dc.contributor.advisor | Smržová, Lenka | |
dc.contributor.author | Krausová, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T12:08:32Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T12:08:32Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-03-27 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/33245 | |
dc.description.abstract | Tématem bakalářské práce je rozvoj smyslového vnímání u dětí předškolního věku
v rámci tématu čtyř živlů.
V teoretické části se věnuje čtyřem živlům z pohledu antické filozofie a jiných významných kultur. Vymezuje smyslové vnímání v předškolním období, v tradičním vývojovém pojetí a pohledem waldorfské pedagogiky. Poslední kapitola se zaměřuje
na vliv proměn probíhajících v přírodě na dítě.
Praktická část přináší konkrétní náměty na rozvoj smyslového vnímání a tvořivosti v oblasti každého z živlů: vody, země, ohně/tepla a vzduchu/větru.
Cílem bakalářské práce je podpořit přirozenou dětskou zvídavost a citlivě rozvíjet smyslové vnímání. | cze |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Čtyři živly příroda vnímání pět smyslů - předškolní věk | cze |
dc.subject | Four elements nature perception the five senses Preschool | eng |
dc.title | Čtyři živly - možnosti rozvoje smyslového vnímání u dětí předškolního věku | cze |
dc.title.alternative | Four elements - the possibility of development of sensory perception in preschool children | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 46976 | |
dc.description.abstract-translated | The theme of the thesis is a development of sensory perception of preschool children
in terms of four elements.
The theoretical part is focused on four elements from the perspective of ancient philosophy, and the concept of elements in other cultures. The thesis defines sensory perception in terms of importance and development of specialized sensory organs
and their diagnostics for the development of school readiness. Furthermore,
it introduces the concept of senses in Waldorf pedagogy and medicine. Last part is about defining and finding of the relationship between a child and nature.
Practical part introduces specific suggestions for the development of sensory perception, empathy and creativity for each element individually: water, earth,
fire / heat and air / wind.
The aim of the thesis is to foster natural children curiosity, gradually develop
and address various senses through which we can understand the world around us and within us. At the same time it mentions pro-social, aesthetic and intellectual topics as well. | eng |
dc.date.accepted | 2017-04-21 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Učitelství pro mateřské školy | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace v pedagogice | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |