Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorVaňková, Milena
dc.date.accessioned2021-12-03T14:25:42Z
dc.date.available2021-12-03T14:25:42Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-25
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22518
dc.description.abstractPředkládána je první disertační práce, která koncept supervize uvádí do oboru ošetřovatelství v České republice. Hlavním cílem práce je najít odpověď na otázku: Jak sestry - vysokoškolští pedagogové ošetřovatelství konstruují, interpretují a prakticky aplikují koncept supervize a roli supervizora v kontextu vzdělávání sester ve specifických institucích zdravotnického terciárního školství a klinické ošetřovatelské praxe v České republice?Autorka práce vychází a čerpá z mezinárodních teoretických zkušeností i z lokálních empirických poznatků. Svůj kvalitativní výzkum realizovala prostřednictvím 26 polostrukturovaných rozhovorů s akademickými vzdělavateli sester z celé České republiky. Ty doplnila v opodstatněných případech daty kvalitativního charakteru získanýmistudiem legislativy, politických a koncepčních dokumentů oboru ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, včetně veřejně dostupných informací a zdrojů o supervizi, jež dokreslují výslednou podobu interpretační mapy současné podoby praxe supervize v českém ošetřovatelství.Nástup konstruktivistického paradigmatu ve vzdělávání umožnil pojem supervize koncipovat zejména ve vztahu k učení, výcvikům a profesnímu rozvoji supervizantů, a to také na pozadí procesu transformace vzdělávání a supervize nejen sester, ale i samotných supervizorů v České republice. Dále se autorka zaměřuje na filosoficko-teoretická východiska supervize a uplatnění zejména postmoderního přístupu v neautoritativní supervizi.Empirická část disertační práce se opírá o realizovaný kvalitativní výzkum. Výsledky postupně autorka představuje jako jednotlivé kategoriea vztahy mezi nimi, jež se z analyzovaných dat vyjevily v procesu otevřeného kódování. Kategorii implementace supervize do kvalifikačního vzdělávání v ošetřovatelství autorka uvádí do souvztažností s okolními podmínkami, prostředím a širším profesním a sociokulturním kontextem. Supervize v ošetřovatelství jekonstruována jako převážně unidisciplinární koncept a jako součást sesterské profese. Vysokoškolský pedagog ošetřovatelství je konstruován převážně jako rolový profesionál, avšak zároveň dochází k diverzifikaci, stratifikaci, profilaci a profesionalizaci neakademických vzdělavatelů sester. Na základě obsahové analýzy dokumentů a postmoderních filosoficko-teoretických východisek a strategií legitimizace supervize autorka nahlíží koncept supervize v ošetřovatelství jako sociální konstrukci, která je diskursivně legitimizována. Autorka uvádí také limity výzkumu, jež jsou ovlivněny volbou kvalitativního výzkumného designu. V závěru práce naznačuje budoucí trendy supervize v jednotlivých vzdělávacích institucích, jež mohou být zajímavé a podnětné nejen pro supervizory, ale také pro samotné vzdělavatele supervizorů. Na základě výsledků empirické analýzy zdůrazňuje potřebu integrace pedagogicko-didaktické, supervizní a ošetřovatelské teorie a praxe. Ucelená struktura a metodika systémové implementace supervizní podpory, postavená na českých podmínkách klinické ošetřovatelské praxe a požadavcích na supervizi, by se v budoucnosti měla stát podkladem pro inovaci stávajících vysokoškolských studijních programů ošetřovatelství a přístupů ve vzdělávání a výcvicích supervizorů, a samozřejmě také předmětem nového výzkumného zájmu v supervizi.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectKonstruktivistická teorie učenícze
dc.subjectOšetřovatelstvícze
dc.subjectPostmoderní paradigmacze
dc.subjectProfesní rozvojcze
dc.subjectKlinická ošetřovatelská praxecze
dc.subjectSestracze
dc.subjectSupervizecze
dc.subjectSupervizorcze
dc.subjectTransformace vzdělávání sestercze
dc.subjectConstructivist education theoryeng
dc.subjectNursingeng
dc.subjectPostmodern paradigmeng
dc.subjectProfessional developmenteng
dc.subjectClinical nursing practiceeng
dc.subjectNurseeng
dc.subjectClinical supervisioneng
dc.subjectClinical supervisoreng
dc.subjectNursing education transformationeng
dc.titleSoučasná praxe a možnosti využití supervize v ošetřovatelstvícze
dc.title.alternativeCurrent practice and ways of the supervision use in nursingeng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag44146
dc.description.abstract-translatedThe thesis named "Current practice and possible ways of implementing clinical supervision in nursing" is the first doctoral dissertation establishing the concept of supervision in the Czech nursing environment. Itscentralresearch questionis as follows: How do nurses and university educators in nursing construct, interpret and practically apply theconcept ofclinical supervision and the supervisor's role in the context of nursing education at specific institutions of tertiary education and clinical nursing practice in the Czech Republic? The author draws on international theoretical literature and local empiricalevidence.Her qualitative research took the form of 26 semi-structured interviews with academic nursingeducators from the entire Czech Republic. In justified cases those are supplemented with qualitative data obtained through the study of legislative, policy and strategic documents in nursing and health care, including publicly available information and sources on clinical supervision, in order torefine the resulting picture of her interpretation of current clinical supervision practice in Czech nursing. A shift to the constructivist paradigm enabled one to conceive the term "clinical supervision" mainly in relation to learning, training and professional development of supervisees, also in the context of transformation of education and supervision not only of nurses but also of supervisors themselves in the Czech Republic. The author also focuses on the philosophical and theoretical foundations of clinical supervision and application of the postmodern approach in egalitarian clinical supervision. The empirical part of this dissertation is based on the qualitative research conducted. The author gradually presents her results as individual categoriesand relations between them that ensued from the analysed data in the process of open coding. The author draws a link between the category of implementation of clinical supervision in the context of nurses' professional education andexternal conditions, the environment and a broader professional and social-cultural context. Clinical supervision in nursing is constructed mainly as a unidisciplinaryconcept and a part of the nursing profession. The university nursing educatoris typically constructed as a role professional, but there is also an ongoing process ofdiversification, stratification, profiling and professionalization of non-academic nursing educators. Based on a content analysis of documents and post-modern philosophical-theoretical foundations and strategies of legitimizingclinical supervision, the author views the concept of clinical supervision in nursing as socially constructedand discursively legitimated. The author also defines the limitations of her research that arise from the choice of a qualitative research design. In the conclusion she outlines some future trends of clinical supervision in particular educational institutions that can be interesting and inspiring not only for supervisors but also for teachers of supervision themselves. Based on the results of her empirical analysis the author emphasises the need to integrate the theory and practice of education, clinical supervision and nursing. A comprehensive structure and methodology of system-wide implementation of clinical supervision, based on the situation of clinical nursing practice and supervision needs in the Czech Republic,should in future formthe basis of innovation of existing university programmes in nursing and approaches to the education and training of supervisors, as well as the subject of new research in clinical supervision.eng
dc.date.accepted2015-08-24
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeAndraščíková, Štefánia
dc.contributor.refereeKoťa, Jaroslav


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam