dc.contributor.advisor | Franclová, Marta | |
dc.contributor.author | Bobáková, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2021-12-07T13:31:37Z | |
dc.date.available | 2021-12-07T13:31:37Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.date.submitted | 2011-04-28 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/28364 | |
dc.description.abstract | Práce se zabývá sebepoškozováním jako maladaptivní copingovou
strategií. Důraz je kladen na adolescenci jako rizikové období a na subkultury
mládeže jako na rizikové prostředí pro vznik tohoto fenoménu. Pozornost je
také věnována internetovému a reálnému prostředí a jejich roli v sebepoškozujícím chování adolescentů.
Cílem práce bylo zjistit možné příčiny sebepoškozování adolescentů,
kteří jsou součástí subkultury Emo a případný vliv této subkultury na sebepoškozující chování. Dalším cílem bylo zjistit, kde se asolescenti o tomto chování dozvěděli a jakou roli při něm hraje ?sociální nákaza?. Výzkum byl proveden kvalitativně. Data byla získána pomocí polostrukturovaných online rozhovorů. Ty byly provedeny se čtyřmi dívkami ve věku 13?15 let, které se identifikují s rizikovou subkulturou Emo a mají osobní zkušenost se sebepoškozováním. Data byla posléze zpracována do kazuistik jednotlivých respondentek.
Výsledky výzkumu ukázaly, že příčiny sebepoškozování dotazovaných
adolescentek jsou individuální a vždy hraje roli více faktorů. Nejčastěji to jsou:komplikované vztahy doma, problémy ve škole, deprese, pocit samoty a problematický vztah k vlastnímu tělu. Přímou souvislost mezi subkulturou Emo a
sebepoškozováním jsem nezjistila. Všechny respondentky vliv subkultury popřely.
Avšak co se týká ?sociální nákazy? sebepoškozujícího chování, ta určitou
roli hrála u všech respondentek. | cze |
dc.format | 70 s. | |
dc.format | 70 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | sebepoškozování | cze |
dc.subject | adolescence | cze |
dc.subject | subkultury | cze |
dc.subject | Emo | cze |
dc.subject | Gothic | cze |
dc.subject | nízká sebeúcta | cze |
dc.subject | deprese adolescentů | cze |
dc.subject | ?sociální nákaza? | cze |
dc.subject | self-harm | eng |
dc.subject | adolescence | eng |
dc.subject | subcultures | eng |
dc.subject | Emo | eng |
dc.subject | Gothic | eng |
dc.subject | low self-esteem | eng |
dc.subject | adolescent depression | eng |
dc.subject | ?social contagion? | eng |
dc.title | SEBEPOŠKOZOVÁNÍ V ADOLESCENCI | cze |
dc.title.alternative | SELF HARM IN ADOLESCENCE | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 19704 | |
dc.description.abstract-translated | The work deals with self-harm as a maladaptive coping strategy. Emphasis
is placed on adolescence as a risk period and on youth subcultures as
a risk environment for emergence of this phenomenon. Attention is also paid
to the internet and the real environment and their role in self-harm behavior.
The aim was to identify possible causes of adolescent self-harm, who
are part of the Emo subculture and any effect of the subculture of self-harm behaviors. Another objective was to find out where asolescents learned about this behavior and what is the role of ?social contagion?. The research was conducted qualitatively. Data were collected through semi-structured online interviews. These were conducted with four girls aged 13?15 years, who identify with the risk Emo subculture and have personal experience with self-harm. The data was then compiled into case studies of individual respondents.
The research results showed that the causes of adolescent self-harm respondents
are individual and there are always the role of several factors. Among
these are: complicated relationships at home, problems at school, depression,
loneliness and problematic relationship to own body. A direct link between the
Emo subculture and self-harm, I didn´t discover. All respondents denied the
influence of subculture. However, concerning the ?social contagion? self-harm
behavior, this played the specific role by all respondents. | eng |
dc.date.accepted | 2011-06-01 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Psychologie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Psychologie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Dastlík, Lukáš | |