Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBílek, Petr
dc.contributor.authorTomáš, Adam
dc.date.accessioned2024-03-12T07:09:30Z
dc.date.available2024-03-12T07:09:30Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-03-11
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/42214
dc.description.abstractDiplomová práce si klade za cíl interpretovat některé zásadní momenty meziválečné československé historie, a zejména jejich vizuální obraz, jako propagandu a specifickou mytologii. Práci tak vedle teoretického úvodu tvoří dvanáct více či méně autonomních kapitol věnujících se jednotlivým prvorepublikovým fenoménům s důrazem na jejich reflexi v periodickém tisku, a především pak v politické karikatuře. Úvodní teoretické kapitoly vedle tradičního bádání o problematice propagandy shrnují i jiné, převážně literárněvědné teorie, které jsou zde nově adaptovány na vizuální obraz. Společně s obdobným přístupem Rolanda Barthese tak tvoří pestrý teoretický základ pro uchopení propagandistického působení vizuálního obrazu, ať už se jedná o stereotypizaci nepřítele, antisemitismus nebo ideologicky zabarvený obraz trampingu, jak je představeno v následujících kapitolách. Jejich témata jsou vybrána tak, aby pokryla zásadní události i dlouhodobější fenomény samostatného československého státu mezi lety 1918 a 1939. Zároveň je při výběru témat kladen důraz na jejich ambivalentnost a otevřenost nové interpretaci. I z toho důvodu tak byla vynechána témata jako vznik republiky nebo Mnichovská dohoda, jejichž obraz v periodickém tisku je z hlediska propagandy neproblematický. Z podobného důvodu jsou vynechána i ta nejtradičnější propagandistická média jako volební plakát. Částečně stranou ostatních kapitol pak stojí interpretace všesokolských sletů jako živého obrazu československého demokratismu, která je zařazena na závěr textu.cze
dc.format149 s.
dc.format149 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectPropagandacze
dc.subjectČeskoslovenskocze
dc.subjectKarikaturacze
dc.subjectIdeologiecze
dc.subjectVizuální kulturacze
dc.subjectPropagandaeng
dc.subjectCzechoslovakiaeng
dc.subjectCaricatureeng
dc.subjectIdeologyeng
dc.subjectVisual cultureeng
dc.title"Lidsky se smát a třídně nenávidět": Umění a stranická propaganda v ČSR 1918-1939cze
dc.title.alternative"Human Laughter, Class Struggle Hatred": Art and Political Parties Propaganda in Czechoslovakia between 1918 and 1939eng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag56481
dc.description.abstract-translatedThis research is aimed to interpret some of the important moments during the time between the two world wars in Czechoslovakia, mainly their visual aspect such as propaganda material and specific mythology. Theoretical prologue is followed by twelve more or less autonomous chapters focused on individual phenomenons, especially political caricature, as being reflected in the press of the first Czechoslovak republic. Introductional theoretical chapters cover the problematic of propaganda, as well as other particularly linguistic fields, which at that time were newly applied to visual image. The issues mentioned, along with Roland Barthes' similar approach, lay groundwork for us to understand the idea of propagandistic power of image, such as enemy stereotypes, antisemitism, or ideologically biased image of tramping. The themes of the chapters were chosen in such a way, so that they would describe important events and phenomenons of the 1918-1939 era in Czechoslovakia, with emphasis on their ambivalence as well as on the fact that they are open to a new interpretation. This specific approach was also the reason why I omitted events such as establishment of the republic or the Munich Agreement from the thesis - we can consider the propaganda related references of these events in periodical press of the time as straightforward, and therefore not needed to be discussed. The most traditional propaganda material, for example fliers during election time, were not covered for the very same reason. I have intentionally placed the partially separate topic of national Sokol meetings, interpreted as the live image of the ruling democratic discourse in Czechoslovakia, at the end of my thesis.eng
dc.date.accepted2020-06-10
dc.description.departmentFilozofická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineKulturální studiacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Filozofická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programHumanitní studiacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeJiroušek, Bohumil


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam