Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVaníček, Jiří
dc.contributor.authorDobiáš, Václav
dc.date.accessioned2023-03-07T10:03:08Z
dc.date.available2023-03-07T10:03:08Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-04-08
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/40715
dc.description.abstractS nástupem digitálních technologií do našich životů se začíná objevovat problém zaostávání sociálně nejslabší vrstvy společnosti v digitální gramotnosti. Tento problém je nazýván druhou formou digitálního rozdělení a zatím nebyl uspokojivě zkoumán. Realizovali jsme proto metodou zakotvené teorie kvalitativní výzkum, jehož cílem byla identifikace příčin vedoucích k druhé formě digitálního rozdělení a popsání modelu vzniku této nerovnosti. Sběr dat probíhal tak, že žáci řešili úlohy zaměřené na digitální gramotnost. V průběhu tohoto procesu byl nahráván monitor počítače a do audiostopy se zaznamenávala veškerá komunikace výzkumníka se zkoumaným žákem. Následně byly se žáky a jejich učiteli provedeny polostrukturované rozhovory. Na základě analýzy dat jsme vytvořili teorii učení se ovládání neznámého programu. V procesu učení před žákem vyvstávají jednotlivé problémy. Strategie, které žák použije k jejich řešení, volí v závislosti na svých předchozích znalostech a zkušenostech z podobných situací, zejména s podobným softwarem. Na efektivitu použitých strategií dohlížejí žákovy metakognitivní kontrolní mechanismy. Na základě dosažených výsledků u žáka může (ale nemusí) docházet k učení, které zlepšuje žákovy znalosti a dovednosti a tím ovlivňuje způsoby řešení podobných problémů v budoucnu. Přínos naší teorie vidíme v popsání samostatného učení se ve specifickém světě digitálních technologií. Teorie tak může být velmi přínosná pro didaktiku informatiky. Na základě této teorie jsme popsali rozdíly v učení se ovládání neznámého programu mezi sociálně vyloučenými a majoritními žáky. Na základě našeho výzkumu se z dlouhodobého hlediska domníváme, že hlavní příčinnou vzniku digitálního rozdělení je rozdílná rychlost celoživotního učení se ovládání digitálních technologií. V rámci analýzy dat jsme identifikovali celkem osm faktorů ovlivňujících rychlost celoživotního učení se ovládání digitálních technologií, z nichž polovina faktorů dále přímo ovlivňuje úroveň digitální gramotnosti skrze schopnosti k řešení problémů. Vzniklá teorie popisuje celoživotní proces vzniku digitálního rozdělení. Hlavní přínos naší práce spatřujeme v identifikaci procesu vzniku digitálního rozdělení.cze
dc.format127 s. (239 789 znaků)
dc.format127 s. (239 789 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectsociální vyloučenícze
dc.subjectdigitální rozdělenícze
dc.subjectdigitální gramotnostcze
dc.subjectsocial exclusioneng
dc.subjectdigital divideeng
dc.subjectdigital literacyeng
dc.titleDigitální gramotnost sociálně vyloučených adolescentůcze
dc.title.alternativeDigital literacy of socially excluded adolescentseng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag58503
dc.description.abstract-translatedWith the advent of digital technology into our lives, the fact that the socially weakest stratum of society is lagging behind in digital literacy is becoming increasingly apparent. This problem is referred to as the second form of the digital divide. Since it has not yet been sufficiently examined, we carried out qualitative research using the grounded theory method, aimed at identifying the causes leading to this second form of the digital divide and defining the development model for this inequality. The collection of data was conducted by means of students solving tasks focused on digital literacy. In the course of this process, the computer screen was recorded and the entire investigator-student communication was captured on an audio track. Subsequently, semi-structured interviews were conducted with the students and their teachers. On the basis of analysis of the data, we created a theory of learning to handle an unknown software program. The process of learning exposes the student to various problems. The strategy used by each student to address these is chosen by the person depending on their previous knowledge of and experience with similar situations, particularly with similar software. The effectiveness of the applied strategy is overseen by the student's metacognitive control mechanisms. On the basis of the results obtained, the student's learning may (or may not) occur that improves the person's knowledge and skills, thus influencing how he/she addresses similar problems in the future. We see the benefits of our theory in describing a process of independent learning in the specific world of digital technologies. This can make the theory highly beneficial for teaching informatics. On the basis of this theory we described differences between socially excluded students and the majority in learning how to handle unknown programs. On the basis of our research, we believe in the long term that the difference in speed of lifelong learning in the field of handling digital technologies is the root cause of the emergence of the digital divide. During data analysis we identified a total of eight factors influencing the speed of lifelong learning in this sector; half of these also directly affect the level of digital literacy through the ability to solve problems. The resulting theory describes the lifelong process of the emergence of the digital divide. We see the main gain of our work in the identification of the process of emergence of the digital divide.eng
dc.date.accepted2019-06-11
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineInformační a komunikační technologie ve vzdělávánícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programSpecializace v pedagogicecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam