dc.contributor.advisor | Nosková, Milena | |
dc.contributor.author | Měrtlová, Tereza | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T10:09:07Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T10:09:07Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-06-24 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/32743 | |
dc.description.abstract | Tématem bakalářské práce je gender a genderové aspekty školství. Práce je rozdělena do dvou částí. První část se věnuje teoretickému rozboru pojmu gender
a s ním spojenými kapitolami. Seznámí nás s genderovou problematikou, feminis-mem, genderovou rolí či genderovým stereotypem. Věnuje se také genderu a ja-zyku včetně vztahu genderu ke škole. K první části práce také náleží kapitola učivo
a učebnice, jež popisuje genderová kritéria korektní učebnice. Praktická část ob-sahuje posouzení genderové korektnosti čtyř rozdílných učebnic českého jazyka pro 2. stupeň základních škol, založené na teoretických poznatcích. Cílem bakalář-ské práce je seznámit se s genderovou problematikou a přiblížit význam gendero-vého aspektu pro školu. | cze |
dc.format | 55 s. | |
dc.format | 55 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Gender | cze |
dc.subject | genderové stereotypy | cze |
dc.subject | genderové role | cze |
dc.subject | genderová identita | cze |
dc.subject | feminismus | cze |
dc.subject | gender studies | cze |
dc.subject | genderová lingvistika | cze |
dc.subject | generické maskulinum | cze |
dc.subject | učivo | cze |
dc.subject | učebnice | cze |
dc.subject | Gender | eng |
dc.subject | gender stereotypes | eng |
dc.subject | gender roles | eng |
dc.subject | gender identity | eng |
dc.subject | feminism | eng |
dc.subject | gender stud-ies | eng |
dc.subject | gender linguistics | eng |
dc.subject | gender masculine | eng |
dc.subject | curriculum | eng |
dc.subject | textbooks | eng |
dc.title | K problematice genderu ve vztahu ke škole | cze |
dc.title.alternative | In addition to gender and school connection problematic | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 43616 | |
dc.description.abstract-translated | The topic of this bachelor's thesis is gender and aspects of gender in schoo-ling. The work is divided into two parts. The first part deals with the theoretical analysis of the term gender and chapters connected with this term. It introduces the issues of gender, feminism, gender role and gender stereotype. It also deals with gender considering the language and its usage in schools. The first part of this work also mentions curriculum and textbooks, describing proper criteria of a correct textbook. The practical part contains the assessment of the gender rightness of four different textbooks of Czech language for the second grade of the basic schools based on theoretical findings. The goal of this work is to intro-duce the gender issues and explain the importance of gender aspect for schools. | eng |
dc.date.accepted | 2016-08-25 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | ČJu-SVu | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace v pedagogice | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |