Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPlassová, Michala
dc.contributor.authorKratochvílová, Dominika
dc.date.accessioned2023-03-07T09:58:37Z
dc.date.available2023-03-07T09:58:37Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-08-08
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/40452
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku numerozity u vysokoškolských studentů humanitních oborů. Cílem je tedy porovnání matematických schopností a hrubého matematického odhadu u lidí studujících humanitní obor. Teoretická část se zabývá matematickými schopnostmi a jejich narušením, numerozitou a především vymezením aproximálního numerického systému. Dále je popsána elektroencefalografie neboli EEG, což je metoda, pomocí níž byly získány data pro tento výzkum. Praktická část je rozdělena na dvě části, kdy se nejprve testují probandi. Pracuje se standardizovaným testem, který dále umožňuje probandy rozdělit na matematicky nadané a nenadané. Stěžejní částí výzkumu je analýza získaných dat pomocí elektroencefalografu (EEG), jež umožňuje porovnání mezi výše zmíněnými cílovými skupinami. Záměrem této bakalářské práce je rozšíření informací o numerozitě. Do výzkumu bylo zahrnuto celkem 8 probandů, kteří se pohybovali ve věku 19-25 let. Výsledky tohoto výzkumu ukázaly, že oproti předešlým výzkumům, kdy se objevila výrazná aktivita v parietální části na levé straně, lze vidět výraznou aktivitu v parietálně-okcipitální a okcipitální oblasti, a to na obou dvou stranách (ne pouze na levé straně). Dále byla prokázána korelace u probandů, kteří dosáhli nadprůměrných výsledků v inteligenčním testu (Test Struktury Inteligence - IST) a došlo k rychlejšímu zpracování hrubého matematického odhadu. Probandi, kteří dosáhli podprůměrných výsledků v inteligenčním testu měli pomalejší zpracování hrubého matematického odhadu. Ukázalo se však, že i když probandi s nadprůměrnou matematickou inteligencí zpracovali výsledek dříve, jejich reakční doba byla delší.cze
dc.format84 s. (123 887 znaků)
dc.format84 s. (123 887 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectaproximální numerický systémcze
dc.subjectnumerozitacze
dc.subjectelektroencefalografiecze
dc.subjectmatematické schopnosticze
dc.subjectinteligencecze
dc.subjectaproximal numerical systemeng
dc.subjectnumerosityeng
dc.subjectelectroencephalographyeng
dc.subjectmathematical abilitieseng
dc.subjectintelligenceeng
dc.titleNumerozita u vysokoškolských studentůcze
dc.title.alternativeNumerosity in college studentseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag55224
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis focuses on problems of numerosity among university students studying humanities. The aim is to compare mathematical abilities and rough mathematical estimation of people studying humanities. The theoretical part deals with mathematical abilities and their disruption, numerosity and especially the definition of the aproximal numerical system. Electroencephalography or EEG, which is the method by which the data for this research was obtained, is described. The practical part is divided into two parts, when the probands are tested first. It works with a standardized test, which further allows to divide probands into mathematically gifted and non-gifted. The main part of the research is the analysis of acquired data using electroencephalograph (EEG), which enables comparison between the above mentioned target groups. The aim of this thesis is to extend information about numerosity. The research included a total of 8 probands, who were at the age from 19 to 25. The results of this research showed that, in contrast to previous research, when there was significant activity in the parietal part on the left side, significant activity could be seen in the parietal-occipital and occipital regions on both sides (not just the left side). In addition, a correlation was demonstrated in probands who achieved above-average results in the Intelligence Test (IST Structure Test) and the rough mathematical estimate was processed faster. Probands who achieved below-average results in the Intelligence Test had slower processing of rough mathematical estimation. However, it turned out that although probands with above-average mathematical intelligence processed the result sooner, their reaction time was longer.eng
dc.date.accepted2019-08-26
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePsychologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPsychologiecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMrhálek, Tomáš


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam