Poezie básníků Literární skupiny
Abstrakt
Předkládaná práce se soustředí na díla básníků Literární skupiny, která byla
ustavena v roce 1921. Práce je rozdělena do několika kapitol, v nichž autorka interpretuje
díla jednotlivých autorů na základě několika příznakových jevů. Jedná se o pojmy a
motivy smrti a života jakožto dvou neoddělitelných částí lidské existence, religiozity a
náboženství a posouvání původních významů, dále o pojetí individua v rámci
společenství. Další kapitola se věnuje motivu srdce a vnímání citovosti a emotivní
angažovanosti v zájmu budování "nového světa". V poslední kapitole je naznačena
dobová reflexe a diskuse s pražským Devětsilem.
Autorka interpretuje díla v kontextu s dobovým proudem expresionismu, jehož
význam vnímá v širokém slova smyslu, nikoliv jen jako umělecký směr, ale jako "životní
pocit", proud, který proniká do všech sfér lidské činnosti. V této optice je pak nahlížena
také Literární skupina, která se od expresionismu nedistancovala, ale naopak se k němu
ústy svého mluvčího Františka Götze v počátku přihlašovala. V práci je dále sledován
tento teoretický záměr, který mnohdy neodpovídá uměleckému gestu.
Předkládaná práce se soustředí na díla básníků Literární skupiny, která byla
ustavena v roce 1921. Práce je rozdělena do několika kapitol, v nichž autorka interpretuje
díla jednotlivých autorů na základě několika příznakových jevů. Jedná se o pojmy a
motivy smrti a života jakožto dvou neoddělitelných částí lidské existence, religiozity a
náboženství a posouvání původních významů, dále o pojetí individua v rámci
společenství. Další kapitola se věnuje motivu srdce a vnímání citovosti a emotivní
angažovanosti v zájmu budování ?nového světa?. V poslední kapitole je naznačena
dobová reflexe a diskuse s pražským Devětsilem.
Autorka interpretuje díla v kontextu s dobovým proudem expresionismu, jehož
význam vnímá v širokém slova smyslu, nikoliv jen jako umělecký směr, ale jako ?životní
pocit?, proud, který proniká do všech sfér lidské činnosti. V této optice je pak nahlížena
také Literární skupina, která se od expresionismu nedistancovala, ale naopak se k němu
ústy svého mluvčího Františka Götze v počátku přihlašovala. V práci je dále sledován
tento teoretický záměr, který mnohdy neodpovídá uměleckému gestu.