dc.contributor.advisor | Plassová, Michala | |
dc.contributor.author | Klempířová, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T10:00:37Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T10:00:37Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-05-09 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/40548 | |
dc.description.abstract | Tato bakalářská práce je zaměřena na popis hrubého matematického odhadu u dětí s diagnózou Aspergerův syndrom pomocí kognitivních evokovaných potenciálů. V teoretické části je popsán Aspergerův syndrom, elektroencefalografie neboli EEG a kognitivní evokované potenciály, zkratkou nazývány ERP, které umožnily získat a popsat výsledná data. V neposlední řadě je popsána nesymbolická matematika, dále systémy podílející se na hrubém matematickém odhadu, jejich neuroanatomie, vývoj matematických schopností u dětí školního věku a numerozita u dětí s autismem.
V empirické části je popsána metodologie výzkumu, jehož cílem je popsat schopnost hrubého matematického odhadu u dětí s Aspergerovým syndromem. Výzkumu se účastnilo 6 subjektů ve věku 10-14 let. Data neurálního typu, získána pomocí elektroencefalografu, byla zpracována pomocí programu Matlab pomocí toolboxu EEGlab.
Do výsledné EEG i behaviorální analýzy bylo zahrnuto všech 6 subjektů. Výsledná analýza prokázala, stejně jako v předešlých výzkumech na toto téma, výraznou aktivitu v parietální oblasti. Bylo prokázáno, že u participantů, kteří v subtestu Počty v rámci Stanford Binetova inteligenčního testu dosahovali nadprůměrných výsledků, docházelo k rychlejšímu zpracování než u participantů s průměrnými výsledky v subtestu Počty. Z behaviorální analýzy je možné usuzovat na vztah mezi symbolickou a nesymbolickou matematikou. Výsledky ukazují, že u participantů nadprůměrně úspěšných v subtestu Počty dochází k rychlejšímu zpracování, tedy hrubý matematický odhad probíhá rychleji. | cze |
dc.format | 90str. | |
dc.format | 90str. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | aproximální numerický systém | cze |
dc.subject | numerozita | cze |
dc.subject | elektroencefalografie | cze |
dc.subject | kognitivní evokované potenciály | cze |
dc.subject | Aspergerův syndrom | cze |
dc.subject | approximate number system | eng |
dc.subject | numerosity | eng |
dc.subject | elektroencefalography | eng |
dc.subject | event. related potecials | eng |
dc.subject | Asperger syndrome | eng |
dc.title | Numerozita u dětí s Aspergerovým syndromem | cze |
dc.title.alternative | Numerosity in children with Asperger syndrome | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 58714 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor thesis focuses on the description of a rough mathematical estimate in children with the diagnosis of Asperger´s Syndrome using cognitive evoked potentials. The theoretical part describes Asperger´s Syndrome, electroencefalography, also known as EEG, and cognitive evoked potentials, abbreviated as ERP that have allowed the acquisition and description of final data. Last but not least, asymbolical mathematics is described, as well as systems participating on rough mathematical estimate, their neuroanatomy, development of mathematical abilities in school children, and numerosity in children with autism.
The empirical part describes research methodology the objective of which is to describe the ability of rough mathematical estimate in children suffering from Asperger´s Syndrome. Six subjects, aged 10 to 14 took part in the research. Data of neural type, obtained by an electroencelogram, was processed by the Matlab programme, using the EEGlab toolbox. Both, the final EEG and behavioural analysis included all six subjects.
The final analysis has proved, as well as previous research following this topic, significant activity in the parietal area. It has been proved that participants who reached results above the average within the subtest of Figures Within the Stanford Binet Intelligence Test also proved faster processing than participants who reached average results in the Figures subtest. The behavioural analysis may allow a presumption of a relation between symbolical and nonsymbolical mathematics. Results have proven that participants successful above the average in the Figures subtest reach a faster processing, meaning that rough mathematical estimate happens faster. | eng |
dc.date.accepted | 2019-05-27 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Psychologie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Psychologie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Mrhálek, Tomáš | |