Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorJankovský, Jiří
dc.contributor.authorPrázdná, Radka
dc.date.accessioned2021-12-03T08:58:51Z
dc.date.available2021-12-03T08:58:51Z
dc.date.issued2009
dc.date.submitted2009-07-10
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/18677
dc.description.abstractDisertační práce je tématicky zaměřena na problematiku informačních a komunikačních technologií v kontextu vzdělávání a jejího významu pro následnou kvalitu života jedinců s postižením zraku. Text poukazuje na nutnost vybavení žáků a studentů se zrakovým postižením nejen standardním objemem vědomostí, ale i specifickými a sociálními kompetencemi, které budou nástrojem kompenzace jejich zrakového znevýhodnění. Praktická část práce má za cíl zjistit specifika v procesu edukace výpočetní techniky žáků a studentů se zrakovým postižením a provést komparaci získaných údajů s výsledky šetření mezi majoritní populací žáků a studentů. Tyto skutečnosti byly šetřeny kvantitativním postupem za použití techniky dotazníku a vyhodnoceny postupy frekvenční statistiky a hypotézy ověřovány testem nezávislosti chí-kvadrát. Výzkumné šetření bylo též zaměřeno na cílovou skupinu rodičů žáků s postižením zraku a jejich pedagogy. U těchto cílových skupin byly zjišťovány a komparovány významné faktory ovlivňující optimalizaci celého edukačního procesu. Na základě sebraných dat a jejich statistického vyhodnocení se podařila prokázat významná souvislost mezi úrovní dosažených kompetencí z oblasti IKT a stupněm zrakového postižení. výsledky empirické části též poukazují, že vzdělávání žáků s postižením zraku v hlavním vzdělávacím proudu stále dosahuje značných rezerv v porovnání s edukačním procesem v základních školách speciálních pro žáky se ZP. Teoretickou část disertační práce tvoří tři kapitoly, které pojmově a věcně vymezují problém. Úvodní kapitola se v teoretické rovině věnuje zrakovému postižení a jedinci s tímto typem znevýhodnění. Druhá kapitola předkládá systém edukace žáků a studentů s postižením zraku a závěrečná kapitola práce se věnuje informačním a komunikačním technologiím, jako nástroji kompenzace informačního deficitu jedinců s postižením zraku. Na základě výsledků disertační práce budou ve spolupráci s SPC (Speciálně pedagogické centrum) v Č. Budějovicích vytvořena metodická doporučení pro optimalizaci tvorby specifických kompetencí u žáků s postižením zraku vzdělávaných v hlavním vzdělávacím proudu. Teoretickým výstupem budou studijní materiály pro studijní obor speciální pedagogika na ZSF-JU.cze
dc.format171 s.
dc.format171 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectZrakové postiženícze
dc.subjectžák a student s postižením zrakucze
dc.subjectvzdělávací systémcze
dc.subjectinformační a komunikační technologiecze
dc.subjectkompenzační možnosticze
dc.subjectinformační deficitcze
dc.subjectvýzkumné šetřenícze
dc.subjectVisual disabilityeng
dc.subjectpupil and student with a visual disabilityeng
dc.subjectthe System of Educationeng
dc.subjectinformation communications technologyeng
dc.subjectcompensatory possibilitieseng
dc.subjectinformation deficiteng
dc.subjectresearcheng
dc.titleVýznam výpočetní techniky v procesu edukace žáků a studentů se zrakovým postiženímcze
dc.title.alternativeThe Importance of Information Communications Technology for Pupils and Students with a Visual Disability in the Educational Processeng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag16233
dc.description.abstract-translatedMy dissertation thesis deals with information and communication technologies in the context of education and their impact on the subsequent quality of life of individuals with sight impairment. The work shows that it appears essential to provide pupils and students with impaired sight not only with the standard volume of knowledge, but also with specific and social skills and competences which will become a tool compensating their impaired sight handicap. The objective of the practical section of my thesis consists in determining the specifics of the process of instruction of pupils and students with sight impairment focussed on information technologies and in comparing the acquired data with research results aimed at the majority population of pupils and students. The said issues were analysed using the quantitative procedure of questionnaire research and evaluated under the application of frequency statistics. The testing of hypotheses was based on the Chi-square independence test. The research also incorporated the target group of parents of pupils with sight impairment and their teachers. Significant factors affecting the optimisation of the education and instruction process as a whole in the above mentioned target groups were determined and compared. Based on the acquired data and their statistic evaluation I succeeded to prove a significant correlation between the level of acquired competences in the field of information and communication technologies and the level of sight impairment. The results of the empiric section also suggest that the education of students with impaired sight within the mainstream educational process shows considerable reserves as compared with the educational process applied in special schools for pupils with a health handicap. The theoretical section of my thesis is divided into three chapters focussed on the conceptual and material specification and definition of the problem. The introductory chapter deals with the theoretical issues of sight impairment and the individuals with this type of handicap. The second chapter presents the system of the education of pupils and students with impaired sight and the concluding chapter deals with information and communication technologies as the tools compensating the information deficit in individuals with sight impairment. In co-operation with the Special Educational Centre based in České Budějovice, the results of my dissertation thesis will present the basis of recommendations targeted at an optimised formation of specific skills and competences in pupils with impaired sight educated within the mainstream educational process. The theoretical output of my thesis will result in study materials for the branch of specific educational studies in the Faculty of Health Care and Social Studies of the University of South Bohemia.eng
dc.date.accepted2009-09-29
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePrevence, náprava a terapie zdravotní a sociální problematiky dětí, dospělých a seniorůcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKvětoňová, Lea
dc.contributor.refereeVágnerová, Marie
dc.description.defenceProtokol o obhajobě doktorské disertační práce Jméno studenta: Mgr. et Mgr. Radka PRÁZDNÁ Školitel: doc. PhDr. Jiří Jankovský, Ph.D. Název disertační práce: Význam výpočetní techniky v procesu edukace žáků a studentů se zrakovým postižením Datum konání obhajoby: 29.9.2009 Průběh obhajoby: 1.Školitel představil studentku a studentce byla představena komise. 2.Studentka představila svou práci pomocí prezentace MS Power Point. Studentka se soustředila na výzkumnou část, metodologii výzkumu, závěry práce. 3.Školitel seznámil komisi se svým posudkem, který je ve všech ohledech kladný. Měl jen drobné připomínky k formálnímu zpracování práce, které však žádným způsobme nesnižuje kvalitu práce. 4. Oponentka přednesla svůj posudek: Prof. PhDr. RNDr. Marie Vágnerová, CSc. - zdůraznila kvality práce jak v tématu, tak i v samotném zpracování výzkumu. Jako velmi kvalitní a cenné je objektivní řešení a náhled pro problematiku i ve vztahu, např. ke kombinovaným vadám. Doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D. - nepřítomna, předseda komise požádal členku komise o přečtení závěrů posudku doc. Květoňové. 5. Otázky komise: 5.1 Dotazování pedagogů - nedoporučujeme ptát se na názory - práce se zabývá názory na gramotnost. Komise projevila obrovskou podporu práce a ocenila pečlivou práci studentky. 5.2 Jak jste docílila návratnosti dotazníků? Odpověď: 12 let se pohybuji v této problematice a těžila jsem z osobních kontaktů, včetně mého působení v této oblasti i profesně. Hodnocení : prospěla 10 prospěla - 0 neprospěla - 0 zdržuji secze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam