Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorHorová, Jana
dc.date.accessioned2024-03-12T12:03:42Z
dc.date.available2024-03-12T12:03:42Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-07-01
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/45486
dc.description.abstractPády pacientů a zranění způsobená pádem se stávají vlivem všech okolností spojených s hospitalizací jednou z nejčastějších nežádoucích událostí hlášenou poskytovateli zdravotních služeb. Preventivní působení v oblasti problematiky pádů pacientů se celosvětově zaměřují na soft faktory, a to převážně na vzdělávání zdravotníků i pacientů a organizační kulturu. Oblast e-learningu je vlivem dynamického vývoje informačních technologií a zvyšující se digitální gramotnosti odborné i laické populace stále vyhledávanější formou vzdělávání. Hlavním cílem empirické části práce bylo vyhodnotit efektivitu vzdělávání všeobecných sester prostřednictvím informačních technologií jako intervenčního programu prevence pádů pacientů. Metodologie: Využit byl smíšený design výzkumu. Jednalo se o monocentrickou, observačně-intervenční studii. První dílčí cíl, provedení analýzy pádů pacientů, byl splněn s využitím kvantitativní metody výzkumu. Analyzovány byly pády pacientů velkého poskytovatele zdravotních služeb za pětileté období. Pro statistické testování vztahů byl použit ??2-test nebo Fisherův exaktní test. Pro testování neparametrických proměnných byl použit Kruskal-Wallisův test. Vyhodnocení trendu ve výskytu zranění z pádů rizikových pacientů bylo provedeno s využitím regresní analýzy. Druhým dílčím cílem bylo detekovat oblasti pádové problematiky, které bylo vhodné zařadit do vzdělávacího programu. Sběr dat proběhl prostřednictvím kvalitativní metody semistrukturovaných rozhovorů. Třetím dílčím cílem byla tvorba a implementace e-learningového vzdělávacího programu pro všeobecné sestry do klinického prostředí. V rámci pilotního testování byly kvantitativními výzkumnými metodami ověřeny vlastnosti znalostních testů, obsahová validita a reliabilita. Použit byl Spearmanův koeficient pořadové korelace a metoda Cronbachovo alfa. Pro ověření efektivity zavedeného e-learningového programu (čtvrtý dílčí cíl) byl komparován výskyt pádů u skupin pacientů před a po zavedené intervenci. K ověření homogenity srovnávaných skupin pacientů byla využita Bonferroniho korekce a test rovnosti parametrů dvou alternativních rozdělení. S ohledem na možný vliv zavádějících faktorů a pro ověření incidence zranění způsobených pády byla následně použita metoda statistického párování (propensity score matching). Zhodnocení účinnosti e-learningového programu s ohledem na úroveň znalostí účastníků bylo provedeno porovnáním výsledků vstupního a výstupního znalostního testu, ke kterému byl využit Stuartův-Maxwellův test a Fisherův exaktní test. Analýza dílčích cílů jednotlivých fází výzkumu probíhala odděleně, cíle na sebe logicky navazovaly a jejich plnění bylo podmíněno splněním cíle předchozího.Provedení testu rovnosti parametrů dvou alternativních rozložení umožnilo komparovat skupiny pacientů, které bylo možné považovat za rovnocenné. V obou oborech došlo k poklesu výskytu zranění pacientů následkem pádů (všech zranění v chirurgickém oboru; p ? 0,05 a těžkých zranění v interním oboru; p ? 0,01). Statistickým párováním došlo k eliminaci zaváděcích faktorů a potvrdilo se statisticky významné snížení výskytu pádů pacientů se zraněním v interních oborech (p ? 0,05).Došlo i ke zlepšení znalostí účastníků ve výstupním znalostním testu (p ? 0,001). Výsledky práce prokázaly efekt e-learningového vzdělávacího programu na konkrétních ukazatelích klinické praxe. Vzdělávání zdravotnického personálu založené na principech vědeckosti a potřebách klinické praxe je možnou efektivní preventivní intervencí v problematice pádů pacientů a snah minimalizovat výskyt jejich následků.Poskytnutí vhledu do pádové problematiky klinického prostředí velkého poskytovatele zdravotních služeb a přiblížení procesu zavádění preventivní intervence s ohledem na maximální možnou úroveň vědecké verifikace podkladů v jednotlivých fázích výzkumu může být inspirací pro další zdravotnická zařízení.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectefektivitacze
dc.subjectpádcze
dc.subjectnásledky páducze
dc.subjectpacientcze
dc.subjectpreventivní programcze
dc.subjecte-learningcze
dc.subjectvzdělávánícze
dc.subjecteffectivenesseng
dc.subjectfalleng
dc.subjectfall consequenceseng
dc.subjectpatienteng
dc.subjectprevention programmeeng
