Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorStuchlíková, Iva
dc.contributor.authorPražáková, Eva
dc.date.accessioned2021-12-08T08:47:56Z
dc.date.available2021-12-08T08:47:56Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-07-23
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/31096
dc.description.abstractBakalářská práce pojednává o pohádkách a významu, který jim přikládají rodiče dětí mladšího školního věku a odborníci z řad psychologů a psychoterapeutů. Teoretická část vymezuje základní pojmy vztahující se k dané problematice (klasická a moderní pohádka, význam a funkce pohádky, vývoj myšlení a morálky) a dále vymezuje nejdůležitější teorie a přístupy zabývající se pohádkami z hlediska jejich významu či praktického využití (psychoanalýza, analytická psychologie, narativní psychologie). Praktická část je realizována formou kvalitativního výzkumu, stanoveny jsou tyto výzkumné otázky: Jak pohádky ovlivňují dle rodičů a psychologů osobnost, chování a prožívání jedince? Jaký význam ve svém životě přikládají psychologové a rodiče pohádkám? Jaký rozdíl vnímají skupiny výzkumného souboru mezi klasickými a moderními pohádkami? Jak pracují psychologové s pohádkovými příběhy v průběhu práce s klientem? Jaké postavení má klasická pohádka v dnešní rodině? Výzkumným souborem je dvanáct respondentů šest psychologů a šest rodičů dětí mladšího školního věku. Sběr dat byl proveden metodou polostrukturovaného rozhovoru, data jsou dále zpracována metodou otevřeného kódování, které je součástí metodologického aparátu zakotvené teorie. Cílem práce bylo zjistit, jaký význam přikládají respondenti pohádkám a jak pohádky ovlivňovaly a ovlivňují jejich vlastní život i životy jejich dětí a klientů. Na základě výzkumného šetření bylo zjištěno, že respondenti přisuzovali zvláštní význam pohádkám zejména v oblasti emocí a morálního vývoje osobnosti, budování postojů a hodnotového zaměření. Důraz také kladli na utváření vztahu mezi vyprávějícím a posluchačem a na potěšení a únik z někdy tíživé reality života. Zároveň však bylo zjištěno, že v některých rodinách dochází k odklonu od klasických pohádek, které jsou nahrazovány moderními příběhy a televizní produkcí.cze
dc.format64 s. (117 032 znaků)
dc.format64 s. (117 032 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpohádkacze
dc.subjectklasická pohádkacze
dc.subjectvýznam pohádkycze
dc.subjectutváření psychikycze
dc.subjectfairy taleeng
dc.subjecttraditional fairy taleeng
dc.subjectimportance of fairy taleseng
dc.subjectpersonality formingeng
dc.titleVýznam pohádek a mýtů v utváření psychikycze
dc.title.alternativeImpact of fairytales and myths on psychological development of personalityeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag34077
dc.description.abstract-translatedThis thesis deals with fairy tales and the significance assigned to them by psychologists, psychotherapists, and parents of primary school children. The theoretical section of this work defines the basic terms related to the presented topic, such as traditional and modern fairy tale, the importance and the functions of fairy tales, or the development of the way of thinking and ethics. Then, it introduces the most important approaches and theories concerned with fairy tales, their significance, and their practical application, such as psychoanalysis, analytical psychology, and narrative psychology. The practical section is a qualitative research comprising the following research questions: How do fairy tales influence the child ´s personality and behaviour according to parents and psychologists? What role do fairy tales play in the parents' and psychologists' lives? Are there any differences between traditional and modern fairy tales? How do psychologists work with fairy tales during their therapy sessions? What position does a traditional fairy tale have in a contemporary family? Twelve respondents, six psychologists and six parents of primary school children, were interviewed in the research. The data were collected by semi-structured interview and further processed by initial coding. The aim of the thesis is to find out what importance is assigned to fairy tales by the respondents and how fairy tales have influenced the respondents' lives and the lives of their children and clients. The respondents attached great importance to fairy tales in the field of emotions, moral development of children's personality, and formation of their system of values. Then, they put emphasis on formation of the relationship between the story-teller and the listener, and also on joy and escape from sometimes difficult reality. At the same time, however, it was found out that in some families, traditional fairy tales are replaced by modern stories and television production.eng
dc.date.accepted2014-08-27
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePsychologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPsychologiecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMazehóová, Yvona


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam