Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKučera, Dalibor
dc.contributor.authorVocásková, Michaela
dc.date.accessioned2022-03-08T14:01:48Z
dc.date.available2022-03-08T14:01:48Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-04-27
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/38210
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá religiozitou, tedy zbožností, u dětí mladšího školního věku v souvislosti s projevy prosociálního chování. Hlavním cílem práce je popsat, do jaké míry děti pocházející z nábožensky založených rodin vykazují vyšší míru prosociálního chování a také zda je toto chování pozorováno i jejich okolím, zejména třídními učiteli. Dílčím cílem je pak zjistit, zda děti samy sebe považují za věřící, případně, jak svou víru popisují. Teoretická část práce je věnovaná popisu vývojového období mladšího školního věku, definici a popisu pojmů "religiozita" a "prosociální chování" a seznámení s předešlými výzkumy na toto téma. Praktickou část tvoří dokumentace kvalitativně-kvantitativního výzkumu, popis jeho metodologie a prezentace získaných výsledků. Výzkumný soubor představují děti 5. třídy. Výzkum sestává z nezaujatého pozorování dětí v přirozeném prostředí (školní třídě), hodnocení učitelem, z dotazníkové šetření a z polostrukturovaného rozhovoru s vybranými žáky. Provedený výzkum prokázal souvislost religiozity s prosociálním chováním. Ukázalo se, že děti s náboženským vyznání se považují za více prosociální než děti nevěřící, a zároveň byly jako prosociálnější hodnoceni při pozorování a hodnocení učitelem. Dále byl prokázán rozdíl v prosociálnosti mezi pohlavími a jednotlivými školami. V kvalitativní části byly zjištěny rozdíly ve vnímání víry mezi věřícími a nevěřícími dětmi. Pro věřící nabývá víra především emočního a sociálního rozměru. Nevěřící o víře hovořili především na kognitivní úrovni.cze
dc.format95
dc.format95
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectreligiozitacze
dc.subjectvíracze
dc.subjectBůhcze
dc.subjectprosociální chovánícze
dc.subjectaltruismuscze
dc.subjectpsychologie náboženstvícze
dc.subjectreligiozityeng
dc.subjectreligioneng
dc.subjectGodeng
dc.subjectprosocial behavioreng
dc.subjectaltruismeng
dc.subjectpsychology of religioneng
dc.titleReligiozita a prosociální chování u dětí mladšího školního věkucze
dc.title.alternativeReligiosity and Prosocial Behaviour in Elementary School Age Childreneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag51715
dc.description.abstract-translatedThis thesis deals with religosity and religiousness in elementary school age children in context with manifestations of prosocial behavior. The main aim of the thesis is to describe differences between children from religious families and children from non-religious families. Whether children from religious families behave more prosocially. The partial aim is to find out if the children consider themselves to be believers, or how they describe their beliefs. The theoretical part contains information about the development period of the elementary school age, description of the terms "religiosity" and "prosocial behavior" and introduction to previous research on this topic. Practical part consists of documentation of qualitative and quantitative research, description of its methodology and presentation of results. The research group is the 5th grade children. The research consists of observation of children in the natural environment (school class), a questionnaire survey and a semi-structured interview with selected pupils. This research has proven that religious children considered themself as more prosocial than non-religious children. Also the results of observation and teachers evaluation has shown religious children as more prosocial than non-religious. Furthermore result suggested the differences in prosociality between boys and girls. Differences has also shown between the different kind of elementary schools. In the qualitative part have been discovered different perceptions on religion between religious and non-religious children. For religious children is more important emotional and social dimension of religion. Non-religious children spoke about religion primaly on cognitive level.eng
dc.date.accepted2018-05-31
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePsychologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPsychologiecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBajgarová, Zdeňka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam