Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorRokos, Lukáš
dc.contributor.authorHrůzová, Marcela
dc.date.accessioned2024-03-12T09:54:02Z
dc.date.available2024-03-12T09:54:02Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-04-23
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/44211
dc.description.abstractBakalářská práce Porozumění žáků ilustracím v učebnicích přírodopisu a biologie se v první části zabývá tím, co to vůbec učebnice je, jaká je její funkce ve školství a k čemu slouží obrazový materiál, který se v ní nachází. Dílčí částí je analýza vybraných učebnicí přírodopisu a biologie se zřetelem na biologii člověka. Součástí analýz je rozbor učebnic z hlediska výskytu ilustrací, které se v nich nachází. Zejména je zkoumán jejich počet a druh. Další část bakalářské práce se věnuje výsledkům provedeného dotazníkového šetření. Následuje diskuze kde jsou probrány zjištěné výsledky a jejich porovnání s jinými studiemi. Cílem této bakalářské práce bylo pomocí dotazníkového šetření zjistit, zda žáci druhého stupně základních škol, rozumí ilustracím v učebnicích přírodopisu a biologie. Zda je chápou, dokážou se v nich orientovat a zda jsou pro ně srozumitelné. Zjišťovány byly také postoje a názory žáků na ilustrace, učebnici a celkově na učivo přírodopisu. Výzkumu se zúčastnilo celkem 103 žáků ve věku 14-16 let. Každý žák obdržel dotazník o rozsahu dvou stránek A4. Následné vyhodnocení proběhlo na základě předem stanovených kritérií. Bylo zjištěno, že žákům se líbí, když mají v učebnicích obrázky, většina by jich tam uvítala i více. Preferují spíše fotky než kreslené obrázky. Atraktivnější se jim jeví barevné ilustrace. Obrázky v učebnicích jim připadají srozumitelné. Když jim je dá učitel do testu, většina z nich uvádí, že jim nedělá větší obtíže takový obrázek popsat. Ovšem v tomto šetření se nenašlo mnoho žáků, kteří by správně popsali všechny obrázky, které byly v dotazníku zahrnuty. Podařilo se to pouze necelým 13 % respondentům.cze
dc.format41 s.
dc.format41 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectilustracecze
dc.subjectučebnicecze
dc.subjectpřírodopiscze
dc.subjectbiologie člověkacze
dc.subjectdotazníkcze
dc.subjectillustrationeng
dc.subjecttextbookeng
dc.subjectnatural historyeng
dc.subjecthuman biologyeng
dc.subjectquestionnaireeng
dc.titlePorozumění žáků ilustracím v učebnicích přírodopisu a biologiecze
dc.title.alternativeStudents' understanding of illustrations used in biology textbookseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag52615
dc.description.abstract-translatedThe bachelor's thesis Students' understanding of illustrations used in biology textbooks deals in the first part with what a textbook is, what is its function in education and what is the purpose of the pictorial material contained in it. A partial part is the analysis of selected textbooks of natural history and biology with regard to human biology. Part of the analysis is the analysis of textbooks in terms of the occurrence of illustrations that are in them. Especially their number and type are analyzed. Another part of the bachelor thesis deals with the results of the questionnaire survey. The following discussion discusses the results and compares them with other studies. The aim of this bachelor's thesis was to use a questionnaire survey to find out whether primary school students understand illustrations in science and biology textbooks. Whether they understand them, they can orient themselves in them and whether they are understandable to them. Pupils' attitudes and opinions on illustrations, textbooks and natural sciences in general were also surveyed. A total of 103 pupils aged 14-16 years participated in the research. Each student received a questionnaire of two A4 pages. The subsequent evaluation was carried out on the basis of predetermined criteria. It was found that students like to have pictures in textbooks, most of them would welcome even more. They prefer photos to cartoons. Color illustrations seem to them more attractive. The pictures in the textbooks seem clear to them. When a teacher puts them to the test, most of them claim that it is not difficult for them to describe such a picture. However, there were not many pupils in this survey who correctly described all the pictures that were included in the questionnaire. Only less than 13 % of respondents succeeded.eng
dc.date.accepted2021-05-27
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineZu-Přucze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace v pedagogicecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeFlašar, Jan


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam