dc.contributor.advisor | Stuchlíková, Iva | |
dc.contributor.author | Heidingerová, Jana | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T12:12:43Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T12:12:43Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-04-27 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/33404 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce se zabývá tématem chápání a prožívání emocí u sluchově postižených uživatelů znakového jazyka. Popisuje podobnosti a rozdíly v porozumění emocím a v emočním prožívání cílové skupiny a intaktní populace a v rámci teoretické i praktické části se snaží zmapovat příčiny vzniku případných rozdílů. Teoretická část shrnuje nejdůležitější vlivy na vývoj osobnosti sluchově postiženého uživatele znakového jazyka a na jeho emoční prožívání, mezi nimi například charakter rodinného prostředí, druh osvojeného komunikačního systému, specifické vzdělávací strategie a různé pohledy a postoje intaktní populace vůči sluchově postiženým.
Empirická část zahrnuje dva rozhovory s odborníky na problematiku sluchového postižení a výsledky Testu barevně sémantického diferenciálu, doplněného o výrazy jednotlivých emocí a pojmy související s tématem práce. Popsány jsou rozdíly v hodnocení podnětových slov, jednotlivé asociace atd.
Výstupy z rozhovorů se pohybují na rovině deskripce jednotlivých podobností i rozdílů u cílové a kontrolní skupiny, případně jejich explanace. Výsledky testu poukazují na určité odlišnosti v diferenciaci intenzity emocí, v hodnotové hierarchii podnětových slov a v počtu neshod mezi vědomým a nevědomým hodnocením podnětů. Vzhledem k omezenému výzkumnému vzorku a použitým metodám nelze výsledky této práce zobecňovat. Závěry této práce však mohou být námětem pro další studie. | cze |
dc.format | 78 | |
dc.format | 78 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | sluchové postižení | cze |
dc.subject | emoce | cze |
dc.subject | pocity | cze |
dc.subject | neslyšící | cze |
dc.subject | hluchota | cze |
dc.subject | hearing impairment | eng |
dc.subject | emotions | eng |
dc.subject | feelings | eng |
dc.subject | deaf | eng |
dc.subject | deafness | eng |
dc.title | Rozdíl v charakteru chápání a prožívání emocí u sluchově postižených uživatelů znakového jazyka a u osob intaktních. | cze |
dc.title.alternative | Difference in understanding and experiencing emotions between hearing-impaired sign language users and intact persons. | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 50198 | |
dc.description.abstract-translated | The presented bachelor thesis deals with the topic of understanding and experiencing emotions of the hearing-impaired users of sign language. Describes similarities and differences in understanding emotions and emotional experience of the target group and the intact population, and within theoretical and practical parts strives to point out causes of potential differences. The theoretical part summarizes the most important influences on personality development of the hearing-impaired users of sign language and their emotional experiencing, among them e.g. nature of family environment, type of adopted communication system, specific education strategies, and different views and population attitudes towards the hearing-impaired.
The empirical part includes two interviews conducted with experts on the issue of hearing impairment, and results of the color-semantic differential test, supplemented with individual expressions of emotions and stimulus words related to the topic of the thesis. Differences in the evaluation of the stimulus words and individual associations are also described.
Outcomes of interviews describe similarities and differences between the target and control group, alternatively their explanation. Test results point to some differences in dissimilarity of emotional intensity, in value hierarchy of stimulus words, and in the number of discrepancies between conscious and unconscious evaluation of stimulus words. Due to the limited size of the research sample and the methods used, it is not advisable to generalize the results of this paper. The conclusions of the thesis may serve a topic for further studies. | eng |
dc.date.accepted | 2017-05-30 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Psychologie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Psychologie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Havlisová, Helena | |