Křesťanské hodnoty v etice ctností
Abstrakt
Cílem práce je přispět k vyjasnění pojmu ?křesťanských hodnot? a poukázat na možné
spojení tohoto pojmu s etikou ctností. Práce začíná reflexí pojmu ?křesťanských
hodnot? jak z pohledu filosofického, tak i teologického, následuje hledání spojnice mezi
křesťanskými hodnotami a etikou ctností.
Práce je metodologicky koncipována v několika na sebe navazujících krocích. Prvním je
reflexe pojmu ?hodnota? ve filosofii hodnot 20. století. Důraz je kladen také na
souvislost pojmu ?hodnota? a ?dobro?, protože existuje předpoklad, že lze najít nějaký
blíže neurčený vztah hodnoty a dobra. Dalším krokem je teologické rozpracování
pojmu ?hodnota?, které postupuje od biblického zkoumání, při kterém se zaměřujeme
nejen na samotný termín, ale i na otázku, zda se hodnotové myšlení v Písmu
nevyskytuje v jakési implicitní podobě. Dále pokračuje promyšlení pojmu hodnota
z hlediska systematicko-teologického, kdy se nejprve pokoušíme nahlédnout hodnoty
jako určitá vyjádření Boží dokonalosti a následně přistupujeme k pohledu morálně
teologickému, kdy předkládáme křesťanské pojetí hodnoty. Tímto teologickým
rozvinutím pojmu ?hodnota? získáváme základ pro vymezení křesťanských hodnot.
V poslední části práce pak představujeme souvislost mezi hodnotami a etikou ctností.
Podrobněji se věnujeme popisu samotné etiky ctností, dále pak nastínění role hodnot
v etice ctností, včetně teologického rozvinutí této nauky.
Závěrem lze říci, že uspokojivá a široce sdílená definice hodnoty v podstatě neexistuje.
Prokozumali jsme proto i pojem dobra, abychom se pokusili najít odlišnosti těchto
dvou pojmů a dospěli jsme k závěru, že odlišnost pojmu ?hodnota? od pojmu ?dobra?
není hodnotovými etiky přesvědčivě vysvětlena. Lze najít mnoho shod mezi oběma
pojmy, ale ne rozdíly. V teologické reflexi pojmu hodnota jsme se pokusili hledat
biblický základ hodnot. Jazyková analýza biblického textu rychle ukázala, že pojem
hodnota není v Bibli příliš frekventovaný a jistě ne v jeho dnešním chápání. Hlubší
zkoumání jednotlivých novozákonních textů však poukázalo na to, že hodnotové
výroky v Bibli nacházíme poměrně hojně. Týkají se jednak uvedení hodnoty nejvyšší,
ale i hierarchie hodnot nebo hodnot přirozených a nadpřirozených apod.
188
V dalším kroku teologické reflexe se ukázalo, že v křesťanském pojetí je Bůh zdrojem
veškerého dobra/hodnot. On je původcem i cílem všeho co je, a vše, co od něj pochází,
je dobré. V oblasti etiky ctností jsme poukázali na bohatou tradici přemýšlení o
ctnostech, která dnes opět zažívá svoji renesanci. Etika ctností je zajímavá proto, že se
liší ve svém pojetí od jiných normativních etik tím, že je zřetelně teleologická ?
zaměřuje se na lidské jednání z pohledu posledního cíle lidského života. Je také spojená
s přirozeným zákonem. Základem každé z kardinálních ctností je totiž některé ze
základních dober lidské přirozenosti. Pěstování ctností v životě vede člověka k cíli jeho
života, ať už jím je přirozeně zdařilý život, nebo v křesťanském pojetí život věčný, tedy
společenství s Bohem. V posledním kroku se ještě podívejme na samotný pojem
?křesťanských hodnot.? Ukázali jsme dvojí možný pohled na tyto hodnoty. V první řadě
je možné pojetí inkluzivní, které vychází z toho, že Bůh je původcem všeho, co je dobré,
a tudíž všechna dobra je možné chápat jako dobra křesťanská. Zde pak ale není žádný
rozdíl mezi dobry a křesťanskými dobry. Snad jen v úhlu pohledu toho, kdo tato dobra
hodnotí. V druhé řadě je možné i pojetí exkluzivní, kdy za křesťanské hodnoty
označíme to, co je specificky křesťanské, tedy to, co má svůj základ přímo ve Zjevení.
Jinými slovy jde o ta dobra/hodnoty, které bychom neznali nebýt křesťanství.