dc.contributor.author | Machulová, Helena | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T11:45:31Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T11:45:31Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-03-29 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41055 | |
dc.description.abstract | Cílem práce je přispět k vyjasnění pojmu ?křesťanských hodnot? a poukázat na možné
spojení tohoto pojmu s etikou ctností. Práce začíná reflexí pojmu ?křesťanských
hodnot? jak z pohledu filosofického, tak i teologického, následuje hledání spojnice mezi
křesťanskými hodnotami a etikou ctností.
Práce je metodologicky koncipována v několika na sebe navazujících krocích. Prvním je
reflexe pojmu ?hodnota? ve filosofii hodnot 20. století. Důraz je kladen také na
souvislost pojmu ?hodnota? a ?dobro?, protože existuje předpoklad, že lze najít nějaký
blíže neurčený vztah hodnoty a dobra. Dalším krokem je teologické rozpracování
pojmu ?hodnota?, které postupuje od biblického zkoumání, při kterém se zaměřujeme
nejen na samotný termín, ale i na otázku, zda se hodnotové myšlení v Písmu
nevyskytuje v jakési implicitní podobě. Dále pokračuje promyšlení pojmu hodnota
z hlediska systematicko-teologického, kdy se nejprve pokoušíme nahlédnout hodnoty
jako určitá vyjádření Boží dokonalosti a následně přistupujeme k pohledu morálně
teologickému, kdy předkládáme křesťanské pojetí hodnoty. Tímto teologickým
rozvinutím pojmu ?hodnota? získáváme základ pro vymezení křesťanských hodnot.
V poslední části práce pak představujeme souvislost mezi hodnotami a etikou ctností.
Podrobněji se věnujeme popisu samotné etiky ctností, dále pak nastínění role hodnot
v etice ctností, včetně teologického rozvinutí této nauky.
Závěrem lze říci, že uspokojivá a široce sdílená definice hodnoty v podstatě neexistuje.
Prokozumali jsme proto i pojem dobra, abychom se pokusili najít odlišnosti těchto
dvou pojmů a dospěli jsme k závěru, že odlišnost pojmu ?hodnota? od pojmu ?dobra?
není hodnotovými etiky přesvědčivě vysvětlena. Lze najít mnoho shod mezi oběma
pojmy, ale ne rozdíly. V teologické reflexi pojmu hodnota jsme se pokusili hledat
biblický základ hodnot. Jazyková analýza biblického textu rychle ukázala, že pojem
hodnota není v Bibli příliš frekventovaný a jistě ne v jeho dnešním chápání. Hlubší
zkoumání jednotlivých novozákonních textů však poukázalo na to, že hodnotové
výroky v Bibli nacházíme poměrně hojně. Týkají se jednak uvedení hodnoty nejvyšší,
ale i hierarchie hodnot nebo hodnot přirozených a nadpřirozených apod.
188
V dalším kroku teologické reflexe se ukázalo, že v křesťanském pojetí je Bůh zdrojem
veškerého dobra/hodnot. On je původcem i cílem všeho co je, a vše, co od něj pochází,
je dobré. V oblasti etiky ctností jsme poukázali na bohatou tradici přemýšlení o
ctnostech, která dnes opět zažívá svoji renesanci. Etika ctností je zajímavá proto, že se
liší ve svém pojetí od jiných normativních etik tím, že je zřetelně teleologická ?
zaměřuje se na lidské jednání z pohledu posledního cíle lidského života. Je také spojená
s přirozeným zákonem. Základem každé z kardinálních ctností je totiž některé ze
základních dober lidské přirozenosti. Pěstování ctností v životě vede člověka k cíli jeho
života, ať už jím je přirozeně zdařilý život, nebo v křesťanském pojetí život věčný, tedy
společenství s Bohem. V posledním kroku se ještě podívejme na samotný pojem
?křesťanských hodnot.? Ukázali jsme dvojí možný pohled na tyto hodnoty. V první řadě
je možné pojetí inkluzivní, které vychází z toho, že Bůh je původcem všeho, co je dobré,
a tudíž všechna dobra je možné chápat jako dobra křesťanská. Zde pak ale není žádný
rozdíl mezi dobry a křesťanskými dobry. Snad jen v úhlu pohledu toho, kdo tato dobra
hodnotí. V druhé řadě je možné i pojetí exkluzivní, kdy za křesťanské hodnoty
označíme to, co je specificky křesťanské, tedy to, co má svůj základ přímo ve Zjevení.
Jinými slovy jde o ta dobra/hodnoty, které bychom neznali nebýt křesťanství. | cze |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | hodnota | cze |
dc.subject | ctnost | cze |
dc.subject | etika | cze |
dc.subject | dobro | cze |
dc.subject | axiologie | cze |
dc.subject | value | eng |
dc.subject | virtue | eng |
dc.subject | ethics | eng |
dc.subject | good | eng |
dc.subject | axiology | eng |
dc.title | Křesťanské hodnoty v etice ctností | cze |
dc.title.alternative | Christian Values in Virtue Ethics | eng |
dc.type | disertační práce | cze |
dc.identifier.stag | 57808 | |
dc.description.abstract-translated | This research strives to illuminate the concept of "Christian values" and it points out the possible connection between this term and the ethics of values. At the beginning is introduced a reflection on the "Christian values" from both philosophical and theological point of view, then we try to find a connection between the Christian values and the ethics of values.
The paper is methodologically structured in several subsequent steps. The first one is the reflection on the concept of "value" in the philosophy of values (20th century). the emphasis is put on the connection between the term "value" and the term "good", because we work on the assumption that there is some non-specific relationship between the good and the values. The following step is a theological elaborate of the term "value" that proceeds from a biblical examination, during which we concentrate non only on the term itself but also on the question if the value-focused thinking in the Scripture has a specific implicit form. Thereafter we examine the term of "value" from the systematic-theology point of view. At first we try to look into the values as an expression of the Divine perfection, then we move on to the moral-theological view, where we present the Christian interpretation of values. With this theological examination we lay the foundations for the determination of "Christian values". In the final part of the paper we present the connection between values and the ethics of values. We examine in detail the definition of the ethics of values itself, consequently we talk about the role of values in the ethics of values as well as the theological development of this doctrine.
We can conclude that a satisfactory and widely accepted definition of values does not exist, which is why we also examined the term of "good" in order to find the differences between the two terms. We came to the conclusion that the difference is not convincingly explained by the ethics of values. In the theological reflection of the term "value" we tried to find a biblical foundation for values. The language analysis of the biblical texts showed that the term of values is not very frequent in the Bible and less it is in the contemporary understanding of the texts. However, deeper examination of individual texts of the New Testament showed that value-oriented statements can be found relatively often in the Bible. These statements concern the highest value, as well as the hierarchy of natural and supernatural values, etc.
The next step of the theological reflection showed, that in the christian understanding, God is the source of all good/values. He is the originator and the aim of all that is and al that comes from him is good. The ethics of virtues is interesting because it differs from another normative ethics by its theological thinking. It focuses on human action from the point of view of the ultimate goal of human life. It is also associated with natural law. Indeed, each of the cardinal virtues is based on some of the basic benefits of human nature. Cultivating the virtues in life leads one to the goal of life, whether it is a naturally successful life or, in the Christian concept, eternal life, that is, communion with God. In the final step, let's take a look at the very notion of "Christian values." First of all, an inclusive concept is possible, which is based on the fact that God is the originator of all that is good, and therefore all goodness can be understood as good Christian. But then there is no difference between good and Christian good. Perhaps only in the perspective of the person who evaluates this good. Secondly, the concept of exclusive is also possible, with Christian values being what is specifically Christian, that is, what has its foundation in Revelation. In other words, it is the good / value that we would not know if it were not for Christianity. | eng |
dc.date.accepted | 2019-06-12 | |
dc.description.department | Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Teologie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Teologická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-program | Teologie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Novotný, Vojtěch | |
dc.contributor.referee | Šrajer, Jindřich | |