závažným onemocněním otevírá u řady z nich prostor pro ?alternativní? spiritualitu coby opěrný systém v těžké životní situaci. V další části práce je proto stávající praxe církve porovnána se stanovenými kritérii a teologicky reflektována. Na základě této reflexe jsou určena dvě kritéria ? diakonia a martyria, díky nimž je klinická pastorační péče schopna být partnerem v dialogu nejen křesťanům, ale i ?alternativně? věřícím pacientům a reagovat na jejich spirituální, existenciální, případně i náboženské potřeby. Závěrečná část práce je věnována sebepojetí klinické pastorační péče v sekulární instituci. Východiskem je zde mj. pojetí kaplanské služby v Armádě České republiky a charakter kategoriální pastorace, které vedou k závěru, že ačkoli se klinická pastorační péče setkává v řadě aspektů s pomáhajícími profesemi a naopak se liší od tradiční farní pastorace, lze na ni ? podobně jako v armádě ? nahlížet jako na preevangelizační pastoraci.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectzávažné onemocněnícze
dc.subjectspiritualitacze
dc.subject?tradiční? spiritualitacze
dc.subject?alternativní? spiritualitacze
dc.subjectKriteriologie ? Kairologie ? Praxeologiecze
dc.subjectrealizační funkce církvecze
dc.subjectopce pro chudécze
dc.subjectklinická pastorační péčecze
dc.subject?spiritual care?cze
dc.subjectkairoscze
dc.subjectserious illnesseng
dc.subjectspiritualityeng
dc.subjecttraditional spiritualityeng
dc.subjectalternative spiritualityeng
dc.subjectKriteriologie ? Kairologie ? Praxeologieeng
dc.subjectservice function of the Churcheng
dc.subjectoption for the pooreng
dc.subjectclinical pastoral careeng
dc.subjectspiritual careeng
dc.subjectkairoseng
dc.titleMEZNÍ ŽIVOTNÍ SITUACE TĚŽCE NEMOCNÝCH A UMÍRAJÍCÍCH PACIENTŮ - PROSTOR PRO ETABLOVANÉ NÁBOŽENSTVÍ ČI "ALTERNATIVNÍ" SPIRITUALITU?cze
dc.title.alternativeBorderline life situations in seriously ill and dying patients. A space for established religions, or for alternative spirituality?eng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag63615
dc.description.abstract-translatedThe dissertation deals with one of the spheres of the Church?s action in society, specifically the function of caring for the ill in the form of clinical pastoral care in the context of the borderline life situations of patients suffering of a serious illness, in confrontation with so-called alternative spirituality. It asks whether a serious illness is a space for Christianity in the form of clinical pastoral work, or for alternative spirituality, especially with respect to the secular Czech context. To this purpose the theoretical part of the work first stipulates basic and partial criteria for the Church?s practice and then analyses the contemporary social context in which this practice is realised. As the analyses show, the Czech context is characterised by the extremely low interest of Czech people in Christianity on the one hand, but a high interest in magical phenomena on the other hand. This context is then also examined in the empirical part of the dissertation, whose results correspond to the theoretical points of departure and show that the borderline life situations of seriously ill patients open in many of them a space for alternative spirituality as a support system in a difficult life situation. A further part of the work then compares the current practice of the Church with the stipulated criteria and reflects on it theologically. This reflection leads to the stipulation of two criteria ? diakonia and martyria, which enable clinical pastoral care to be a partner in dialogue not only with Christians, but also with patients of alternative faiths, and to react to their spiritual, existential, and possibly even religious needs. The concluding part of the dissertation is devoted to the self-conception of clinical pastoral work in a secular institution. The points of departure here are, among other things, the conception of the chaplaincy service in the Czech Armed Forces and the character of categorial pastoral care, leading to the conclusion that although clinical pastoral care meets the helping professions in many aspects and on the other hand differs from traditional pastoral care in parishes, it can ? similarly to the army situation ? be conceived as a form of pre-evangelism.eng
dc.date.accepted2021-01-21
dc.description.departmentTeologická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineTeologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Teologická fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programTeologiecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeDoskočil, Ondřej
dc.contributor.refereeŽuffa, Jozef


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam