Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorKazda, Martin
dc.date.accessioned2024-03-12T07:41:18Z
dc.date.available2024-03-12T07:41:18Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-01-22
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/42684
dc.description.abstractHlavním cílem disertační práce je vymezit vztah finanční a matematické gramotnosti žáka střední školy pomocí vhodně navržené metodologie. Jejím záměrem je zjistit, zda a v jaké míře se žákovy získané matematické znalosti a dovednosti promítají do rozvoje jeho finanční gramotnosti. Studované problematice finančního vzdělávání (zvyšování úrovně finanční gramotnosti jedince) je věnována v současné době velká pozornost. K životu v moderní společnosti je potřeba, aby jedinec byl finančně gramotný, tj. byl schopen se plně adaptovat měnícím se podmínkám na finančních trzích. Proces vzdělávání jedince započíná již v útlém dětství. Práce se zaměřuje na žáky středních škol, kteří se již v průběhu studia stávají právně dospělými, tj. mohou uzavírat závazné smlouvy. Dizertační práce je pro přehlednost rozdělena na dvě základní části, teoretickou a empirickou. Teoretická část nabízí čtenáři ucelenou rešerši dostupné odborné literatury věnované řešené problematice. V teoretické části jsou definovány obě gramotnosti, tj. finanční a matematická, a diskutován jejich vztah. Čtenář je dále seznámen s problematikou finančního vzdělávání v České republice a v zahraničí. V empirické části práce je popsána metodologie realizovaného smíšeného výzkumu, který propojil metody kvantitativního (dotazník, didaktické test) s metodami kvalitativního (rozhovor) šetření za pomoci metody triangulace dat tak, aby se zvýšila jeho validita. Respondenti byli žáci maturitních ročníků gymnázií a středních odborných škol s rozšířenou výukou ekonomických předmětů napříč Českou republikou. Podařilo se získat dostatečný vzorek tak, aby bylo dosaženo celkové úrovně 95 % spolehlivosti. Výzkum vztah finanční a matematické gramotnosti potvrdil. Prokázal, že žákovy matematické znalosti a dovednosti jsou jedním z efektivních nástrojů rozvoje jeho finanční gramotnosti. Dále ukázal, že finanční vzdělávání může být i přínosné pro samotnou výuku matematiky.cze
dc.format174
dc.format174
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectFinanční gramotnostcze
dc.subjectfinanční chovánícze
dc.subjectfinanční vzdělávánícze
dc.subjectmatematická gramotnostcze
dc.subjectmatematické vzdělávánícze
dc.subjectsmíšený výzkum.cze
dc.subjectFinancial literacyeng
dc.subjectfinancial behavioreng
dc.subjectfinancial educationeng
dc.subjectmathematical literacyeng
dc.subjectmathematical educationeng
dc.subjectcombined research.eng
dc.titleVymezení vztahu matematické a finanční gramotnosti žáka střední školycze
dc.title.alternativeDefinition of the relationship of mathematical and financial literacy of pupil of high schooleng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag44443
dc.description.abstract-translatedThe main aim of the dissertation is to define if there is a correlation between financial and mathematical literacy of high school pupils using a suitably designed methodology. Its aim is to determine whether and to what extent the pupils´ acquired mathematical knowledge and skills translate into the development of their financial literacy. The issue of financial educationis currently being studied. To live in a modern society, it is necessary for an individual to be financially literate, ie able to fully adapt to the changing conditions on the financial markets. The process of education begins in early childhood. The thesis focuses on secondary school pupils, who already become legally adults during their studies, ie they can conclude binding contracts. The thesis is divided into two basic parts, theoretical and empirical. The theoretical part offers the reader a comprehensive search of available professional literature related to the issue. The theoretical part defines both literacies, ie financial and mathematical, and discusses their relationship. The reader is also acquainted with the issue of financial education in the Czech Republic and abroad. The empirical part describes the methodology of the implemented combined research, which links the methods of quantitative (ie questionnaire, didactic test) with the methods of qualitative (ie interview) survey with the help of the data triangulation method in order to increase its validity. The respondents were pupils of grammar schools and secondary technical schools with extended instruction in economic subjects across the Czech Republic. A sufficient sample was obtained to achieve a total 95% reliability level. Research has confirmed that there is a significant correlation between financial and mathematical literacy. It showed that a pupil's mathematical knowledge and skills are one of the effective tools for developing their financial literacy. It also showed that financial education can also be beneficial for teaching mathematics itself.eng
dc.date.accepted2020-06-29
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineTeorie vzdělávání v matematicecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programSpecializace v pedagogicecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam