dc.contributor.advisor | Kaplická Yakimova, Vera | |
dc.contributor.author | Filipov, Jakub | |
dc.date.accessioned | 2025-03-06T08:46:48Z | |
dc.date.available | 2025-03-06T08:46:48Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-05-09 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/46525 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá charakterizací dvou základních filmových kategorií, které souhrnně označují jednotlivé žánry, fikčním a nefikčním filmem. Současně nalézá argumenty nezbytné pro teoretické ukotvení dokumentárního filmu jakožto samostatného žánru a přichází s jeho obecnou definicí. Dotýká se také otázek filmového stylu a částečně i problematiky související s rozdílným typem recepce stylistických prostředků přisuzovaných konkrétním modům filmového zobrazení. Hlavním cílem práce je zpracování otázky reprezentace reality a přiblížení způsobu, jakým režiséři tzv. "obojživelníci" - Agn?s Varda a Werner Herzog - pohybující se jak na poli dokumentárního, tak na poli fikčního filmu, pracují se zobrazením aktuálního světa a jakým způsobem se jeho podoba promítá do světa fikčního. Interpretace vybraných filmových děl umožňuje poukázat na specifickou roli autorství a tematizovat tak atypický přístup, jakým oba režiséři pracují s filmovým médiem. Na základě interpretovaných filmů režisérky Agn?s Vardy a režiséra Wernera Herzoga analyzuje práce tematické podobnosti a stylotvorné prvky charakteristické pro fikční a dokumentární tvorbu a jejich rozdílné využití napříč filmovými žánry. Zároveň je tematizován způsob, jakým je systematicky bořena tradiční hranice rozdělující filmy na fikční a nefikční, jejíž pevné ohraničení je v praxi téměř nemožné vymezit, protože je stejně jako filmový styl, který nelze striktně rozdělit na fikční a dokumentární, součástí jednoho kinematograficko-historického celku. | cze |
dc.format | 87 s. (198 432 znaků | |
dc.format | 87 s. (198 432 znaků | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | reprezentace | cze |
dc.subject | realita | cze |
dc.subject | aktuální svět | cze |
dc.subject | fikční svět | cze |
dc.subject | filmový styl | cze |
dc.subject | representation | eng |
dc.subject | reality | eng |
dc.subject | actual world | eng |
dc.subject | fictional world | eng |
dc.subject | film style | eng |
dc.title | Útěky do dokumentu - útěky do fikce. Filmoví režiséři "obojživelníci" a otázky reprezentace reality | cze |
dc.title.alternative | Escapes to Documentary - Escapes to Fiction. Film Directors "Amphibians" and Questions of the Representation of Reality | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 59851 | |
dc.description.abstract-translated | The diploma thesis deals with the characterization of two basic film categories which collectively identify individual genres, fictional and non-fictional film. At the same time, it finds the arguments necessary for the theoretical anchoring of documentary film as a separate genre and comes up with its general definion. It also touches on issues of film style and, in part, issues related to the different types of reception of stylistic means attributed to specific modes of film depiction. The main aim of this work is to process the question of representation of reality and approach the way the directors of the so-called "amphibians" - Agn?s Varda and Werner Herzog - moving in the field of documentary and fiction, work with depiction of the actual world and how does it project itself into the fictional world. The interpretation of selected film works makes it possible to point out the specific role of authorship and thus thematize the atypical approach in which both directors are working with the film medium. Based on the interpreted films by director Agn?s Varda and director Werner Herzog, the work analyze the thematic similarities and stylistic elements characteristic of fiction and documentary works and their different uses across film genres. At the same time, the way in which the traditional boundary dividing films into fictional and non-fictional ones is systematically demolished, the fixed boundary which is almost impossible to define in practice, is like the film style that cannot be strictly divided into fictional and documentary because it is part of one cinematographic-historical unity. | eng |
dc.date.accepted | 2022-06-15 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Dějiny a filozofie umění | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Bílek, Petr | |