dc.contributor.author | Blažek, Jiří | |
dc.date.accessioned | 2025-03-06T08:56:45Z | |
dc.date.available | 2025-03-06T08:56:45Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-01-31 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/46815 | |
dc.description.abstract | Programy třídy DGE (Dynamic Geometry Environment) se objevily již začátkem 80. let minulého století, avšak ve výuce se začaly používat až s počátkem nového milénia. V současné době jsou ve výuce matematiky značně rozšířené. Programy třídy DGE umožňují zprostředkovat studentům abstraktní svět euklidovské geometrie díky jejich vlastnostem jako je přesnost konstrukce, názornost a možnost konstrukci dynamicky měnit.
Je obecně přijímáno, že vhodná implementace softwaru DGE do výuky zlepšuje její kvalitu. S tím souvisí otázka, jaký je přínos tohoto softwaru, pokud bude student s jeho pomocí hledat řešení matematického problému. Tato otázka představuje obecný výzkumný problém této práce. Objektem výzkumu byli studenti učitelství matematiky na pedagogické fakultě.
Ve výzkumu byly zjištěny tyto skutečnosti: 1) Software významně ulehčuje objev relevantních hypotéz, a to i těch, u kterých ze zadání není zřejmé, že s řešením problému souvisejí. 2) Software významně napomáhá k tvorbě logického zdůvodnění. (Přesto, značná část studentů ve výzkumu nebyla schopna důkaz dokončit ani s maximální možnou nápovědou, kterou jim software mohl poskytnout.) 3) Nalezení relevantních hypotéz s pomocí nástrojů softwaru ve většině případů závisí na schopnosti studentů aplikovat formální matematické znalosti a na schopnosti logicky uvažovat. Fakta, která lze objevit s pomocí nástrojů softwaru náhodně, bez konkrétního záměru studenta, musejí pravděpodobně splňovat značně omezující kritéria.
Výzkum se také zabýval otázkou, proč někteří studenti nejsou schopni dokončit důkaz ani s pomocí softwaru.
Práce obsahuje sedm kapitol a přílohu. V prvních třech kapitolách je výzkumné téma práce popsáno na obecné úrovni, ve čtvrté kapitole jsou formulovány výzkumné otázky. V následující kapitole je prezentován model, jehož cílem je kategorizovat akce řešitele problému v DGE s ohledem na záměr, jaký sleduje. V šesté kapitole je uvedena metodologie výzkumu, získaná data a jejich interpretace. Výsledky jsou shrnuté v závěrečné kapitole.
Příloha obsahuje dva náročnější geometrické problémy, kterými se autor zabýval v průběhu svého studia, a při jejichž řešení sehrál software DGE zásadní roli. | cze |
dc.format | 241 s. (383 020 znaků) | |
dc.format | 241 s. (383 020 znaků) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | dynamická geometrie | cze |
dc.subject | GeoGebra | cze |
dc.subject | deduktivní důkaz | cze |
dc.subject | problémy studentů | cze |
dc.subject | experimentální přístup k řešení | cze |
dc.subject | Toulminův model | cze |
dc.subject | dynamic geometry | eng |
dc.subject | GeoGebra | eng |
dc.subject | deductive proof | eng |
dc.subject | difficulties of students | eng |
dc.subject | experimental approach to a solution | eng |
dc.subject | Toulmin model | eng |
dc.title | Vliv dynamické geometrie na dosažitelnost matematického zdůvodnění geometrických problémů u studentů učitelství matematiky | cze |
dc.title.alternative | The effect of dynamic geometry on the attainability of mathematical justification of geometric problems among prospective teachers of mathematics. | eng |
dc.type | disertační práce | cze |
dc.identifier.stag | 66999 | |
dc.description.abstract-translated | Dynamic Geometry Environment (DGE) programs appeared in the early 1980s, but they did not begin to be used in education until the beginning of the new millennium. Today, they are widely used in teaching of mathematics. DGE class programs allow to mediate the abstract world of Euclidean geometry to students due to their features such as precision of construction, illustrativeness and the possibility to change the construction dynamically.
It is generally accepted that appropriate implementation of DGE software in teaching improves its quality. A related question is what is the benefit of this software if a student uses it in the process of finding a solution to a solution to a mathematical problem. This question represents the general research problem of this thesis. The objects of the research were prospective teachers of mathematics at the Faculty of Education.
The following findings were found in the research: 1) The software significantly facilitates the discovery of relevant hypotheses, even those for which their relationship to the solution of a problem is not evident from the assignment of the problem. 2) The software significantly helps in the development of logical justification. (Yet, a significant number of students in the research were unable to complete the proof even with the maximum help the software could provide.) 3) Finding relevant hypotheses using the software tools depends in most cases on students' ability to apply formal mathematical knowledge and to think logically. Facts that can be discovered with software tools by chance, without specific student intent, are likely strongly limited.
Research has also dealt with the question of why some students are unable to complete a proof even with the help of software.
The thesis contains seven chapters and an appendix. In the first three chapters, the research topic of the thesis is generally described. In chapter four, the research questions are formulated. In the following chapter, a model is presented to categorize the actions of the problem solver in the DGE with respect to the goal he/she pursues. Chapter six presents the research methodology, the data obtained and their interpretation. The results are summarized in the final chapter.
The appendix contains two challenging geometric problems author has worked on during his studies and in whose solutions the DGE software played a crucial role. | eng |
dc.date.accepted | 2022-06-01 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Teorie vzdělávání v matematice | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Ph.D. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace v pedagogice | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Novotná, Jarmila | |