dc.contributor.advisor | Bílek, Petr | |
dc.contributor.author | Tomáš, Adam | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T07:09:30Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T07:09:30Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020-03-11 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/42214 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce si klade za cíl interpretovat některé zásadní momenty meziválečné československé historie, a zejména jejich vizuální obraz, jako propagandu a specifickou mytologii. Práci tak vedle teoretického úvodu tvoří dvanáct více či méně autonomních kapitol věnujících se jednotlivým prvorepublikovým fenoménům s důrazem na jejich reflexi v periodickém tisku, a především pak v politické karikatuře. Úvodní teoretické kapitoly vedle tradičního bádání o problematice propagandy shrnují i jiné, převážně literárněvědné teorie, které jsou zde nově adaptovány na vizuální obraz. Společně s obdobným přístupem Rolanda Barthese tak tvoří pestrý teoretický základ pro uchopení propagandistického působení vizuálního obrazu, ať už se jedná o stereotypizaci nepřítele, antisemitismus nebo ideologicky zabarvený obraz trampingu, jak je představeno v následujících kapitolách.
Jejich témata jsou vybrána tak, aby pokryla zásadní události i dlouhodobější fenomény samostatného československého státu mezi lety 1918 a 1939. Zároveň je při výběru témat kladen důraz na jejich ambivalentnost a otevřenost nové interpretaci. I z toho důvodu tak byla vynechána témata jako vznik republiky nebo Mnichovská dohoda, jejichž obraz v periodickém tisku je z hlediska propagandy neproblematický. Z podobného důvodu jsou vynechána i ta nejtradičnější propagandistická média jako volební plakát. Částečně stranou ostatních kapitol pak stojí interpretace všesokolských sletů jako živého obrazu československého demokratismu, která je zařazena na závěr textu. | cze |
dc.format | 149 s. | |
dc.format | 149 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Propaganda | cze |
dc.subject | Československo | cze |
dc.subject | Karikatura | cze |
dc.subject | Ideologie | cze |
dc.subject | Vizuální kultura | cze |
dc.subject | Propaganda | eng |
dc.subject | Czechoslovakia | eng |
dc.subject | Caricature | eng |
dc.subject | Ideology | eng |
dc.subject | Visual culture | eng |
dc.title | "Lidsky se smát a třídně nenávidět": Umění a stranická propaganda v ČSR 1918-1939 | cze |
dc.title.alternative | "Human Laughter, Class Struggle Hatred": Art and Political Parties Propaganda in Czechoslovakia between 1918 and 1939 | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 56481 | |
dc.description.abstract-translated | This research is aimed to interpret some of the important moments during the time between the two world wars in Czechoslovakia, mainly their visual aspect such as propaganda material and specific mythology. Theoretical prologue is followed by twelve more or less autonomous chapters focused on individual phenomenons, especially political caricature, as being reflected in the press of the first Czechoslovak republic. Introductional theoretical chapters cover the problematic of propaganda, as well as other particularly linguistic fields, which at that time were newly applied to visual image. The issues mentioned, along with Roland Barthes' similar approach, lay groundwork for us to understand the idea of propagandistic power of image, such as enemy stereotypes, antisemitism, or ideologically biased image of tramping.
The themes of the chapters were chosen in such a way, so that they would describe important events and phenomenons of the 1918-1939 era in Czechoslovakia, with emphasis on their ambivalence as well as on the fact that they are open to a new interpretation. This specific approach was also the reason why I omitted events such as establishment of the republic or the Munich Agreement from the thesis - we can consider the propaganda related references of these events in periodical press of the time as straightforward, and therefore not needed to be discussed. The most traditional propaganda material, for example fliers during election time, were not covered for the very same reason. I have intentionally placed the partially separate topic of national Sokol meetings, interpreted as the live image of the ruling democratic discourse in Czechoslovakia, at the end of my thesis. | eng |
dc.date.accepted | 2020-06-10 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Kulturální studia | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Humanitní studia | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Jiroušek, Bohumil | |