Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorVojtko, Viktorcze
dc.contributor.authorŠtumpf, Petrcze
dc.contributor.authorKovačič, Mirjanacze
dc.contributor.authorJaneček, Petrcze
dc.date.accessioned2021-03-04T17:31:58Z
dc.date.available2021-03-04T17:31:58Z
dc.date.issued2018eng
dc.identifier.issn1332-7461eng
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/528
dc.description.abstractExchange rates can be considered as one of the important determinants in tourism demand analysis especially at the national level, although sensitivity of demand to exchange rate changes may also vary by destination. The main goal of this paper is to compare the impact of changes in nominal exchange rates on the number of visitors from Eurozone countries in two specific destinations: Croatia, representing Southern Europe/Mediterranean predominantly ‘sun and sea’ destination and the Czech Republic, as a Central and Eastern European country and a typical cultural destination. A generalized linear model was used for data analysis and hypothesis testing. This paper identifies relationship between seasonally cleaned changes in the number of incoming tourists from Eurozone and average changes in monthly nominal exchange rate lagged between one and twelve months. The results show that there are significant differences in sensitivity of international tourism demand from Eurozone to changes in exchange rate between Czech Republic and Croatia and that delays in reaction to such changes are as expected different as well. The findings could improve short term forecasting of tourism demand as well as marketing targeting of destination management organization activities. The results of this study can be practically used by National Tourism Organizations (NTOs) for marketing activities, because it is possible to reveal the tourists’ behaviour from the source markets point of view. These findings, based on secondary data, could be used as a support tool for destination marketing, partially instead of primary data collection within the source markets.eng
dc.formatp. 379-395eng
dc.language.isoengeng
dc.publisherInstitute for Tourismeng
dc.relation.ispartofTourism: An International Interdisciplinary Journal, volume 66, issue: 4eng
dc.subjectCroatiaeng
dc.subjectCzech Republiceng
dc.subjectDestination Marketingeng
dc.subjectExchange Rateeng
dc.subjectExchange Rate Changeseng
dc.subjectTourism Demandeng
dc.subjectChorvatskocze
dc.subjectČeská republikacze
dc.subjectdestinační marketingcze
dc.subjectsměnný kurzcze
dc.subjectzměna směnných kurzůcze
dc.subjectpoptávka turismucze
dc.titleBetter understanding of exchange rate effects in destination marketing: Cases of the Czech Republic and Croatiaeng
dc.title.alternativeLepší porozumění efektu směnných kurzů v destinačním marketingu: Případy České republiky a Chorvatskacze
dc.typearticleeng
dc.identifier.obd43883698eng
dc.description.abstract-translatedSměnné kurzy mohou být považovány za jedny z významných determinantů v analýze poptávky v turismu, obzlášť na národní úrovni, ačkoliv senzitivita poptávky na změny směnných kurzů se může v různých destinacích lišit. Hlavním cílem tohoto článku je porovnat dopady změn nominálních směnných kurzů na počet návštěvníků ze zemí Eurozóny ve dvou konkrétních destinacích: Chorvatsku, které reprezentuje jihoevropskou/středomořskou a převážně ´sun and sea´ destinaci a Českou republiku jako zástupce střední a východní Evropy a typickou kulturní destinaci. Pro analýzu dat a testování hypotéz byl použit generalizovaný lineární model. Tento článek identifikuje vztah mezi sezónně očištěnými změnami v počtu přijíždějících turistů z Eurozóny a průměrnými změnami měsíčních nominálních směnných kurzů se zpožděním jednoho až dvanácti měsíců. Výsledky ukazují, že existují výrazné rozdíly mezi Českou republikou a Chorvatskem v senzitivitě mezinárodní poptávky turismu z Eurozóny na změny ve směnných kurzech a zpoždění v reakci na tyto změny se rovněž projevilo, jak jsme očekávali. Výsledky mohou zlepšit krátkodobou predikci poptávky v turismu, stejně tak jako marketingové cílení při aktivitách organizací destinačního managementu. Výsledky mohou být prakticky využžity nárotními organizacemi turismu pro marketingové aktivity, protože je možné odkrát chování turistů z pohledu zdrojových trhů. Tyto výsledky, založené na sekundárních zdrojích dat, mohou být využity jako podpůrné nástroje pro destinační marketing, částečně i místo sběru primárních dat na zdrojových trzích.cze
dc.peerreviewedyeseng
dc.publicationstatuspostprinteng
dc.project.IDIGS18B1/Nástroje pro podporu rozhodování v destinacích cestovního ruchueng
dc.relation.publisherversionhttps://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=312863eng


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam