Identifikace handicapu jedince s mentálním postižením v období adolescence a časné dospělosti sociálním pracovníkem
Abstrakt
Pokud má sociální služba naplnit svůj cíl, být cílená a individuální, musí reagovat na konkrétní potřebu jedince s mentálním postižením. Aktivním účastníkem procesu začleňování lidí s mentálním postižením je sociální pracovník. Jakou roli zastává sociální pracovník v procesu integrace? V čem a jak může napomáhat lidem s mentálním postižením naplňovat odpovídajícím a důstojným způsobem sociální roli ve společnosti? Jaké nástroje a dovednosti k tomu potřebuje? Práce předkládá odpovědi na vyslovené otázky, nastiňuje teoretická a praktická východiska i možnosti pro práci sociálního pracovníka. Snaha o srozumitelnost a jednoznačnost chápání působnosti sociálního pracovníka vede k pojmenování konceptu třístupňového periodického působení ''Poznání - podpora - příležitost''. Práce si klade za cíl vytvořit škálu, hodnotící nástroj ''Poznání'', který by sociálnímu pracovníkovi umožnil identifikovat nejen závažná znevýhodnění, ale i přednosti jedinců s mentálním postižením, a plánovat zacílení poskytované sociální služby tak, aby individuálně a účinně podporovala začleňování jedince s mentálním postižením do běžného života a překonávání, minimalizaci či odstranění překážek, které začlenění jedince brání. Hodnotící škála byla aplikována ve výzkumném šetření v Domově sv. Anežky, o.p.s. u 20 uživatelů sociálních služeb a zaměstnanců chráněných pracovních dílen s lehkou a středně těžkou mentální retardací ve věku 19 - 46 let.