dc.contributor.advisor | Plassová, Michala | |
dc.contributor.author | Kratochvílová, Dominika | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T09:58:37Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T09:58:37Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-08-08 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/40452 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce se zaměřuje na problematiku numerozity u vysokoškolských studentů humanitních oborů. Cílem je tedy porovnání matematických schopností a hrubého matematického odhadu u lidí studujících humanitní obor. Teoretická část se zabývá matematickými schopnostmi a jejich narušením, numerozitou a především vymezením aproximálního numerického systému. Dále je popsána elektroencefalografie neboli EEG, což je metoda, pomocí níž byly získány data pro tento výzkum.
Praktická část je rozdělena na dvě části, kdy se nejprve testují probandi. Pracuje se standardizovaným testem, který dále umožňuje probandy rozdělit na matematicky nadané a nenadané. Stěžejní částí výzkumu je analýza získaných dat pomocí elektroencefalografu (EEG), jež umožňuje porovnání mezi výše zmíněnými cílovými skupinami. Záměrem této bakalářské práce je rozšíření informací o numerozitě.
Do výzkumu bylo zahrnuto celkem 8 probandů, kteří se pohybovali ve věku 19-25 let. Výsledky tohoto výzkumu ukázaly, že oproti předešlým výzkumům, kdy se objevila výrazná aktivita v parietální části na levé straně, lze vidět výraznou aktivitu v parietálně-okcipitální a okcipitální oblasti, a to na obou dvou stranách (ne pouze na levé straně). Dále byla prokázána korelace u probandů, kteří dosáhli nadprůměrných výsledků v inteligenčním testu (Test Struktury Inteligence - IST) a došlo k rychlejšímu zpracování hrubého matematického odhadu. Probandi, kteří dosáhli podprůměrných výsledků v inteligenčním testu měli pomalejší zpracování hrubého matematického odhadu. Ukázalo se však, že i když probandi s nadprůměrnou matematickou inteligencí zpracovali výsledek dříve, jejich reakční doba byla delší. | cze |
dc.format | 84 s. (123 887 znaků) | |
dc.format | 84 s. (123 887 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | aproximální numerický systém | cze |
dc.subject | numerozita | cze |
dc.subject | elektroencefalografie | cze |
dc.subject | matematické schopnosti | cze |
dc.subject | inteligence | cze |
dc.subject | aproximal numerical system | eng |
dc.subject | numerosity | eng |
dc.subject | electroencephalography | eng |
dc.subject | mathematical abilities | eng |
dc.subject | intelligence | eng |
dc.title | Numerozita u vysokoškolských studentů | cze |
dc.title.alternative | Numerosity in college students | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 55224 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor thesis focuses on problems of numerosity among university students studying humanities. The aim is to compare mathematical abilities and rough mathematical estimation of people studying humanities. The theoretical part deals with mathematical abilities and their disruption, numerosity and especially the definition of the aproximal numerical system. Electroencephalography or EEG, which is the method by which the data for this research was obtained, is described.
The practical part is divided into two parts, when the probands are tested first. It works with a standardized test, which further allows to divide probands into mathematically gifted and non-gifted. The main part of the research is the analysis of acquired data using electroencephalograph (EEG), which enables comparison between the above mentioned target groups. The aim of this thesis is to extend information about numerosity.
The research included a total of 8 probands, who were at the age from 19 to 25. The results of this research showed that, in contrast to previous research, when there was significant activity in the parietal part on the left side, significant activity could be seen in the parietal-occipital and occipital regions on both sides (not just the left side). In addition, a correlation was demonstrated in probands who achieved above-average results in the Intelligence Test (IST Structure Test) and the rough mathematical estimate was processed faster. Probands who achieved below-average results in the Intelligence Test had slower processing of rough mathematical estimation. However, it turned out that although probands with above-average mathematical intelligence processed the result sooner, their reaction time was longer. | eng |
dc.date.accepted | 2019-08-26 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Psychologie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Psychologie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Mrhálek, Tomáš | |