dc.contributor.advisor | Bílek, Petr | |
dc.contributor.author | Veselý, Jan | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T09:40:49Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T09:40:49Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.date.submitted | 2021-05-06 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/44180 | |
dc.description.abstract | V diplomové práci se zaměřujeme na britský sitcom, jenž představuje jeden ze základních elementů britského humoru, který se stal vyhledávaným fenoménem ve světě i u nás. Za cíl si stanovujeme přiblížení tohoto televizního žánru čtenáři, nastínění prvků vytvářejících zábavný obsah jak obecně, tak s přihlédnutím k originální komice jednotlivých vybraných popkulturních děl. Také chceme dokázat, jak tento fenomén prostupuje za rámec obvykle vymezený pro televizní tvorbu. Z hlediska postupu při zkoumání dané problematiky se snažíme o sloučení prostudované literatury vážící se k tématu a znalostí nabytých během studia, které společně uplatňujeme při podrobném zkoumání vybraných popkulturních děl reprezentujících samotnou esenci britského sitcomu.
V práci vytyčujeme hranice televizního sitcomu jako samostatného žánru, přičemž se věnujeme i komediální tvorbě vývojově k němu směřující, prolínání s ostatními žánry a specifikům spojeným s britským prostředím. Dále prozkoumáváme uplatnění zavedených makroteorií komiky na britský sitcom, kde cílíme jak na vysvětlení původu komičnosti, tak i na vliv zábavné tvorby vzhledem k uvolňování napětí ve společnosti. Náš postup se opírá především o pečlivé vnímání komiky vybraných kultovních děl Jistě, pane ministře/premiére, Haló, haló!, Červený trpaslík a Ajťáci. Největší pozornost upíráme na úlohu postav a prostředí ve vybraných dílech, neboť je vnímáme jako stěžejní pro úspěšný sitcom. Uvádíme též vlivy britské tvorby v této oblasti, které upozorňují na společenskou relevanci tohoto mnohdy opomíjeného fenoménu. | cze |
dc.format | 85 s. | |
dc.format | 85 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | sitcom | cze |
dc.subject | komika | cze |
dc.subject | popkultura | cze |
dc.subject | britský humor | cze |
dc.subject | televizní zábava | cze |
dc.subject | britcom | cze |
dc.subject | sitcom | eng |
dc.subject | comedy | eng |
dc.subject | pop culture | eng |
dc.subject | British humor | eng |
dc.subject | television entertainment | eng |
dc.subject | Britcom | eng |
dc.title | Poetika britského sitcomu | cze |
dc.title.alternative | The Poetics of the British Sitcom | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 59733 | |
dc.description.abstract-translated | This master's thesis is focused on British sitcoms, which represent one of the basic elements of British humour as a much sought-after phenomenon across the world, including the Czech Republic. The thesis aims to introduce the reader to this particular television genre and outline the elements of comedic content both in general, as well as in relation to certain selected works. The thesis also aims to demonstrate how the described phenomenon transcends the usual framework of television. Regarding the methodology for examining the subject matter, a synthesis of relevant sources as well as various insights obtained during the master's studies are used to examine certain selected works of popular culture which represent the very essence of British sitcoms.
The thesis outlines the boundaries of a television sitcom as an independent genre, also focusing on comedic works preceding the sitcom, overlaps with other genres and various specifics connected to the British cultural environment. Established macro theories of humour are applied to the British sitcom in order to explain the source of the comedic effect, as well as the influence of comedy in relation to relieving tension within society. The thesis focuses in particular on careful observations of the humour in certain cult works of comedy, such as Yes, Minister/Yes, Prime Minister, 'Allo 'Allo!, Red Dwarf and The IT Crowd. The closest attention is paid to the role of the individual characters and environments in selected sitcoms, since those elements might be considered vital for a successful sitcom. The influences of British productions in this area as a whole are also mentioned, noting the social relevance of this often-overlooked phenomenon. | eng |
dc.date.accepted | 2021-06-09 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Kulturální studia | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Humanitní studia | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Kaplická Yakimova, Vera | |