dc.contributor.author | Drlík, Martin | |
dc.date.accessioned | 2022-03-08T14:09:51Z | |
dc.date.available | 2022-03-08T14:09:51Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-04-06 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/38446 | |
dc.description.abstract | Sociální sítě se staly fenoménem, který proniká do vysokoškolských vzdělávacích aktivit. Předmětem této disertační práce je porozumění tomu, jak jsou ovlivněny vzdělávací zkušenosti studentů distančního vzdělávání používáním sociální sítě Facebook v informálním učení a jaký je dopad používání této nové technologie. Realizovali jsme kvalitativní případovou studii, abychom porozuměli jevu v kontextu čtyř výzkumných otázek: (1) jak jsou zastoupeny jednotlivé složky online učení, (2) jak ovlivňuje používání sociální sítě Facebook vzdělávací zkušenosti studentů, (3) jak specifické vlastnosti sociální sítě Facebook ovlivňují vzdělávací zkušenosti studentů a (4) proč je sociální síť Facebook používána v informálním učení u studentů distančního vzdělávání.
Tato práce je zakořeněna v revidovaném rámci komunity podnětů (CoI), jehož čtyři dimenze kognitivní, sociální, výuková a učení vedou ke vzdělávacím zkušenostem studentů. Aplikovali jsme analýzu sociálních sítí a obsahovou analýzu, abychom identifikovali složky online učení a jejich projevy, stejně jako specifické vlastnosti sociální sítě Facebook a klíčové faktory motivující studenty k používání této platformy.
Závěry vycházejí z pozorování a hloubkových rozhovorů s šesti kvalifikovanými případy naší studie studenty distančního vzdělávání v rámci kurzu Podnikání a obchodování na Internetu, který je vyučován na Ekonomické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Případy studie jsme volili na základě výsledků sociometrického měření kritický, typický a extrémní případ z oblasti četnosti přátelských vazeb a z oblasti silných studentů.
Výsledky ukazují, že přítomnost učení je společně s kognitivní přítomností nejvýznamnějším typem přítomnosti online učení na sociální síti Facebook. Byly identifikovány specifické vlastnosti sociální sítě Facebook podporující rámec CoI svojí sociální přítomností (možností zakládat identity, vytvářet vztahy a formovat skupiny v kontextu přítomnosti a reputace členů), výukovou přítomností (možností sdílet v kontextu reputace sdíleného obsahu) a kognitivní přítomností (možností konverzace v kontextu reputace obsahu konverzací), které vedou k přítomnosti učení a tím i vzdělávacím zkušenostem. Jako klíčové faktory motivující studenty k používání sociální sítě Facebook pro vzdělávací účely se ukázaly: všudypřítomnost, komunikace a soudržnost. Výsledky jsou interpretovány s ohledem na teorii a praxi pro pedagogy i ICT vývojáře. | cze |
dc.format | 145 s. | |
dc.format | 145 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Informální učení | cze |
dc.subject | Web 2.0 | cze |
dc.subject | sociální síť | cze |
dc.subject | Facebook | cze |
dc.subject | případová studie | cze |
dc.subject | Community of Inquiry framework | cze |
dc.subject | distanční vzdělávání | cze |
dc.subject | Informal learning | eng |
dc.subject | Web 2.0 | eng |
dc.subject | social network | eng |
dc.subject | Facebook | eng |
dc.subject | case study | eng |
dc.subject | Community of Inquiry framework | eng |
dc.subject | distance education | eng |
dc.title | Použití sociální sítě Facebook v informálním učení u studentů distančního vzdělávání: porozumění a dopad | cze |
dc.title.alternative | The use of social network Facebook in informal learning of students in distance education: understanding and impact | eng |
dc.type | disertační práce | cze |
dc.identifier.stag | 52136 | |
dc.description.abstract-translated | Social networks have become a phenomenon penetrating the lives of university students. Subject matter of the thesis is an insight into how much educational experience of distance learning students is affected by social network Facebook in informal learning and what impact this new technology has. A qualitative case study was carried out to understand the events, in context, by four research questions: (1) how are each online learning presences used in practice, (2) how does social network Facebook affect educational experience of students, (3) how do specific characteristics of social network Facebook affect the educational experience of students, (4) why is social network Facebook used in informal learning of students in distance education.
This work has its roots in the revised framework of Community of Inquiry (CoI) having for dimensions cognitive, social, teaching and learning thus leading towards educational experience of students. We applied the social network analysis and content analysis to identify presences of online learning and their effects, also their specific social network Facebook characteristics and the key factors motivating students into using the platform.
The conclusion is based on observation and in-depth questioning of six qualified study cases students of distance learning reading Business and trading on the Internet subject, which is presented in the Faculty of Economy in University of South Bohemia in České Budějovice. The individual study cases were selected from the results of socio-metric research critical, typical, and extreme case from a pool of large number of friends and a pool of strong students.
The results show, that the presence of learning together with cognitive presence are the most significant kinds of online learning on social network Facebook. Specific social network Facebook characteristics were identified supporting the CoI framework by its social presence (opportunity to take up new identities, create relationships and form groups based on members' presence), teaching presence (opportunities to share in context of reputation the content) and cognitive presence (opportunity to have a conversation and share its content in context of reputation) leading towards learning presence and educational experience. Key factors motivating students into using social network Facebook for educational purposes had proven to be ubiquity, communication and cohesiveness. The results are interpreted based on theory and practice for educators as well as ICT developers. | eng |
dc.date.accepted | 2018-06-12 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Informační a komunikační technologie ve vzdělávání | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace v pedagogice | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |