Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKučera, Dalibor
dc.contributor.authorVetýška, Jakub
dc.date.accessioned2024-03-12T07:34:22Z
dc.date.available2024-03-12T07:34:22Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-05-07
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/42468
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá vztahem výchovného stylu a školní kázně u žáků druhého stupně základní školy. V teoretické části jsou představeny základní modely výchovných stylů, popsána základní teoretická východiska vztahující se ke kázni žáků a popsány změny ve výchově a kázní žáků s vývojem doby. Primárním cílem empirické části je zjistit, zda existují statisticky významné rozdíly ve školní kázni žáků ve vztahu k jejich výchovnému stylu v rodině. Dalším cílem je zjistit, zda existuje statisticky významný rozdíl v ukázněnosti dívek a chlapců. V rámci výzkumného šetření, které má kvantitativní podobu, byly použity tři dotazníky, a to dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině, dotazník na měření školní kázně žáků a osobnostní dotazník BFI-10. Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině byl za účelem zvýšení validity administrován jak rodičům, tak dětem. Dotazník na měření školní kázně žáků byl administrován třídním učitelům daných žáků. Výzkumný vzorek tvoří 117 dětí (ze 4 základních škol), 206 rodičů (115 matek a 91 otců) a 13 učitelů. Výsledky výzkumu prokázaly ve škále ukázněnosti statisticky signifikantní rozdíl mezi emočním vztahem v rodině a ukázněností žáka ve škole. Mezi výchovným řízením v rodině a ukázněností žáka nebyl nalezen statisticky signifikantní rozdíl u žádné položky. Dále byl u nepřipravenosti na vyučování a narušování výuky objeven statisticky významný rozdíl v ukázněnosti mezi dívkami a chlapci, kdy bylo zjištěno, že dívky jsou ve zmíněných situacích ukázněnější než chlapci. Analýzou bylo dále odhaleno, že extraverze statisticky významně pozitivně koreluje se škálou ukázněnosti, přívětivost statisticky významně negativně koreluje se lhaním, svědomitost statisticky významně negativně koreluje s podváděním a otevřenost ke zkušenostem statisticky významně negativně koreluje se škálou ukázněnosti.cze
dc.format83 s.
dc.format83 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectvýchovacze
dc.subjectvýchovný stylcze
dc.subjectkázeňcze
dc.subjectžácicze
dc.subjectupbringingeng
dc.subjectparenting styleeng
dc.subjectdisciplineeng
dc.subjectpupilseng
dc.titleVztah rodinného výchovného stylu a školní kázně žákůcze
dc.title.alternativeRelation between Parenting Style and the Pupils' School Disciplineeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag56910
dc.description.abstract-translatedThis bachelor's thesis deals with the correlation between parenting style and school discipline in pupils aged 11 to 15. The theoretical part introduces the basic models of parenting styles and basic theoretical concepts connected to the pupils' school discipline, describes the changes in upbringing and pupils' school discipline in the course of time. The primary aim of the empirical part is to find out whether there are statistically significant differences in pupils' school discipline in relation to their parenting style. Another aim is to find out whether there is a statistically significant difference in discipline between the girls and the boys. In the research, which has a quantitative form, three questionnaires were used. These were: a questionnaire on parenting style, a questionnaire assessing the pupils' school discipline and a BFI-10 personality questionnaire. The questionnaire on parenting style was filled in by both the parents and the pupils in order to increase the validity of the research. The questionnaire assessing the pupils' school discipline was filled in by class teachers. The research sample consists of 117 pupils (from four elementary schools), 206 parents (115 mothers and 91 fathers) and 13 class teachers. The results of the research demonstrated that there is a statistically significant difference between the family's emotional relationships and the pupil's school discipline, and this was shown in the scale of discipline. No statistically significant difference between parenting control and pupil's school discipline was found in any category. In the unpreparedness for lessons and disruption of lessons categories a statistically significant difference was found in discipline between girls and boys - the girls are more disciplined than the boys in those categories. The analysis also revealed a statistically significant positive correlation between extraversion and the scale of discipline, a statistically significant negative correlation between agreeableness and telling lies, a statistically significant negative correlation between conscientiousness and cheating and last but not least a statistically significant negative correlation between openness to experience and the scale of discipline.eng
dc.date.accepted2020-06-15
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePsychologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPsychologiecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBajgarová, Zdeňka


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam