dc.contributor.author | Kroufek, Roman | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T10:15:07Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T10:15:07Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-04-22 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/33002 | |
dc.description.abstract | Environmentální gramotnost a její výstupní dimenze, environmentálně odpovědné jednání, představují v posledních desetiletích významný konstrukt, kterému se věnuje mnoho výzkumníků z řady států. V této disertační práci nejprve představujeme environmentální gramotnost z teoretického hlediska, seznamujeme s vývojem názorů na tento konstrukt a odhalujeme jeho výzkumné uchopení v posledních desetiletích. V rámci vlastního výzkumu byl nejprve hledán vhodný nástroj, kterým by bylo možné identifikovat a měřit vybrané aspekty environmentální gramotnosti studentů Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Ten byl nalezen v kombinaci zahraničních škál Nature relatedness scale a Environmental behavior scale, doplněných o sběr dat pomocí pojmového mapování s ústředním pojmem skleníkový efekt. S pomocí tohoto nástroje a jeho modifikací poté byly na vzorku více než pětiset respondentů nalezeny proměnné, které ovlivňují jednotlivé aspekty environmentální gramotnosti. Vyšších hodnot dosahovali respondenti, kteří se věnují pravidelným environmentálně laděným aktivitám, respondenti z obcí do 100 obyvatel a starší jedinci. Vztah k přírodě středně silně pozitivně ovlivňuje environmentálně odpovědné jednání, kognitivní složka environmentální gramotnosti takový vliv nemá. V rámci mezinárodního srovnání dosahovali nižších hodnot respondenti ze Slovenska a to ve srovnání se studenty z Česka i Turecka. Škála Nature relatedness scale se ukázala jako využitelná pro měření konkrétního prvku afektivní složky environmentální gramotnosti napříč státy, naopak škála Environmental behavior scale dosahovala nízkých psychometrických ukazatelů u všech zahraničních respondentů. | cze |
dc.format | 172 s. (274 098 znaků) | |
dc.format | 172 s. (274 098 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | environmentální gramotnost | cze |
dc.subject | ISCED 1 | cze |
dc.subject | vztah k přírodě | cze |
dc.subject | environmentálně odpovědné jednání | cze |
dc.subject | pojmová mapa | cze |
dc.subject | environmental literacy | eng |
dc.subject | ISCED 1 | eng |
dc.subject | nature relatedness | eng |
dc.subject | responsible environmental behavior | eng |
dc.subject | concept map | eng |
dc.title | Environmentální gramotnost studentů Učitelství pro 1. stupeň základní školy a možnosti jejího zjišťování | cze |
dc.title.alternative | Environmental literacy of pre-service teachers of primary school and possibilities of its assessment | eng |
dc.type | disertační práce | cze |
dc.identifier.stag | 44589 | |
dc.description.abstract-translated | In recent decades, the environmental literacy and its output dimension, responsible environmental behavior represents an important construct, which is studied by a number of researchers from many countries. In this dissertation, firstly we introduce environmental literacy from a theoretical point of view, then the development of approaches to this construct as well as a review of research in past decades. In our own research, we initially sought for a suitable research instrument to be used to identify and measure selected aspects of environmental literacy among pre-service primary teachers. The research tool was found in a combination of Nature relatedness scale and Environmental Behavior scale, supplemented by data collection using concept mapping with the central concept of the greenhouse effect. The variables that affect various aspects of environmental literacy were found on a sample of more than five hundred of the respondents using this tool and its modifications. Higher values were found within the respondents who were engaged in regular environmentally-themed activities, respondents from villages up to 100 inhabitants and the older respondents. The nature relatedness has moderately positive effect on the responsible environmental behavior, cognitive component of environmental literacy does not have such influence. The international comparison showed lower results from the respondents from Slovakia in comparison with students from the Czech Republic and Turkey. Nature relatedness scale proved to be useful for measuring a particular element of the affective component of environmental literacy across countries, by contrast, Environmental behavior scale reached low psychometric results on all foreign respondents. | eng |
dc.date.accepted | 2016-06-22 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Vzdělávání v biologii | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace v pedagogice | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |