dc.contributor.advisor | Látal, Hynek | |
dc.contributor.author | Skořepová, Eva | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T09:40:39Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T09:40:39Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2020-12-07 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/44149 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce s názvem Neobaroko jako nástroj šlechtické reprezentace v jižních Čechách vychází z bakalářské práce Evy Skořepové, v níž se věnovala stavební historii zámku v Chlumu u Třeboně se zaměřením na neobarokní přestavbu a kontext stylu neobaroka v rámci historizujících slohů. Tímto směrem vede její bádání dále. V diplomové práci vyzdvihuje tři neobarokní stavby vystavěné na území jižních Čech z iniciativy členů šlechtických rodů. Je to zámek v Chlumu u Třeboně, který nechal přestavět do neobarokní podoby arcivévoda František Ferdinand d´Este, Hardtmuthova vila v Českých Budějovicích, jejíž stavebníky byli manželé Franz a Anna von Hardtmuth, a hrobka rodu Berchtoldů v Neznašově u Týna nad Vltavou vystavěná na přání Juliany Schnöblingové rozené Berchtoldové. Na základě hlubšího bádání zaměřeného na osoby stavebníků, historii místa výstavby a stavební historii jednotlivých objektů je poukázáno na souvislosti, které mohly stavebníky vést k výběru neobarokního stylu. Ten s sebou v této době slohové roztříštěnosti nesl mimo estetických kvalit také politický a ideový podtext, který autorka v předkládané práci neopomněla. V textu zasadila nástup historizujících slohů do vývoje architektury 19. století a reflektovala dobový pohled na baroko, který ovlivňoval přijetí neobarokních forem v rámci historismů. Důležitým faktorem, s nímž se v textu pracuje, je koncept rakouského národního slohu spočívající ve stylu neobaroka, který zformuloval a obhajoval Albert Ilg. Odpověď na zásadní otázku "Proč neobaroko?" se autorka snaží nalézt v závěru své kvalifikační diplomové práce. | cze |
dc.format | 140 s. (221 624 znaků) | |
dc.format | 140 s. (221 624 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | neobaroko | cze |
dc.subject | architektura | cze |
dc.subject | reprezentace | cze |
dc.subject | šlechta | cze |
dc.subject | jižní Čechy | cze |
dc.subject | Neo-Baroque | eng |
dc.subject | architecture | eng |
dc.subject | representation | eng |
dc.subject | nobility | eng |
dc.subject | South Bohemia | eng |
dc.title | Neobaroko jako nástroj šlechtické reprezentace v jižních Čechách | cze |
dc.title.alternative | The Neo-Baroque as a Tool of Aristocratic Representation in South Bohemia | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 52912 | |
dc.description.abstract-translated | The diploma thesis entitled The Neo-Baroque as a Tool of Aristocratic Representation in South Bohemia is based on a bachelor's thesis written by the same author, Eva Skořepová. The subject of the bachelor's thesis was the construction history of the Castle in Chlum u Třeboně, focusing on its Neo-Baroque reconstruction and contextualizing the Neo-Baroque style within historicist styles. The author has followed up her research in the present thesis which highlights three Neo-Baroque South Bohemian buildings whose construction was initiated by members of nobility. The buildings include the Castle in Chlum u Třeboně whose Neo-Baroque reconstruction was commissioned by Archduke Franz Ferdinand d´Este, Hardtmuth Family Residence in České Budějovice, built by Franz and Anna von Hardtmuth, and Berchtold Family Tomb in Neznašov, close to Týn nad Vltavou, commissioned by Juliana Schnöblingová, née Berchtoldová. The author conducted detailed research of the nobility who commissioned the buildings, the history of the locations and construction history of the buildings, pointing out connections which might have influenced the choice of the Neo-Baroque style. At the times of stylistic fragmentation, the Neo-Baroque style had both aesthetic qualities and political and ideological hidden meanings. The author examines the meanings and considers the advent of historicist styles in relation to the architectural development in the 19th century. The author also reflects the contemporary view of the Baroque that influenced the acceptance of Neo-Baroque forms within historicist styles. Another essential factor considered in the thesis is the concept of Austrian national style based on the Neo-Baroque, as it was coined and advocated by Albert Ilg. The final part of the thesis seeks to find answers to the key question: "Why the Neo-Baroque?". | eng |
dc.date.accepted | 2021-01-27 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Dějiny a filozofie umění | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Šenk, Filip | |