Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠemberová, Jana
dc.contributor.authorŠesták, Jan
dc.date.accessioned2021-12-03T08:58:51Z
dc.date.available2021-12-03T08:58:51Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-07-10
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18676
dc.description.abstractPokud má sociální služba naplnit svůj cíl, být cílená a individuální, musí reagovat na konkrétní potřebu jedince s mentálním postižením. Aktivním účastníkem procesu začleňování lidí s mentálním postižením je sociální pracovník. Jakou roli zastává sociální pracovník v procesu integrace? V čem a jak může napomáhat lidem s mentálním postižením naplňovat odpovídajícím a důstojným způsobem sociální roli ve společnosti? Jaké nástroje a dovednosti k tomu potřebuje? Práce předkládá odpovědi na vyslovené otázky, nastiňuje teoretická a praktická východiska i možnosti pro práci sociálního pracovníka. Snaha o srozumitelnost a jednoznačnost chápání působnosti sociálního pracovníka vede k pojmenování konceptu třístupňového periodického působení ''Poznání - podpora - příležitost''. Práce si klade za cíl vytvořit škálu, hodnotící nástroj ''Poznání'', který by sociálnímu pracovníkovi umožnil identifikovat nejen závažná znevýhodnění, ale i přednosti jedinců s mentálním postižením, a plánovat zacílení poskytované sociální služby tak, aby individuálně a účinně podporovala začleňování jedince s mentálním postižením do běžného života a překonávání, minimalizaci či odstranění překážek, které začlenění jedince brání. Hodnotící škála byla aplikována ve výzkumném šetření v Domově sv. Anežky, o.p.s. u 20 uživatelů sociálních služeb a zaměstnanců chráněných pracovních dílen s lehkou a středně těžkou mentální retardací ve věku 19 - 46 let.cze
dc.format118 s., 20 s. příloh.
dc.format118 s., 20 s. příloh.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectČlověk s mentálním postiženímcze
dc.subjectindividuální pláncze
dc.subjectpodporacze
dc.subjectsociální službacze
dc.subjectsociální pracovníkcze
dc.subjectzačleněnícze
dc.subjectMentally disabled personeng
dc.subjectpersonal planeng
dc.subjectsupporteng
dc.subjectsocial serviceeng
dc.subjectsocial workereng
dc.subjectintegration processeng
dc.titleIdentifikace handicapu jedince s mentálním postižením v období adolescence a časné dospělosti sociálním pracovníkemcze
dc.title.alternativeIdentification of handicaps of mentally disabled person in the age of adolescence and early adulthood carried out by a social workereng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag16221
dc.description.abstract-translatedIf a social service shall reach its goal as a targeted and individual one it must respond to real needs of the mentally disabled individual. Social workers are active participants in integration processes of mentally disabled people. What role does the social worker play in the integration process? In what items and how can he assist the mentally disabled person in accomplishing his/her social role in corresponding and worthy way? What tools and skills does he need for it? The dissertation thesis tries to work with those questions and to discuss them in more details. An attempt is made to outline theoretic and practical grounds and possibilities for activities of the social worker in the process of integration of mentally disabled people into the common society. Motivated by an effort to understand activities of the social worker comprehensibly and unambiguously, a concept of three-level periodic operation was defined as ''Identification - Support - Opportunity''. The goal of the research is to form an evaluation scale (of the ''Identification'' tool) that could help the social worker in identification of substantial handicaps but also in recognition of advantages of mentally disabled individuals, and to plan focusing of provided social services on individual and effective incorporation of a mentally disabled person into his/her common life or to remove obstacles hindering from his/her incorporation. Usability and functionality of the evaluation tool entitled ''3P - Profil Potřebné Podpory'' (the Support Intensity Profile) were tested in a real environment. 20 users of social services and employees of protected workshops were included in a research set of studied persons with mild and moderate mental retardation in the age from 19 to 46 years.eng
dc.date.accepted2009-09-29
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePrevence, náprava a terapie zdravotní a sociální problematiky dětí, dospělých a seniorůcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVágnerová, Marie
dc.contributor.refereeVítková, Marie
dc.description.defenceProtokol o obhajobě doktorské disertační práce Jméno studenta: Mgr. Jan ŠESTÁK Školitel: doc. PhDr. Jana Šemberová, CSc. Název disertační práce: Identifikace handicapu jedince s mentálním postižením v období adolescence a časné dospělosti sociálním pracovníkem Datum konání obhajoby: 29.9.2009 Průběh obhajoby: 1.Předseda komise představil komisi. 2.Student přednesl práci pomocí prezentace. Soustředil se na výzkumnou část práce. Práce se zaměřuje na problematiku osob s handicapem. Výzkum byl koncipován jako kvalitativní šetření. 3.Školitelka seznámila komisi se závěry posudku, pozitivní hodnocení. 4.Oponentka přednesla svůj posudek: Prof. PhDr. RNDR. Marie Vágnerová, CSc. - oceňuje praktickou aplikovatelnost práce a výsledků do praxe, dále jako přínos vidí v diferenciaci klientů dle různých aspektů. Dle nástroje představeného autorem lze lépe vyhodnocovat pokroky klientů. Celkově práci hodnotí velmi pozitivně. Prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. - nebyla přítomna, předseda komise požádal doc. PhDr. Janu Šemberovou, CSc. o přednesení závěrů posudků nepřítomné oponentky. 5. Otázky členů komise: 5.1 Objasněte pozici sociálního pracovníka, lze tento model využít všude i mimo křesťanské zařízení? Odpověď: Ano, dokonce nemá tato otázka žádnou důležitost. 5.2 Jakým způsobem standardizujete nástroj? Odpověď: Je ponechána volba sociálnímu pracovníkovi. 5.3 Připomínky k citační normě, způsobům odkazů. 5.4 Nástroj 3P jste sám vytvořil? Odpověď: Ano, jsem autorem. Hodnocení : prospěl 9 prospěl - 0 neprospěl - 0 zdržuji secze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam