Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorSkálová, Jana
dc.contributor.authorBrabcová, Petra
dc.date.accessioned2021-12-09T07:58:02Z
dc.date.available2021-12-09T07:58:02Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/36100
dc.description.abstractPředkládaná diplomová práce se zaměřuje na fenomén dětského vypravěče/postavy jako hlavního aktéra a zprostředkovatele fikčního světa v literatuře pro dospělé. V první kapitole se věnuje především teoretickému vymezení pojmu vypravěč jako významné naratologické kategorii. Druhá kapitola přináší vymezení literatury pro děti a mládež vůči literatuře primárně určené dospělému čtenáři a hledá jejich vzájemné inspirace. Především však přináší vymezení pojmu dětský aspekt. V praktické části se práce zabývá stylistickou analýzou, tematickou interpretací a komparací čtyř narativních textů anglofonní literatury, kterými jsou Velmi modré oči Toni Morrisonové, Třináct měsíců Davida Mitchella, Dobré ráno, Harri Stephena Kelmana a Cesta Cormacka McCarthyho. Tyto texty, které spojuje dětský vypravěč/postava, nejsou primárně určené dětskému čtenáři. V tom spatřuji jistou autorskou strategii, která se ovšem stává plně funkční v případě, že je zde zachována autenticita dětského vypravěče/postavy. Dochází zde tedy k záměrnému užití prvků, které bychom mohli spojit právě s pojmem dětský aspekt. Cílem této práce je propojení pojmu dětský aspekt se specificky vymezenou literaturou pro dospělé. Dále si kladu otázky, proč se v literatuře pro dospělé užívá dětských vypravěčů/postav a jaké jsou jejich funkce, jakým způsobem a do jaké míry nám dětský vypravěč/postava může zprostředkovat fikční svět, jaké je dítě ve sledovaných textech, jak vidí svět kolem sebe, jak nám sděluje, co vidí, myslí si a cítí a jaké možnosti přináší autorovi popis světa skrze dětskou optiku.cze
dc.format115 s. (259 234 znaků)
dc.format115 s. (259 234 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectdětský aspektcze
dc.subjectdětský světcze
dc.subjectvypravěčcze
dc.subjectvyprávěcí strategiecze
dc.subjectdětský vypravěčcze
dc.subjectchildren aspecteng
dc.subjectchildren's worldeng
dc.subjectnarratoreng
dc.subjectnarrative strategyeng
dc.subjectchild narratoreng
dc.titleDětský aspekt ve vybraných dílech anglo-amerických autorůcze
dc.title.alternativeChildren's View of Narration in Selected Pieces of Anglo-American Proseeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag40869
dc.description.abstract-translatedThe presented thesis focuses on the phenomenon of child narrator/protagonist in the role of the main actor and intermediary of fictional world in literature for adults. The first chapter is devoted mainly to the theoretical concept of narrator as a significant narratological category. The second chapter presents literature for children and youth in comparison to literature primarily intended for adult readers and looks for their mutual inspirations. Above all, the concept of children aspect is defined. In the practical part, the thesis aims for stylistic analysis, thematic interpretation and comparison of four narrative texts from Anglophone literature. These are The Bluest Eye by Toni Morrison, Black Swan Green by David Mitchell, Pigeon English by Stephen Kelman and Cormac McCarthy's The Road. These texts, having a child narrator/protagonist in common, are not primarily intended to be read by children. I see this as a certain strategy of writers, which however fully functions only in such a case, when the authenticity of child narrator/protagonist is maintained. Thus, such elements which we could connect with the concept of children aspect are deliberately used there. My objective is therefore to link the concept of children aspect with a specifically defined literature for adults. I also inquire why child narrators/protagonists are used in literature for adults and what their functions are, how and to what extent can a child narrator/protagonist convey fictional world, what the children in the followed texts are like, how the perceive the world around them, how they impart to us what they see, think and feel, and what possibilities of description of the world through a child's eyes it offers to authors.eng
dc.date.accepted2016-06-22
dc.description.departmentFilozofická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineČeský jazyk a literatura - Dějepiscze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Filozofická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programUčitelství pro střední školycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePospíšilová, Věra
dc.description.defenceMotivace výběru autorů a děl Fenomén dět. vypravěče v dílech pro dospělé a charakteristika dět. aspketu dle Nitranské školy.cze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam