Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorStuchlíková, Iva
dc.contributor.authorVostrovská, Marika
dc.date.accessioned2021-12-08T09:32:32Z
dc.date.available2021-12-08T09:32:32Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-07-17
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/32000
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá informovaností učitelů běžných základních škol v Jihočeském kraji o problematice autismu a poruch autistického spektra. Práce je rozdělena do čtyř základních kapitol následovaných diskusí a závěrem. První kapitola se věnuje teoretickému zpracování problematiky autismu a poruch autistického spektra. Druhá kapitola zpracovává téma autismu a PAS ve školním prostředí, včetně možností intervence. Kapitoly třetí a čtvrtá obsahují metodologickou část práce. Kapitola třetí je zaměřena kvantitativně na zjišťování informovanosti a povědomí učitelů o této problematice, ale i jejich potřeb a zkušeností. Jihočeští učitelé prokazovali své znalosti, postoje a zkušenosti ohledně autismu a PAS prostřednictvím dotazníku a krátkého vědomostního kvízu. Kapitola čtvrtá je zpracovaná kvalitativní metodou a přináší analýzu rozhovoru, který byl uskutečněn se dvěma učitelkami, které pracují se žáky s autismem či PAS v běžné základní škole. Základem kvantitativního výzkumu byl dotazník pro učitele, který zjišťoval jejich povědomí o autismu a základní orientaci v problému. Vědomostní kvíz byl zaměřen na detailnější zjišťování znalostí a autismu a PAS u dotyčných učitelů. Tato práce stanovila pět základních hypotéz s podhypotézami, které byly testovány z několika hledisek, a tou byla délka praxe učitele, specificky odborné vzdělání respondentů, velikost školy a zkušenost s žáky s autismem. V obsáhlém testování bylo podpořeno šest subhypotéz, které mimo jiné vykazují, že na informovanosti učitelů se podílí místo působení (tedy velikost školy) a že předcházející zkušenost s žáky s autismem výrazně podporuje pozitivní postoj k jejich integraci. Stejně tak zkušenost s žáky s autismem vykázala vyšší zájem na dodatečném vzdělávání v problematice. Kvalitativní část práce se zabývá analýzou rozhovoru se dvěma konkrétními učitelkami, které pracují každý den s žáky s autismem a poruchami autistického spektra. Zjišťuje jejich konkrétní zkušenosti s autistickými žáky, jejich znalosti, vzdělání, ale i problémy a potřeby, které tito učitelé mají v komunikaci s těmito žáky.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectautismuscze
dc.subjectporuchy autistického spektracze
dc.subjectintegracecze
dc.subjectinkluzecze
dc.subjectinformovanostcze
dc.subjectintervencecze
dc.subjectučitelcze
dc.subjectautismeng
dc.subjectautistic spectrum disorderseng
dc.subjectintegrationeng
dc.subjectinclusioneng
dc.subjectawarenesseng
dc.subjectinterventioneng
dc.subjectteachereng
dc.titleInformovanost učitelů běžných základních škol v Jihočeském kraji o problematice autismu a o poruchách autistického spektracze
dc.title.alternativeAwareness of the South Bohemia Region primary school teachers about autism and autism spectrum disorderseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag39284
dc.description.abstract-translatedThis thesis deals with awareness of teachers in mainstream elementary schools in the South Bohemian Region about autism and autistic spectrum disorders. The thesis is divided into four basic chapters followed by discussion and conclusion. The first chapter of the thesis focuses on theoretical background of autism and autistic spectrum disorders. The second chapter deals with the topic of autism and ASD in the school environment, including possibility of intervention. Chapter 3 and 4 include methodological part of the thesis. Chapter 3 focuses on quantitative research of awareness of teachers on this issue, as well as their needs and experience. South Bohemian teachers demonstrated their knowledge, attitudes and experience regarding autism and ASD in a short questionnaire and a knowledge quiz. Chapter 4 applies a qualitative method and provides an analysis of the interview, which was carried out with two teachers who work with students with autism or ASD in mainstream primary school. The base of the quantitative research was a questionnaire for teachers, which main purpose was to measure awareness and basic orientation in the problem of autism. Knowledge quiz focused on detailed investigation of knowledge base of autism and ASD among teachers concerned. This thesis established five main hypotheses with subhypotheses that have been tested in several respects, especially length of teaching experience, specific training of respondents, school size and previous experience with autistic students. Extensive testing has supported six sub-hypothesis, which show that the awareness is influenced by place (namely school size) and that previous experience strongly supports a positive attitude towards the integration. In the same way, experience with students with autism showed a higher interest on additional training in these issues. The qualitative part of the thesis analyses the interview with two particular teachers who work every day with students with autism and autism spectrum disorders. The thesis explores their particular experience with autistic pupils, their knowledge and education, but also the problems and needs these teachers have in communication with pupils.eng
dc.date.accepted2015-08-31
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePsychologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPsychologiecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeFranclová, Marta


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam