dc.contributor.author | Staněk, Libor | |
dc.date.accessioned | 2025-03-06T08:47:28Z | |
dc.date.available | 2025-03-06T08:47:28Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-06-20 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/46610 | |
dc.description.abstract | Předkládaná disertační práce se prostřednictvím neopragmatické a postanalytické interpretační optiky zaměřuje na probíraný diskurz současné tuzemské lyriky, jejíž časové ohraničení je vymezeno přelomovým rokem 1989 do současnosti. Pod tímto teoretickým backgroundem, který je primárně osvětlen v metodologické části, je zmiňovaný literární terén nahlížen jakožto určité herní pole se specificky vydefinovanými pravidly. V rámci těchto herních pravidel se práce pokouší vysledovat určitý typ úspěšných metafor (např. "environmentální lyrika", "konceptuální psaní", "mileniálská poezie") a na ně napojené slovníky, včetně řečových strategií iniciujících nový pojmový aparát soudobé české poezie. Koncept metafory je v tomto doktorském projektu posuzován dle teorie Donalda Davidsona, jenž vyslovuje názor, že metafora nemá žádný zvláštní kognitivní obsah, ale je pouze jazykovou hrou žádající spíše ocenění než vysvětlení. V návaznosti na tuto teorii se práce v analytických sondách pokouší zhodnotit pragmatický přístup Richarda Rortyho, konkrétně jeho úvahy o nahodilosti jazyka, jež jsou rovněž stěžejní metodou, pod jejímž hledím prozkoumáme zde předložený básnický materiál. Hlavním meritem předkládané disertační práce je celkem pět případových studií, které se skrze výše uvedené teoretické postuláty kontinuálně v rozmezí - od devadesátých let minulého století do začátku třetí dekády 21. století - zaměřuje na interpretační průzkumy námi ohraničeného básnického pole, v němž se pokusíme hovořit o zdařilých metaforách generujících nové produktivní slovníky, jež udržují chod řeči na téma současná česká poezie. | cze |
dc.format | 188 s. (389 610 znaků). | |
dc.format | 188 s. (389 610 znaků). | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Metafora | cze |
dc.subject | teorie metafory | cze |
dc.subject | nahodilost jazyka | cze |
dc.subject | teorie řečových aktů | cze |
dc.subject | nahodilost jazyka | cze |
dc.subject | čeští současní básníci | cze |
dc.subject | česká poezie | cze |
dc.subject | česká poezie devadesátých let | cze |
dc.subject | environmentální lyrika | cze |
dc.subject | mileniálové | cze |
dc.subject | konceptuální psaní | cze |
dc.subject | angažovaná poezie. | cze |
dc.subject | Metaphor | eng |
dc.subject | theory of metaphor | eng |
dc.subject | randomness of language | eng |
dc.subject | theory of speech acts | eng |
dc.subject | randomness of language | eng |
dc.subject | current Czech poets | eng |
dc.subject | Czech poetry | eng |
dc.subject | Czech poetry of nineties | eng |
dc.subject | environmental lyric poetry | eng |
dc.subject | millennials | eng |
dc.subject | conceptual writing | eng |
dc.subject | engaged poetry. | eng |
dc.title | Metafory a nové slovníky současné české poezie | cze |
dc.title.alternative | Metaphors and new dictionaries in contemporary Czech poetry | eng |
dc.type | disertační práce | cze |
dc.identifier.stag | 55900 | |
dc.description.abstract-translated | The presented dissertation will focus, through neo-pragmatic and post-analytic interpretation, on the discussed discourse of current domestic lyric poetry which is delimited by the period from the revolutionary year of 1989 to the present day. Based on this theoretical background, which will be primarily explained in the methodological part, we will perceive the mentioned literary territory as a certain playing field with specifically defined rules. The work will try to find within the scope of these rules a certain type of successful metaphors (for example "environmental lyric poetry", "conceptual writing", "millennial poetry") and vocabularies connected to them including the speech strategies initiating the new notion apparatus of current Czech poetry. The concept of metaphor will be treated in this work according to the theory of Donald Davidson who comes with an opinion that metaphor does not have any particular cognitive content but it is merely a language game requiring rather an appreciation than clarification. In connection to this theory, the study will try to evaluate the pragmatic approach of Richard Rorty, particularly his ideas about the randomness of language. These ideas will also be an important method on which basis we will examine the presented poetic material. The main merit of this dissertation is five case studies from the already mentioned time period which by means of theoretical postulates mentioned above focus on the interpretation of our delimited poetic field in which we will try to talk about successful metaphors generating new productive vocabularies maintaining the flow of speech on the topic of current Czech poetry. | eng |
dc.date.accepted | 2022-09-13 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Dějiny novější české literatury | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-program | Teorie a dějiny literatury | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Bílek, Petr | |