dc.contributor.author | Lietavcová, Martina | |
dc.date.accessioned | 2025-03-06T07:59:53Z | |
dc.date.available | 2025-03-06T07:59:53Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2021-10-11 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/46129 | |
dc.description.abstract | Disertační práce se zabývá problematikou čtenářské pregramotnosti z hlediska psychologického a psycholingvistického, především faktory ovlivňující rozvoj čtenářské gramotnosti před nástupem dětí do základní školy. Cílem práce je analyzovat faktory, které mají stěžejní roli ve vývoji předčtenářských dovedností, akcentuje především faktory fonologické a morfologické. Ukazuje se, že morfologické schopnosti mají platnost v transparentních, konzistentních ortografických systémech, mezi něž patří i českojazyčné prostředí. Empirická část prezentuje výsledky kvantitativního šetření, které bylo realizováno s dětmi před nástupem školní docházky. Na něj navazuje longitudinální studie žáků, u kterých je sledován vliv fonologických a morfologických schopností na čtení. Výsledky ukázaly, že vliv morfologického uvědomění je v českém prostředí srovnatelné s prediktivní účinností fonologického uvědomění. Oba druhy prediktorů se ale projevují odlišně v závislosti na odlišných parametrech čtení. Fonologické uvědomění má těsnější vztah k dekódování (především k rychlosti čtení), morfologické uvědomění pak k porozumění čtenému. V porozumění byly rozlišeny dvě rozdílné podmínky, čtení nahlas a potichu. Při čtení nahlas je pozice morfologického uvědomění výrazně dominantnější ve srovnání s pozicí fonologického uvědomění. Prediktivní účinnost morfologického a fonologického uvědomění se měnila, jestliže oba prediktory byly studovány izolovaně nebo v souboru všech použitých prediktorů. Studie přispívá k včasné identifikaci tzv. rizikových dětí, u kterých morfologické schopnosti výrazně zaostávají a ohrožují další vývoj čtení. Výsledky jsou dávány do kontextu s daty v naší i zahraniční literatuře. | cze |
dc.format | 199 s. | |
dc.format | 199 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | čtenářská gramotnost | cze |
dc.subject | čtenářská pregramotnost | cze |
dc.subject | predikce | cze |
dc.subject | morfologické povědomí | cze |
dc.subject | fonologické povědomí | cze |
dc.subject | čtení | cze |
dc.subject | dekódování | cze |
dc.subject | porozumění čtenému | cze |
dc.subject | reading literacy | eng |
dc.subject | reading pre-literacy | eng |
dc.subject | prediction | eng |
dc.subject | morphological awareness | eng |
dc.subject | phonological awareness | eng |
dc.subject | reading | eng |
dc.subject | decoding | eng |
dc.subject | reading comprehension | eng |
dc.title | Morfologické a fonologické povědomí jako prediktory čtenářské gramotnosti | cze |
dc.title.alternative | Morfological and phonological awareness as predictors of reading literacy | eng |
dc.type | disertační práce | cze |
dc.identifier.stag | 57253 | |
dc.description.abstract-translated | The dissertation is engaged in reading pre-literacy difficulties from the point of view of psychological and psycholinguistic, particularly the factors that influence the development of reading literacy before children start to attend elementary schools. The aim is to analyze the factors which are considered as fundamental to the development of pre-reading skills, and above all it emphasizes phonological and morphological factors. Morphological factors seem to be applicable in transparent, consistent orthographic systems, that also include the Czech language environment. The empirical part presents the results of quantitative survey made with some children before starting their elementary education. It is followed by thorough longitudinal examination of pupils when the influence of morphological reading skills is observed. The results showed that the influence of morphological awareness in the Czech language environment is comparable to the predictable effect of phonological awareness. However, both types of the predictors appear in a different way, according to various reading parameters. Phonological awareness is closely related to decoding (especially to the speed of reading), on the other hand morphological awareness is related to reading comprehension. While testing the child´s comprehension, two various circumstances were distinguished, loud and quiet reading. While reading loud the position of morphological awareness is a lot more dominant compared to the position of phonological awareness. By the appearance, the predictable effect of morphological and phonological awareness was changing if the two predictors were studied individually or as the set of all the used predictors. The study of research helps to recognize the "backward" children having big problems with morphological skills that can endanger their further development of reading. The results have been put in context along with the professional Czech and foreign literature data. | eng |
dc.date.accepted | 2022-02-21 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Pedagogická psychologie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-program | Psychologie | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Bartoňová, Miroslava | |
dc.contributor.referee | Kucharská, Anna | |