Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBajgarová, Zdeňka
dc.contributor.authorGrulichová, Eliška
dc.date.accessioned2024-03-12T09:58:49Z
dc.date.available2024-03-12T09:58:49Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-04-23
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/44437
dc.description.abstractPrezentovaná bakalářská práce se věnuje problematice dětské víry. Konkrétně se zaměřuje na vztah dětí mladšího školního věku z katolických rodin k víře praktikované v jejich rodinách. Teoretická část shrnuje schopnosti, kterých děti tohoto věku dosahují v kognitivním, morálním, emočním a sociálním vývoji, a dále tyto poznatky rozšiřuje o souvislosti s jejich náboženským životem. Poslední dvě kapitoly se následně věnují přístupům ke zkoumání vývoje religiozity a socializace víry (především v rodinách). Empirická část hledala odpověď na otázku, jak děti mladšího školního věku z katolických rodin vnímají víru praktikovanou v jejich rodinách. Toho se dosáhlo za využití kvalitativního designu výzkumu: vícečetné případové studie. Data byla získána prostřednictvím hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s dětmi ve věku od devíti do jedenácti let. Jejich přepisy prošly následnou analýzou pomocí otevřeného kódování. Práce data prezentuje technikou vyložení karet ve vzájemném porovnávání v rámci jednotlivých kategorií (sociální vlivy na dětskou víru, vysvětlování si náboženských rituálů, vnímání náboženských pravidel, prožívání náboženské víry a vztahování se k náboženským entitám - Bohu, Ježíši, Panně Marii a Duchu svatému). Zjistilo se, že v náboženském životě dětí tohoto věku hraje významnou roli rodina. Děti se identifikují s rolí křesťana i s pravidly, která z ní plynou. Zpověď a modlitba jim slouží ke komunikaci s Bohem a náboženskými entitami, zároveň jsou vnímány jako pomoc proti špatným pocitům a strachu. Děti pozitivně vnímají náboženské bytosti a popisují je antropomorfickými i abstraktními pojmy. Také se ukázalo, že prožívání náboženských rituálů a jejich chápání odpovídá teoriím kognitivního, morálního i emočního vývoje uvedených v teoretické části práce.cze
dc.format80
dc.format80
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectmladší školní věkcze
dc.subjectreligiozitacze
dc.subjectnáboženská víracze
dc.subjectsocializace vírycze
dc.subjectBůhcze
dc.subjectmodlitbacze
dc.subjectzpověďcze
dc.subjectmiddle childhoodeng
dc.subjectreligiosityeng
dc.subjectreligious faitheng
dc.subjectsocialization of faitheng
dc.subjectGodeng
dc.subjectprayingeng
dc.subjectconfessioneng
dc.titleVztah dětí mladšího školního věku z katolických rodin k vířecze
dc.title.alternativeThe relationship of children from catholic families to faith in middle childhoodeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag61453
dc.description.abstract-translatedThe presented bachelor thesis explores the problematics of children's faith. Specifically, it is focused on the relationship of children from catholic families to faith in middle childhood. The theoretical part sums up capabilities which have been achieved in cognitive, moral, emotional and social development by children. The knowledge are extended by a context of children's religious life. Two last chapters focus on the approach to an exploration of the development of religiosity and to socialization of a faith. The empirical part was looking for an answer to the question: how do the children in middle childhood from catholic families perceive the faith of their family. It was achieved through the qualitative design of a research: the multiple case study. The data were collected up by in-depth semi-structured interviews with children in the age rage between nine and eleven years. Thereafter, they were analyzed by an open coding process. The thesis presents these data by the card unloading technique in comparison within each one category (the social influence to the infantile faith, the children's explanation of some religious rituals, the perception of the religious rules, the experience of the religious faith and the perception of devotional entities - the God, Jesus Christ, Virgin Mary and the Holy Spirit). It was found that family is an important part of children's (in the middle childhood) religious life. The children identify themselves as Christians and acknowledge the Christian's rules without conflict. They use the confession and the praying for communication to God and for religious entities and for help against bad feelings and fear too. Children positively perceive religious entities and describe them through anthropomorphic and abstract concepts. It also turned out that children's experience and an explanation of the religion correspond to theories of cognitive, moral and emotional development which are described in the theoretical part.eng
dc.date.accepted2021-05-24
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePsychologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPsychologiecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePlachá, Veronika


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam