dc.contributor.advisor | Ciporanov, Denis | |
dc.contributor.author | Riganová, Šárka | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T07:09:17Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T07:09:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-05-11 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/42187 | |
dc.description.abstract | Tato diplomová práce se zabývá problematikou smyslově nerozlišitelné Kopie v ontologii a hodnocení estetického objektu v oblasti výtvarného umění. Za tímto účelem předkládá a porovnává vybrané teoretické přístupy - Nelsona Goodmana, Reinolda Schmückera, Günthera Patziga, Eddy Zemacha a Denise Duttona - k ontologii uměleckého díla, originálu a Kopií. Dále sleduje dosavadní přístupy a řešení v oblasti hodnocení uměleckých děl a jejich Kopií již zmíněného Nelsona Goodmana a dále Arthura Koestlera, Marka Sagoffa, Kendalla L. Waltona a Tomáše Kulky, důrazem na teorii estetického dualismu T. Kulky. Jeho teorie estetického dualismu, spolu s rozlišováním identity uměleckého díla a jeho hmotného nositele (artefaktu; předně G. Patzig, E. Zemach), je výchozí pro návrh nového přístupu skrze estetický triadismus. Estetický triadismus navrhuje řešení problému hodnocení uměleckých děl a Kopií skrze tři hodnoty: estetickou a uměleckou hodnotu (vztahující se k uměleckému dílu) a hodnotu autenticity (vztahující se k artefaktu). Tento přístup je následně konfrontován s uvedenými teoriemi hodnocení a aplikován ve vztahu k estetickému objektu, jeho konstituci a hodnocení. Estetický triadismus vede k uspokojivému řešení hlavní i dílčích otázek, které jsou v této diplomové práci kladeny - vede k závěru, že hodnocení uměleckého díla i Kopie v teorii může být srovnatelné z hlediska jejich estetické a umělecké hodnoty, odlišné hodnocení se omezuje pouze na hodnotu autenticity. Naproti tomu v konkrétních situacích recepce uměleckých děl či Kopií ovlivňuje hodnota autenticity konstituci a hodnocení estetického objektu natolik, že vede k odlišnému soudu o estetickém objektu jak v jeho estetické, tak v umělecké hodnotě. | cze |
dc.format | 95 s. (189 832 znaků) | |
dc.format | 95 s. (189 832 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | KLÍČOVÁ SLOVA: umělecké dílo; kopie; falzum; reprodukce; estetický objekt; estetická hodnota; umělecká hodnota; autenticita; hodnota uměleckého díla. | cze |
dc.subject | work of art | eng |
dc.subject | copy | eng |
dc.subject | forgery | eng |
dc.subject | reproduction | eng |
dc.subject | aesthetic object | eng |
dc.subject | artistic value | eng |
dc.subject | aestethic value | eng |
dc.subject | authenticity | eng |
dc.subject | value of a work of art. | eng |
dc.title | Kopie jako problém ontologie a hodnoty estetického objektu | cze |
dc.title.alternative | Reproduction as a problem of ontology and the value of an aesthetic object | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 52920 | |
dc.description.abstract-translated | This thesis looks into problems of sensory indistinguishable Copy in ontology and evaluation of an aesthetic object in the field of fine arts. For this purpose it presents and compares chosen theoretical approaches of - Nelson Goodman, Reinold Schmücker, Günther Patzig, Eddy Zemach and Denise Dutton - on ontology of a work of art, an original and a Copy. It further observes approaches and solutions in the field of evaluating works of art and their Copies by already mentioned Nelson Goodman and then Arthur Koestler, Mark Sagoff, Kendall L. Waltonn and Tomáš Kulka, with emphasis on the theory of aesthetic dualism by Tomáš Kulka. His theory of aesthetic dualism, together with distinguishing identity of a work of art and its tangible holder (artefact; above all G. Patzig, E. Zemach), is initial for the suggestion of a new approach through aesthetic triadism. Aesthetic triadism suggests the solution of a problem of evaluating works of art and Copies with three values: aesthetic and artistic value (related to the work of art) and the value of authenticity (related to the artefact). This approach is afterwards confronted with mentioned theories of evaluation and then used in relation to aesthetic object, its constitution and evaluation. Aesthetic triadism leads to satisfying solutions of main and partial questions that are asked in this thesis - it leads to a conclusion that evaluation of a work of art and a Copy can be in theory comparable by its aesthetic and artistic value and different evaluation can be restricted only on the value of authenticity. On the other hand, in specific reception of works of art or Copies the value of authenticity can influence constitution and evaluation of an aesthetic object so much that it leads to a different view of an aesthetic object both in its aesthetic and artistic value. | eng |
dc.date.accepted | 2020-06-09 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Dějiny a filozofie umění | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Kubalík, Štěpán | |