dc.subjecte-learningeng
dc.subjecteducationeng
dc.titleÚčinnost intervenčních programů prevence pádů v ošetřovatelské praxicze
dc.title.alternativeEffectiveness of Fall Prevention Intervention Programmes in Nursing Practiceeng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag66095
dc.description.abstract-translatedPatient falls and fall injuries have become one of the most common adverse events reported by health care providers due to all the circumstances associated with hospitalisation.Worldwide preventive actions in the field of patient falls focus on soft factors,predominantly on the education of healthcare professionals and patients,and organisational culture.Due to the dynamic development of information technologies and the increasing digital literacy of the professional and lay population,the e-learning field is an increasingly sought-after form of education.The empirical part's main objective was to determine the effectiveness of general nurses' education through information technology as an intervention programme to prevent patient falls. The main objective was divided into consecutive partial objectives.A mixed approach was used.The study uses a observational-interventional design. The first partial objective,an analysis of patient falls, was investigated using a quantitative research method.Patient falls concerning a major health care provider were analysed over five years.The ??2-test or Fisher's exact test was used to test statistical relations.The Kruskal-Wallis test was used to test nonparametric variables.Regression analysis was applied to evaluate the trend in the incidence of fall injuries with regard to high-risk patients.The second research phase was based on the previous phase results,whereby a qualitative methodological approach was selected.The aim was to detect areas of falls focused on the specifics of the clinical environment,which were suitable for being included in the educational programme.Data was collected through a semi-structured interview. The third partial objective was creating and implementing an e-learning educational programme for general nurses in a clinical environment.Within the pilot testing,the properties of knowledge tests,content validity,and reliability were verified using Spearman's rank correlation coefficient and Cronbach's alpha.The effectiveness of the established e-learning programme (fourth partial objective)was verified by comparing the incidence of patient falls before and after the established intervention.Bonferroni correction and test of equality of parameters of two alternative distributions were used to verify the homogeneity of the compared groups of patients. With regard to the possible influence of confounders and to verify the incidence of injuries caused by falls,the method of statistical matching (propensity score matching) was subsequently used.Valuation of the e-learning programme's effectiveness with regard to the participants' level of knowledge was performed by comparing the results of the input and output knowledge test,for which the Stuart-Maxwell test and Fisher's exact test were used.The analysis of partial objectives of individual research phases was carried out separately;the objectives logically followed,and fulfilling the previous objective conditioned their fulfilment.The test of equality of parameters of two alternative distributions allowed for comparing groups of patients that could be considered equal.There was a decrease in the incidence of patient injuries due to falls in both disciplines (all injuries in the surgical discipline; p ? 0.05 and severe injuries in the internal medicine discipline; p ? 0.01).The results proved the influence of the e-learning educational programme on specific clinical practice indicators.Statistical matching eliminated confounding factors and confirmed a statistically significant reduction in the incidence of falls in patients with internal medicine injuries (p? 0,05).There was also an improvement in the participants' knowledge in the output knowledge test (p ? 0,001). Education of medical personnel based on the principles of science and the needs of clinical practice is a possible effective preventive intervention in patients falls and efforts to minimise the occurrence their consequences.eng
dc.date.accepted2021-10-20
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePokorná, Andrea
dc.contributor.refereeVöröšová, Gabriela


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam