Řízení devizové expozice podniku
Abstrakt
Tato disertační práce nazvaná Řízení devizové expozice podniku se v nejprve na empirických datech vývoje tržeb a exportu a importu v jednotlivých odvětvích CZ-NACE zabývala otázkou, zda lze prokázat vztah mezi změnami volatility směnných kurzů a ekonomickými výsledky podniků a tedy zda má smysl devizovou expozici řídit. Statisticky významné výsledky byly prokázány v sekci C - Zpracovatelský průmysl, kde bylo potvrzeno, že s rostoucí volatilitou směnného kurzu klesá rentabilita tržeb. Zvažovaným směnným kurzem byl nominální kurz CZK/EUR, přičemž nedávné studie (Klečka, 2016) ukázaly, že použití jiného kurzu nepřináší statisticky významné rozdíly.
V druhé části práce byl vytvořen jednoduchý model Estart pro kvantifikaci maximálního dopadu neočekávaných změn směnného kurzu do ziskovosti podniku a tedy pro řízení devizové expozice. Vzorec pro výpočet devizové expozice je dostatečně jednoduchý a vyžaduje jen několik vstupů týkajících se firmy: celkové příjmy, celkové výdaje, procento příjmů v zahraniční měně a procento výdajů v zahraniční měně. Pro kvantifikaci maximálního dopadu jsou pak stanoveny doporučené procentuální odchylky odvozené z historických dat, kdy v závislosti na časovém horizontu získá podnik prvotní informaci o tom, jaký maximální dopad bude mít neočekávaná změna kurzu do jejich ziskovosti a tedy i případnou maximální částku, kterou má smysl investovat do zajištění kurzového rizika. Model je vhodný i pro výpočet maximálního dopadu u konkrétního závazku či pohledávky.
Model je pro svoji jednoduchost využitelný zejména v malých a středních podnicích, které se v současné době, například pod vlivem složité situace v EU a avíz ČNB o ukončení intervence znehodnocující od roku 2013 domácí měnu, začínají zabývat otázkou, jaký vliv budou mít změny směnného kurzu na výsledky jejich hospodaření. V souladu s principy řízení devizové expozice je v další fázi nezbytné využít více sofistikovaných metod kvantifikace dopadu neočekávaných změn směnného kurzu do zisku, resp. hodnoty firmy, zejména z důvodů řízení operativní expozice, která má pro podnik zásadní charakter a kterou model Estart neřeší.