Výuka základů práce v Bashi pomocí problémové výuky
Abstrakt
Výuka práce v interpretu příkazů Bash je často zaměřena na pouhé reprodukování příkazů, které jsou studentovi ukázány. Takovýto přístup mnohdy studentům nedovoluje pochopit princip používání Bashe a práce v Linuxu obecně a takováto výuka může následně studenty motivovat k pouhému naučení se příkazů nazpaměť bez jakéhokoliv pochopení látky do hloubky. Žáci se tak nenaučí, jak příkaz funguje, jak a kdy ho lze používat v jiných situacích než pouze v ukázkových, kde ho pouze opsali a vše fungovalo. Nemluvě o složitějších skriptech, ve kterých je nutná kombinace několika příkazů s argumenty v přesné posloupnosti, aby skript vykonal požadované operace.
Proto hlavním cílem této diplomové práce je vytvořit sadu úloh, která zaměřuje na principy používání linuxového interpretu příkazů Bash a základy programování v něm. Sada úloh by měla být použitelná při výuce studentů informatického zaměření na specializované střední či vysoké škole. Jednotlivé úlohy využívají prvky problémové výuky a studenti v jejich rámci řeší problémy netriviální povahy. Úlohy se tedy nezaměřují na použití určitého základního příkazu, ale spíše na výuku konceptů, které jsou typické pro práci v Bashi (např. Přesměrování vstupu a výstupu, problematika přístupových práv apod.) A programování v něm (např. Specifika používání proměnných).
Druhým, avšak neméně důležitým, cílem bylo ověření vytvořené sady úloh ve výuce na střední škole pro získání co nejvíce potřebných poznatků k jejich vyhodnocení. Toto nasazení bylo následně vyhodnoceno a byla případně provedena úprava vytipovaných úloh, ve kterých byl shledán větší problém.
Na závěr práce byl vytvořen manuál pro učitele, ve kterém je detailně popsáno, na výuku jakého konceptu je každá z úloh zaměřena, jak by ji měl učitel ve výuce použít a jaké jsou nejčastější chyby studentů při jejím řešení, aby učitel využívající tuto sadu úloh měl s její aplikací ve své výuce co nejméně práce a dokázal se na ni snáze připravit.