Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKadlec, Jaromír
dc.contributor.authorMileretová, Jana
dc.date.accessioned2021-11-30T09:53:31Z
dc.date.available2021-11-30T09:53:31Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-04-30
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/11398
dc.description.abstractDiplomová práce byla řešena na Základní škole T. G. Masaryka v Blatné ve školním roce 2009/2010. Cílem práce bylo, po dohodě s vedením školy, posoudit potravinovou a nutriční skladbu obědů dle nutričních požadavků pro školní mládež. Hodnocení bylo soustředěno na žáky páté, sedmé a deváté třídy. Po sběru jídelních lístků za školní rok 2009/2010, byly obědy analyzovány v počítačovém programu NutriDan. Potom porovnány s potřebnou normou pro školní mládež, která udává, že školní oběd obsahuje 35 % z celkové denní doporučené výživové dávky (DDD). Dále byla zjištěna pestrost jídelních lístků podle návrhu Ministerstva zdravotnictví ČR, která je založena na střídání pokrmů v měsíci. Pro výzkum stravovacích návyků děti byla použita dotazníková metoda. Dotazník, týkající se stravovacích návyků dětí, byl sestaven za účelem rozboru zvyklostí dětí s cílem poukázat na převládající chování dětí při stravování doma a ve škole. V poslední části byly statisticky vyhodnocené sestavené tři testovací hypotézy. Z vyhodnocení jídelních lístků bylo stanoveno, že z energetického plnění pro oběd, které činí v průměru 35 % z celkové denní výživové dávky, dosáhly dívky z 5. třídy, u nichž bylo průměrné energetické plnění dokonce 38 % a dívky ze 7. třídy, kde bylo průměrné plnění na úrovni 35 %. Ostatní nesplňovali denní doporučenou dávku energie. Plnění bílkovin bylo ve třech třídách nadlimitní. U žáků 5. třídy se doporučený denní příjem bílkovin pohyboval v rozmezí 92-151 % (průměr byl 103 %), u žáků 7. třídy se pohyboval v rozmezí 70-114 % DDD (průměr byl 80 %) a u žáků 9. třídy se příjem bílkovin pohyboval v rozmezí 53-95 % DDD. Doporučená denní dávka tuků byla překročena ve všech třídách mimo chlapců z 9. třídy. U chlapců z 5. třídy se rozmezí pohybovalo 34-69 % DDD (průměr byl 42 %), u dívek, v 5. třídě bylo rozmezí 39-79 % DDD (průměr byl 48 %). Chlapci ze 7. třídy měli plnění mírně nadlimitní, jejich rozmezí bylo 29-58 % DDD (průměr činil 36 %), u dívek z téže třídy bylo rozmezí 36-72 % DDD (průměr činil 44 %). U dívek z 9. třídy se rozmezí pohybovalo 30-46 % DDD (průměr byl 37 %), ovšem u chlapců z 9. třídy se rozmezí pohybovalo 24-37 % DDD (průměr byl pouze 30 %). Plnění sacharidů ve všech třídách bylo nevyhovující. Žáci 5. třídy měli rozmezí 23-36 % DDD (průměr byl 28 %). U školáků ze 7. třídy bylo rozmezí 20-33 % DDD (průměr byl 25 %). Rozmezí u žáků 9. třídy bylo 18-33 % DDD (průměr činil 23 %). Nízký příjem potravinové vlákniny odhalila analýza jídelních lístků pouze u žáků 9. třídy, kde se rozmezí pohybovalo 21-41 % DDD (průměr byl 29 %), v ostatních třídách byl příjem vlákniny optimální. Ze sledovaných minerálních látek, bych zmínila nedostatečný příjem vápníku. U žáků 5. třídy byl vápník hrazen nejvýše na 25 % DDD, u žáků 7. třídy na 23 % DDD. U žáků 9. třídy hrazení vápníku nepřesáhlo 22 % DDD. U sledovaných vitamínů bylo zjištěné zvýšené plnění zejména B6 a B12.Z posouzení pestrosti byla zjištěna nedostatečná frekvence drožďové polévky a luštěninových polévek, malé zastoupení ryb, bezmasých zeleninových pokrmů, ovoce a zeleniny. Vepřové maso a houskové, bramborové knedlíky byly zastoupeny více, než se doporučuje. Pomocí testovacích hypotéz bylo shledáno, že pitný režim není dostatečný a pravidelná snídaně nemá vliv na BMI dotazovaných. Vliv pohybové aktivity na pohlaví respondentů byla prokázána pouze u žáků sedmé třídy. V ostatních třídách nebyl prokázán vliv pohlaví na pohybovou aktivitu.cze
dc.format110 s. (157 149)
dc.format110 s. (157 149)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectVýživa dětícze
dc.subjectškolní stravovánícze
dc.subjectdotazníkcze
dc.subjectpestrost jídelních lístkůcze
dc.subjectNutrition of young childreneng
dc.subjectschool foodeng
dc.subjectquestionnaireeng
dc.subjectvariety of lunch menu.eng
dc.titleSledování kvality školního stravování a posouzení stravovacích návyků a jejich změn u starších žáků na vybrané základní školecze
dc.title.alternativeNutritional quality evaluation of school dinners and monitoring of food habits and their changes at older pupils at choice primary schooleng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag15165
dc.description.abstract-translatedThe diploma thesis was conducted at basic school of T.G.M. in Blatna in a school year 2009/2010. The purpose of the diploma theses was to evaluate the school food (lunch) and its nutrition in comparison to given standard norms for young children. Target group were students of fifth grade/class, seventh grade/class and ninth grade/class. All lunch menus of school year 2009/2010 were collected and analysed in a program NutriDan. Results were compared with relevant standard norms of nutrition which are saying the lunch is 35% of daily nutrition (DDD) of young children. Second part of the survey was oriented on variety of food indicated by Ministry of health. Method used in the survey was a questionnaire. Questionnaire was looking at habits of young children in relation to food and eating habits at school and home. Final part of the diploma theses is a statistical overview of three testing hypotheses. Outcome of lunch menus evaluation showed that in line with the standard lunch nutrition, which is in an average 35% of the DDD, were only girls of fifth grade where an average lunch nutrition was even 38% and girls of seventh grade where an average lunch nutrition was 35%. Rest of the target group did not meet standard lunch nutrition level. Proteins norms were in all three grades above standard limits. Students of fifth grade had proteins level in a range between 92-151% of the DDD (average was 103%), for students of seventh grade was the range between 70-114% of the DDD (average was 80%) and for students of ninth grade was the range between 53-95% of the DDD. Recommended daily fat amount was higher in the whole target group apart of the group of boys of the ninth grade. For boys of the fifth grade the range was between 34-69% of the DDD (average was 42%), for girls of the fifth grade the range was between 39-79% of the DDD (average was 48%). For boys of the seventh grade was the range slightly above the limit with results between 29-58% of the DDD (average was 36%), for girls of the same grade was the range between 36-72% of the DDD (average was 44%). For girls of the ninth grade was the range between 30-46% of the DDD (average was 37%) and as already indicated the range of boys of the ninth grade was between 24-37% of the DDD (average was only 30%). Level of carbohydrates was in all three grades unsatisfactory. For students of the fifth grade was the range between 23-36% of the DDD (average was 28%). For students of the seventh grade was the range between 20-33% of the DDD (average was 25%) and for students of the ninth grade the range was between 18-33% of the DDD (average was 23%).eng
dc.date.accepted2011-06-21
dc.description.departmentZemědělská fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineProvozně podnikatelský oborcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zemědělská fakultacze
dc.thesis.degree-nameIng.
dc.thesis.degree-programZemědělské inženýrstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam