dc.contributor.advisor | Blüml, Josef | |
dc.contributor.author | Pizinger, David | |
dc.date.accessioned | 2021-11-25T12:27:14Z | |
dc.date.available | 2021-11-25T12:27:14Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.date.submitted | 2007-08-10 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/7359 | |
dc.description.abstract | Anotace
Práce se zabývá pozdním dílem Jana Patočky. Především chce objevit základní motivy Patočkova konceptu Péče o duši v souvislostech společnosti a života. Důležitou složkou reflektující sociální realitu je umění. Patočkovým tématem je lidská existence. Otázka, jak být autentický. To je také problém postmoderního umění, umělec usiluje být autentický.
Člověk je podle Patočky určen vycházením ze sebe a návratem k sobě z "jiné strany".
To je otázka "performing arts": jak způsobit, aby to uvnitř bylo viditelné; jak z toho učinit partnera dialogu. Což znamená- filozofie Jana Patočky může být realizovaná určitým specifickým druhem praxe. Praxí, která není praktická.
V Patočkově díle hraje důležitou roli bytí a společenská role. Problém vyprávění - mýtus jako část procesu identifikace mladého člověka a jeho akceptování společností. Otázka, jak být součást společnosti implikuje další otázku, jaké je založení společnosti. Jaká je idea evropské společnosti. Tázání po dědictví Evropy jsou - v předstihu - otázkami po smyslu Evropy (Evropské Unie) dnes. Přes společnost se tak lze vrátit zpátky k individualitě s jejími otázkami.
Patočka se chce ptát konkrétně a očekávat odpovědi od bytí přímo. Nevytvoří ucelený systém, (po vzoru Platóna) usiluje o silné otázky, které otevírají pravdu bytí.
Prameny:
Práce používá především texty Jana Patočky ze 70. let. Porovnává je s texty z oblasti umění a zařazuje do historického kontextu. | cze |
dc.format | 104 | |
dc.format | 104 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Jan Patočka | cze |
dc.subject | jednání ve světě | cze |
dc.subject | mýtus | cze |
dc.subject | umění | cze |
dc.subject | Evropa | cze |
dc.subject | dialog | cze |
dc.subject | performance | cze |
dc.subject | Jan Patočka | eng |
dc.subject | acting | eng |
dc.subject | world | eng |
dc.subject | myth | eng |
dc.subject | art | eng |
dc.subject | Europe | eng |
dc.subject | dialogue | eng |
dc.subject | performance | eng |
dc.title | O postavení člověka ve světě (Úvahy v pozdním díle Jana Patočky) | cze |
dc.title.alternative | On the Role of Man in the World (Contemplations in the Late Works of Jan Patočka) | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 4755 | |
dc.description.abstract-translated | Annotation
This work is interested in the late philosophy of Jan Patočka. The leading idea is
to find basic motives in Patočka’s concept of The care of soul, and tries to make a connection to his life and social context. One of the most important expressions of the social reality is art.
Jan Patočka’s continuing theme was the problem of human exsitence. How to live an authentic life. The post modern art is also interested in being authentic.
The man according to Patočka is a personality determined by going out of his self and by finding this self from a different point of view.
That is the question for performing arts: How to express the inside to be visible, how to make it a partner of a dialogue? Which means that Jan Patočka’s philosophy can be realized by some special kind of praxis. A praxis which is not practical as such.
In the works of Jan Patočka, Being and social role play a substantial role. The problem of narration - a myth as a part of the process of young man’s identification and his acceptance from the society. The question of how to be a part of a society implicates another one: what are the foundations of society? What is the idea of European society? Questions concerning the heritage of Europe are - in anticipation - questions about the sense of Europe (or the European Union) today. In general, is there a possibility to live together, in any kind of human comunity? Through society he gets back to individuality with its questions.
Patočka tries to ask concrete questions, expecting answers from Being itself. What is important: he doesn’t want to make a comprehensive system (following the example of Platón), he only urgently seeks the questions which can open the Being's truth.
The sources:
This work uses Jan Patočka's texts from the 1970s. It compares them with texts from the field of art and tries to find their historical context. | eng |
dc.date.accepted | 2007-09-03 | |
dc.description.department | Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Kulturní historie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Filozofická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Historické vědy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Jiroušek, Bohumil | |